kapacitans-kontrollerad oscillator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: kapacitans-kontrollerad oscillator

Inlägg av lillahuset »

Jag har inte tillgång till LTspice just nu men skulle bli väldigt förvånad om det inte finns fetar.
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: kapacitans-kontrollerad oscillator

Inlägg av Mertzi »

Hej igen!
Jag hittade FETarna i spice och har fortsatt på ett av schemana. Allt ser ut att funka helt okej i LTspice, svängningarna är inte i hörbart spektrum men jag har börjat överväga att istället mäta frekvensen och översätta det till en genererad ljudsignal med Arduino eller dyl. Efter förstärkarkretsen med 2n9304an har jag dragit signalen till en CD4093 NAND schmitt trigger och ställt den andra ingången hög, för att försöka få en TTL-nivå signal som jag kan mäta med min Arduino med FreqCount biblioteket. Alla voltstyrkor stämmer hyfsat mot simuleringen när jag mäter dem med multimeter men Arduinon plockar inte upp någon frekvens så det ser ut som om det bara är en ~5v flatline och ingen oscillation :S Tyvärr har jag inget oscilloskåp men beställde nyss en xprotolab i förhoppning om mer klarhet. Någon som har en aning om vad jag kan ha missat?

Kopplingsschema och simulering i LTSpice, alla resistorvärden och kapacitanser är uppmätta från de jag använt på kopplingsdäcket
Bild

På kopplingsdäcket (BS170 till vänster, 2n3904 till höger):
Bild

som vanligt evigt tacksam för all hjälp!
Skriv svar