Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av gunne »

Jag har diverse båtar och som brukligt är så är det problem med fukt i dem. Undra hur det kan komma sig...

Hur som helst så skulle jag i segelbåten behöva en fläkt i akterruffen. Denna fläkt är tänkt att flytta luften ut genom ett skott till "bakluckan". Ju mer ventilation desto bättre men det hela ska ju gå på blybatteri så man vill ju inte att den drar ut batteriet.

Min spontana tanke är att fixa en styrning till en vanlig datorfläkt som kör fläkten automatiskt när batterierna laddas. Detta kan ske via landström, motor eller solpanel. Men säg att styrningen slår på fläkten när spänningen är över ~13 V så borde den alltid gå när det finns kräm.

Dock vill man ju när man sover i akterruffen kunna både stänga av och på fläkten beroende på hur ljudkänslig man är och hur kvavt det är. Så man måste kunna styra den manuellt också. Det skulle vara bäst om man styrde den via återfjädrande tryckknappar och att den sen gick tillbaks till autoläget efter säg en eller två timmar så att man inte glömmer den i fel läge.

Tid finns det ont om så det bästa vore ju om man kunde köpa något färdigt. Men det blir nog svårt. Mina elektronikkunskaper har dalat de senaste åren så att lösa det på ett analogt sätt är inget jag kan på rak arm. Däremot att koppla upp en liten mikrokontroller som gör det skulle vara ganska enkelt, men det känns lite överdrivet.

Någon som har tips på kretsar jag ska googla på? Eller någon som redan byggt något liknande?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av ViktorSigg »

Finns ju solcellsdrivna fläktar för montering på båt. Är inte det en bra idé annars??

Ex biltema, solcellsventilator.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av gunne »

Den ska alltså sitta under däck i ett skott. Dvs en vägg mellan två utrymmen där solen aldrig skiner.
alle
Inlägg: 18
Blev medlem: 9 maj 2012, 17:00:56
Ort: Göteborg

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av alle »

vad roligt :) precis vad jag filar på som nästa projekt. tänkte hjälpa en kompis med hans båt. tänkte också köra fläkten(datorfläkt) när hans solpanelladdar. Fläkten tänkte jag styra genom antagligen två dht22 fuktgivare som jämför ifall det är mycket fuktigare inne än ute och då köra fläkten på 100%. tänkte även fixa ett "sleepmode" ifall man sover i båten och önskar forcerad ventilation. gissningsvis hårdvara med en atmel328p, transientskyddsdiod eller nått för att ta hand om spänningspeakar när generator laddar batterierna. dht22.

Det skall bli roligt att följa detta ifall du skapar någon projekttråd. :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av gunne »

I mitt fall behövs ingen fuktigivare. Det är alltid fuktigt och ju mer genomdrag desto bättre. Enda anledningen till styrningen är att inte dra ut batterierna ananrs kunde man köra fläkten 24/7.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av Gimbal »

Är det alltid fuktigare i båten än utanför? :humm: Vad är det för en båt egentligen? :D

Tidrelä är ju något att söka på kanske...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av gunne »

Nä, men typ. Eftersom det läcker genom däck så blir inredningen blöt och jag tror att så stor luftgenomtrömning som möjligt är det bästa.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av RadarEnt »

gunne skrev:Den ska alltså sitta under däck i ett skott. Dvs en vägg mellan två utrymmen där solen aldrig skiner.
Själva solcellen kan du ju sätta var som helst och en kabelstump emellan
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av gunne »

Jesbox. Dock har vi redan solceller. Och p.g.a. estetiska skäl skall inget mer monteras på däck.

En 555 kanske kan agera hållkrets när man vill manuellt sätta på/stänga av fläkten? Och nån slags FET som styrs. Man kanske kan spänningsdela ner spänningen på nåt smart sätt så att FETen börjar leda vid 13 V?
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av MiaM »

Om det sovs i utrymmet så är det väl lämpligt med 6-8 timmars timer (beroende på hur länge det sovs - en variant kan ju vara nån slags ljud/ljusaktiverad grej som återgår till defaultläget när ljud/ljus detekterats eller om det gått X timmar sen den tvångsstyrdes, om man nu vill ha en overkill-lösning)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Spänningsstyrd ventilationsfläkt till båt

Inlägg av gunne »

Nu funderade jag lite på fläkten igen och kom fram till en plan.

En Adafruit Tinker för ~100 spänn som matas direkt från batteriet. En varistor över matningen för att skydda lite. En spänningsdelare för att få ner batterispänningen till under 5 V så att man kan mäta den med AD-ingånen. En potentiometer kopplad till en annan AD-inång. En datorfläkt med PWM-styrsignal kopplad till 12 V och PWM-tråden till en PWM-utgång. En knapp till en ingång.

Så. Knappen styr fläkt på/av om man är i utrymmet. Med potentiometern kan man höja/sänka hastigheten beroende på hur mycket ljud/fukt man kan tåla när man sover.

Fläkten skall gå konstant om batterispänningen är över ~13,5 V, d.v.s. om batterierna laddas. Dock kan man stänga av fläkten även om det laddar.

En knapptryckning gäller i 8 timmar. Så om jag slår av fläkten för att jag vill sova så går den igång igen efter 8 h. Samma om jag slår på den utan att batterierna är under laddning så slås den av efter 8 timmar.

Allt som allt borde det gå på en tvåhundring för delarna.
Skriv svar