Funderingar kring LED drivare pannlampa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
swenzzon86
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 december 2015, 20:31:28

Funderingar kring LED drivare pannlampa

Inlägg av swenzzon86 »

Hejsan! ja har googlat runt å försökt hitta så mycket info jag bara kan kring ämnet, här verkar det minst sagt finnas duktigt folk :)
Så till ämnet! jag planerar å bygga en mycket kraftig "pannlampa" för Motorcykel åka i skogen
LED´s som kommer användas är 8 eller 10 st CREE XML U3 som skall matas med 3a å runt 3.3-3.4V
Nu till Jungeln drivare! Hur ska jag på bästa sätt få till detta? helst av allt skulle jag ju vilja ha ett kretskort till samtliga leds, men inte hittat nått lämpligt.
Spänningen som finns kommer ju ifrån hojen å kanske vandrar mellan 11-15 V beroende på vad man gör.

Det kommer väl gå åt runt 25-30V till samtliga Leds
Någon som har några tips på lämpliga drivare eller vet folk/företag som kan bygga efter behov?

Helst ska man kunna ändra effekten lägen i minst 2 steg iaf tex 100w 50w 20w
Utrymme för kretskort kommer ligga runt 100x50x25-30

Hoppas jag hamna rätt avdelning för inlägget

MVH Andreas
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Funderingar kring LED drivare pannlampa

Inlägg av Rohan »

En krets som LT1618 borde kunna fungera. Du lär behöva lägga till någon form av filtrering och skydd innan för spänningen från motormopeden lär inte vara vacker, även om den håller sig till ditt nämnda intervall för det mesta.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Funderingar kring LED drivare pannlampa

Inlägg av ViktorSigg »

Ett litet tips från mig bara, har ingen större erfarenhet av just exakt detta men...

Jag köpte en pannlampa som lyser med 6000 lumen, och det är rejält mycket kan jag säga! Den blir även ganska varm, så en pannlampa på 100w lär nog behöva en duktig kylfläns.

Inte bättre att modifiera två eller tre st 6000 lumen lampor istället till dina behov? Dessa har ju färdig drivare och allt, bara laddning som behövs till lipo batterierna.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Funderingar kring LED drivare pannlampa

Inlägg av Miramithe »

6000 lumen och pannlampa? Den vill jag se, lär ju vara rätt tung, räknar man 100lm/w blir det ju en 60W led, rätt hyfsat stort de å.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Funderingar kring LED drivare pannlampa

Inlägg av ViktorSigg »

Jo den är tung och lite klumpig, men man måste blända av för bilarna kan jag säga, som ett helljus att möta den när flickvännen är på promenad!
Enda nackdelen är att det inte är ställbar fokus, men fokusen som är, är faktiskt riktigt bra.
Jag kan nog inte annat än rekomendera den, bara man klarar av tyngden på huvudet.

Köpt från arbetsbelysning.se tror jag, finns säkert fler åf.

Prova köp en sån och se om du ens behöver mer ljus, isåfall går dessa säkerligen att modda. :)

EDIT: Kan ta en bild ikväll så kanske det framgår bättre vilken ljusstyrka det är om du vill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar