Självrengörande kattlåda

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Självrengörande kattlåda

Inlägg av Bosen »

Nu är jag trött på att katten gör sina behov i källaren bara för att jag har glömt att rengöra lådan!!!
Min katt är ute och innekatt. Den har en egen lucka så den kan gå ut och göra sina behov... Det gör den också... Men bara när det är bra väder :o

Började googla lite och hittade några varianter:
1. http://youtu.be/3GavJiMr6aw
2. http://youtu.be/QYzQjNY1wUY
3. http://youtu.be/55igyjPhMg4

Nummer 1 är nog min favorit än så länge. Även om konstruktionen känns lite mer avancerad än dom andra. Men jag har inte lyckats hitta några hemmabyggen ännu.

Jag hoppas på lite idéer och tankar om konstruktion. Någon annan som har funderat på något liknande tidigare???
Användarvisningsbild
krini
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 oktober 2008, 16:42:21
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av krini »

Fan va fräckt, nästan läge att skaffa katt bara för att få bygga något sådant här!
Helt klart 1:an är min favorit också!

//Chrille//
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av sebastiannielsen »

Visst, inte något elektroniskt, men är väl en så mycket bättre idé?
Kombinera med något servo eller något så katten kan spola själv också?

http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av Glenn »

Bosen skrev:Nu är jag trött på att katten gör sina behov i källaren bara för att jag har glömt att rengöra lådan!!!
Min katt är ute och innekatt. Den har en egen lucka så den kan gå ut och göra sina behov... Det gör den också... Men bara när det är bra väder :o
Jotack, katten vi hade under min uppväxt brukade gå ut och bajsa på sommaren, och gå in och bajsa på vintern..

Klart intressant iaf, om man nu skulle skaffa katt igen. (vore bra för musproblemet om inte annat.)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av Bosen »

sebastiannielsen skrev:Visst, inte något elektroniskt, men är väl en så mycket bättre idé?
Kombinera med något servo eller något så katten kan spola själv också?

http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter
Haha... Funkar inte så bra i mitt livspussel och dessutom bara en toalett i huset. Jag är även tveksam till om min 8 år gamla katt har något intresse av att lära sig detta :)
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av ViktorSigg »

Vi har en som heter Litter Robot, ser ut som en rund boll som roterar, där man har vanlig kattsand.

Kan säga att vi är skiitnöjda med den! Luktar ingenting och lämnar inget kvar efter att den har rensat lådan. En till två ggr i veckan tömmer man behållaren under och kanske rengör lite om det behövs, annars underhållsfri. Då har vi även 4 innekatter som går på den konstant.

Nackdel, den låter en del vid varje cycle, tror det är stegmotor i den som för oväsen. Om man byter till servo eller om det är växellådan som låter till en tystare växellåda så skulle den vara perfekt!
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av Bosen »

Jag har kollat lite på LitterRobot och det är ju ungefär samma princip som LitterLoo, nummer 1 på min lista. Jag tror jag ska testa att bygga en egen variant av LitterLoo. Materialet blir nog formplyfa, så det blir en rejäl mackapär :)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av Nerre »

Den typen av lösning känns ju som den enklaste, de andra med en arm som åker omkring känns spontant som om det är större risk för att det hänger sig, fastnar eller nåt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av Bosen »

Har börjat på en prototyp... Här är en liten mockup :)

Normalläge:
image.jpeg
Tömningsläge:
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av Nerre »

Du får en liten klämrisk där i andra bilden (blir en trekantig öppning). Men det beror iofs på att du sågat ut ur plyfan där... hade gått att undvika kanske om gavlarna hade varit cirkelsegmentformade utan några "hack".
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av bearing »

Bosen skrev:Jag har kollat lite på LitterRobot och det är ju ungefär samma princip som LitterLoo, nummer 1 på min lista. Jag tror jag ska testa att bygga en egen variant av LitterLoo. Materialet blir nog formplyfa, så det blir en rejäl mackapär :)
Jag undrar vad det är för magiskt med 7 minuter? :D

LitterLoo, som ju ser ut att ha kopierat det bästa från LitterRobot, men gjort en lite annan utformning, har ju till och med tagit samma tid på timern...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av Bosen »

Nerre skrev:Du får en liten klämrisk där i andra bilden (blir en trekantig öppning). Men det beror iofs på att du sågat ut ur plyfan där... hade gått att undvika kanske om gavlarna hade varit cirkelsegmentformade utan några "hack".
2x4:orna är väldigt prototypiskt. Helst vill man ju göra en "sluten" enhet för luktens skull i framtiden. Detta blir ju mest "proof of concept ":)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av lond »

Kan bara säga att jag köpte en litter-robot till mina katter för över ett år sedan och jag är väldigt nöjd med den. Dock är den dyr i inköp, men förbrukningen av kattsand har gått ner och den är smidig att sköta. Skulle gärna byggt en egen, men det fanns inte tid och och för tillfället. Hade även jag satsat på alternativ 1.

Håller dock på att planera för att byta ut styrenheten mot en egen konstruktion med en moddad badrummsvåg som viktsensor (vipp-givaren trilskas ibland när katterna krafsar all sand åt ena hållet :( ) och en ESP8266 för att skicka användarstatistik till nätet + larm. Skall cadda kortet i jul.

/// Marcus
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av zealotry »

Är kattens integritet något du reflekterat över lond? ;) Kunde inte låta bli hehe :D

Snygg mockup Bosem, jag gillar konceptet och ser fram emot fler inlägg i tråden!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Självrengörande kattlåda

Inlägg av adent »

Hehe, jag har också velat logga kattens gång på lådan, mest för att det egentligen är det som avgör när det är dags att rensa.
Men numera går de mest ute vinter som sommar.
Skriv svar