Hastighetsreglera startmotor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av Uttis »

Kan man styra varvtalet på en startmotor på något enkelt sätt, typ pwm?
Skulle behövas skruvas ner ibland [WHITE SMILING FACE]
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av ViktorSigg »

Ja det kan man, men det finns olika typer av startmotorer.

Permanent DC motor: Den lätta typen att varvtalsreglera. Simpel PWM går alldeles utmärkt! Som vilken DC motor som helst.

Shunt Field DC motor: Betydligt svårare men kan få bättre kontroll om man lyckas. Varning dock, kan börja spinna utom kontroll om man inte gör om
fältlindningen från shunt till separat. Har provat detta och sprängde startmotorn i bitar när jag inte var med att dra av fartreglaget i tid. Om man däremot gör om fältlindningen
till en separat lindning så får man grymt bra varvtalsreglering. Läs på om field weakening om du är intresserad. :)

Orsaken till att den kan gå i bitar om man inte gör om den är för att rotorn stjäl strömmen från statorn, och ett field weakening fenomen uppstår så att det blir moment 22 när den spinner iväg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av Uttis »

Så bra, hur vet jag vilken typ jag har? Alla startmotorer jag haft har nog bara haft två/tre tåtar, jag kanske skulle nämna att jag behöver ha funktionen med pinjongen som hoppar i/ur kvar.

Vad är det som gör att motorn går saktare medans pinjongen går fram?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av xxargs »

flesta startmotorer av 'bosch'-typ har en dragelektromagnet ovanpå startmotorn som drar fram pinjo-hjulet mot startkransen och strömmen genom elektromagneten går också igenom motorn som av strömmen ser till och vrida sig samtidigt med rörelsen - det är först i ändläget på dragelektromagneten via kontaktorbleck släpper på huvudströmmen till startmotorn och den startar med full moment.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av TomasL »

Uttis skrev:Så bra, hur vet jag vilken typ jag har? Alla startmotorer jag haft har nog bara haft två/tre tåtar, jag kanske skulle nämna att jag behöver ha funktionen med pinjongen som hoppar i/ur kvar.

Vad är det som gör att motorn går saktare medans pinjongen går fram?
Kontrollera om skruvmejseln fastnar på den, då är det en permanentmagnetmotor.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av Uttis »

Lite ändrat recept behöver inte ha i/urkopplingen kvar kommer sitta en växellåda utanpå så behöver troligtvis inte styra hastigheten elektriskt.
Däremot så kan rotationsriktningen behöva ändras så den går åt andra hållet beroende på placering, är det bara skifta polerna (förutsatt att det bara är själva motorn kvar av startmotorn)? Eller behöver jag en som snurrar åt rätt håll från början?

Ska sitta som back på ett handikappfordon, liknande lösningar har runt 1kW motor, vad kan det krävas för att dra runt en modern 2L motor?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av säter »

Förekommer startmotorer med permanentmagneter?
Jag trodde alla var seriemotorer.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av ViktorSigg »

Startmotorerna brukar vara mellan 1.5 till 4 kW på en bil. Dieselmotorer brukar ha i det högre området. Så det bör fungera utan problem.

Det är vanligt att gräsklippare och andra mindre motorer med elstart är permanentmagneter.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av Uttis »

Nu har jag fått hem en liten 1,8kW startmotor från en vw, med lite tur så slipper jag reglera hastigheten och riktning jag kom på att det inte funkar iaf då det sitter ett envägslager eller nått så den slirar ju åt ett håll. Men jag skulle behöva köpa eller göra ett passande drev, är det någon som vet vad för typ av kugg det brukar vara? Är det vanlig modul eller nån specialare?

Sen skulle jag vilja provköra den och kolla vilket håll den går åt men mitt lilla labagg mäktar inte med :) hur mycket kräm kan tänkas behövas för att den ska röra sig?
Om man fixar ett bilbatteri och kollar varvtalet säger det så mycket igentligen eller ligger varvtalet utan last mycket högre?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av ViktorSigg »

Varvtalet utan last är mycket högre, vill minnas runt 6000-11000 rpm, men inte helt säker.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av Fossingarna »

P=U*I , så ca 150A vid 12V
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av janaf »

Uttis skrev:Ska sitta som back på ett handikappfordon
Behövs det en separat motor till det?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av Uttis »

Nej det är rätt vanligt med backväxel också men det var jag inte så sugen på att plocka ihop.
Fossingarna skrev:P=U*I , så ca 150A vid 12V
Ja det har du rätt i men jag tänkte mer vad minimum kan vara för att den ska snurra igång så man ser åt vilket håll den går även om jag nog har listat ut det endå.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av xxargs »

Startmotor med seriekopplad statorfält med ankare/rotor med samma ström är hopplösa att styra om man tänker sig varvtalsstyra med spänning.

Principen som kopplingen ovanstående ger gör att motorn varvar sig mot oändligheten i varvtal så fort den orkar vrida sig momentmässigt. - med andra ord, varvtalsstyra en sådan motor med spänning eller ström är i stort sett omöjligt om det inte är aktivt motkopplad med en tachometer/varvtalsräknare eller liknande som styr matningen till motorn och helt enkelt minskar/stänger av strömmen när den snurrar för fort.

Det man däremot kan styra är motorns moment genom att styra strömmen - moment och strömstyrka hänger intimt mot varandra.

men det hjälper ändå inte till för att varavtalsreglera enbart på ström då när motorn lossar och kommer över friktionen och det går lättare när det väl roterar så kan den ändå börja rusa...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hastighetsreglera startmotor

Inlägg av Henry »

Sen skulle jag vilja provköra den och kolla vilket håll den går åt men mitt lilla labagg mäktar inte med :) hur mycket kräm kan tänkas behövas för att den ska röra sig?

Det är ett extremt stort tryck från kolen vilket ger en kraftig friktion men med några amp så även om den kanske inte snurrar så bör du utan problem kunna känna åt vilket håll som rotorn går att vrida på med minst friktion tex. Men annars kan kanske en 10A+ eller så räcka för att dra runt den lite, har du en svets annars så är det bara att koppla in någon sekund då det blir för högt varv annars eftersom det är för hög spänning.
Skriv svar