Ljusorgel till barnen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av matsadona »

Numera leker jag med ljusorglarnas ljusorgel - dvs en 4-kanals Pulsar Modulator!
En sådan hade de på en av stadens häftigaste nattklubbar på 80-talet, och det var kärlek vid första ögonkastet :)
Den har förövrigt flera olika chasers och du kan även köra den som ren ljusorgel eller mixa de olika effekterna.

Nu, i vuxen ålder har jag lyckats hitta en begagnad i fint skick som används både privat och på lite spelningar. Lysdioder i all ära, men klassisk glöd/halogenljus är svårslaget.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av MiaM »

En sånhär?

http://vintagenightclublighting.blogspo ... lator.html

(Kul blogg för övrigt, ska nog plöja igenom den :) )

Det enda som inte fanns på något av det jag byggde själv på 80-90-talet var dimning. Det berodde dels på behovet av avstörning och dels på att den effekten inte riktigt kändes nödvändig för discobruk. De få gånger anläggningen användes för något annat så var det förstås lite handikappande att inte kunna tona ljusnivån upp/ned, men det var bara någon enstaka gång det behovet fanns.

Det känns nästan lite tråkigt att inte ha något bruk för den här typen av elektrononik i mitt nuvarande liv så att säga, det hade varit kul att idag bygga något som fixar allt man kunde drömma om förr.

Fast idag så är det väl switchade grejer med sinusvågform på både utmatad spänning och inmatad ström som gäller, och då är det ju mer som att bygga en switchad nätdel än som att bygga en ljusorgel.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av hanzibal »

Jösses vilka grejor, själv tänkte jag alltså läsa av en msgeq7 (7-bands spektrumanalysator för audio) alternativt implementera något slags FFT för att göra ungefär samma sak direkt i en PSoC 4 (tänk ungefär FPGA med analoga möjligheter samt 32bit ARM Cortex M0).

Med denna info vid handen bör jag lätt kunna skapa alla möjliga slags mönster att skicka ut till 3 st RGB LED.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av matsadona »

Ja Mia, just en sådan. Den kan som sagt dimma både ljusstyrka och bakgrund samt mixa mellan chaser och sound-to-light m.m. Riktigt kul.
Såg förövrigt att han Starlight snubben har byggt ett riktigt retro-disco i Torp, Avesta. Där har han bland annat flera sådana här Pulsar Modulator och en hel del gamla hederliga ljuseffekter. Inte minst en gigantisk centerpiece med par36 lampor och speglar m.m. som rör sig.


Den vu-metern jag filmat tidigare är förövrigt baserad på detta: https://learn.adafruit.com/led-ampli-tie/overview
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av matsadona »

Apropå vintage ljus och disco :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av hanzibal »

Delvis för mitt eget minnes skull, postar jag länken till artikeln om killen som emulerade en msgeq7 med en PSoC 4:
http://www.eetimes.com/author.asp?doc_id=1323382

Jag har iofs några msgeq7 liggande men vore ju kul att testa emulatorn. Enligt uppgift kvarstår nästan halva beräkningskraften så finns alltså lite marginal till annat lull.

Enligt en av kommentarerna till artikeln klarar PSoC viss negativ spänning så man kanske slipper lägga på dc-bias på audiosignalen.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av MiaM »

Den där sista bilden får mig att tänka på hur dåligt det kunde vara och hur mycket bättre man kunde göra saker.

Åtta envägs schuko-uttag på kanten sådär gör ju bara en ledsen.

Nån slags lucka och uttagen på andra sidan hade varit mycket bättre.

Det bästa är ju att slippa massor av lösa kablar.

P.S. när jag sysslade med sånthär så hade vi svetsat in pinnar i trossen med lagom avstånd för att hänga upp kablar utan att behöva använda spännband eller liknande. Jag har aldrig sett nån annan använda detta. När vi riggade upp ljusanläggningen så hängde vi först upp ett par kraftpack på olika ställen i trossen, och sen hängde vi upp de kablar som var fast monterade på kraftpacken och i de flesta fall hade apparatsladdhonor i andra änden. Med lagom längd på kablarna så räckte de lagom till de olika ljuseffekterna. Kablarna var färgkodade med olikfärgad eltejp (relativt mörka färger) närmast kontakterna om jag inte minns fel. Bars med PAR-kannor körde vi istället med nån slags Harting-kontakt om jag inte minns fel.

Kollegor/konkurrenter i jämförbar eller något större storlek hade istället ljusorglar med inbyggda kraftpack stående vid "scen" och tunga starkström-multikablar. Vi slängde upp en 5G2,5mm2 trefaskabel (16A röda CEE-don) och en tunn signalkabel (separat ledare för stroboskop, resten via en seriedatalänk). Signalkabel och CEE-kabel mellan kraftpacken var ihopbuntade med varandra så att man fick med båda i samma handgrepp som ändå hade gått åt enbart för CEE-kablarna om de varit separata.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av PeterH »

matsadona skrev:Underskatta inte värdet av att indikera stamp/rop m.m. om det är för barn du bygger ;)
Har du mer info om detta bygge, scheman, koder eller annat? Ser ut som ett kul projekt till syrrans grabbar... :D
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av matsadona »

Det är en i stort sett omodifierad version av Adafruits LED Ampli-tie.
Verkar vara något knas med deras hemsida just nu, men du hittar schema och kod m.m. här: https://learn.adafruit.com/led-ampli-tie/overview

Det är ingen sann VU-meter, men en kul grej som sagt. Koden tar ett medelvärde på insignalen över en viss tid så att man får ungefär samma utslag oavsett volym. Finns en del parametrar att mixtra med också.

Förövrigt är det inte riktig stereo i mitt exempel, utan två parallella lister som matas med samma SPI.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av PeterH »

Tack för länken... Men lite moddad är den nog :wink: Hur många LEDs har du i din stapel? Ser bra ut i alla fall :tumupp:
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av matsadona »

Nja... det enda som egentligen är ändrat är ju antalet lysdioder - som är 120 per slinga. Dvs det är 2*2 meter med 60 lysdioder per meter.
Så gällande programmering är det ju bara denna jag behövde ändra:

Kod: Markera allt

    #define N_PIXELS  120
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Ljusorgel till barnen

Inlägg av hanzibal »

Trevligt att fler har liknande idé!

Jag hade tänkt modda IKEAs roterande discoboll (familjen har en) men osäker på om de är kvar i sortimemtet. De är ju lite ombytliga där nuför tiden :-)
Skriv svar