90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Inlägg av 90kar08 »

Byggde mig en skohylla till min lilla hall så man slipper snubbla på en hög av skor när man kommer in genom dörren.

Funderar på att slänga ut byrån och göra om det hela till elektronik-/labbhörna. En polare kom med idéen att ha kvar skohyllan underst och sätta en arbetsbänk på lämpligt avstånd ovanför. Med en hög stol får man då en arbetsyta som dessutom blir lagom höjd att stå och arbeta vid, något jag saknar ibland. Nackdelen är att det inte kommer gå att skjuta in stolen under bordet när den inte används. Oavsett hur man gör så blir maxdjupet på ev. arbetsbänk tyvärrr bara 450 mm, men det är bättre än inget tänker jag.

En djup hylla i ovankant på dörröppningen och draperi under den som man kan dra för det hela när det inte används tänker jag mig. Hela området bakom draperiet tänker jag mig att klä in med plywood så man inte behöver oroa sig för att skita ner väggar och så att det går lätt att sätta upp krokar m.m.

Synpunkter?
IMG_8900.jpg
Här är en icke skalenlig skiss på hallen, bilden ovan tagen från vänster i skissen, ytterdörr nederst och toalettdörr överst:
hall.jpg
Edit: det är svårt med höger/vänster...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 90kar08 10 december 2015, 18:27:28, redigerad totalt 2 gånger.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 90kar08 planerar labbhörna

Inlägg av MiaM »

Du kan kanske ha en bänkskiva som inte har räta vinklar för att få lite mer bordsyta, och kanten "utåt" kan kanske vara lite svängd? I så fall så skulle du kunna ha draperifäste som också är svängt på samma vis.

Om du sätter upp plywood så kan det kanske vara en idé att sätta någon slags metall (som INTE färgar av sig - i så fall ytterligare trä längst in) som "stopp" för att råka skruva in för långa skruvar/krokar o.s.v.?
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 90kar08 planerar labbhörna

Inlägg av 90kar08 »

Aah, det har jag inte alls tänkt på, bänken kan ju vara bredare till vänster än till höger!

Egentligen är jag inte så rädd om väggarna, plywooden var mer för att slippa borra/plugga för varenda krok. Det som jag framförallt vill undvika på väggarna är tennstänk, det ser tradigt ut och är lite småjobbigt att pilla bort.

Ritade en liten idé-/stämningsbild häromdagen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: 90kar08 planerar labbhörna

Inlägg av Platis »

Gillar idén! :tumupp: :)

Man får göra vad man kan när man har trångt om utrymme!

Bra att få undan skorna och stå-bänk är inte så dumt + att det blir utrymmes-effektivt!
Eftersom djupet är lite dåligt så är MiaMs idé bra med bänkskivan, om man gör en mjuk sväng så tror jag inte att det kommer kännas så mycket trängre när man kommer innanför dörren + att man kan förvara en "stå-stol" under skivan i hörnan när den inte används!
Draperiet kan man ju dela i två, ett under och ett över bänken om man inte vill att det följer bänkens kurvatur!
Bra material till bänkskiva är typ bänkskivor till kök, dom som är i solitt trä!


Tex (hastig skiss, men ni fattar typ!)
hall1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 90kar08 planerar labbhörna

Inlägg av 90kar08 »

Ännu en bra idé, tackar! Funderade just på att nackdelen med MiaM:s idé var att stolen inte riktigt fick nån plats men den kan ju slinka in under bänken sådär :tumupp:
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 90kar08 planerar labbhörna

Inlägg av 90kar08 »

Var på Hornbach igår för lite inspiration, såg att de hade hyllplan i ek för inte allt för många pengar. Så nu lutar det åt att köra med hyllplan i ek och strunta i plywoodväggarna. Med snabb huvudräkning blir det ungefär samma totalkostnad men med fördelen att det blir snyggare och ljusare. Nackdelen såklart att det blir knöligare att sätta upp/flytta krokar och hyllor.

Ibland är det bra att planera långsamt, har hela tiden tänkt att hyllorna över bänken ska vara lika breda som bänken. Men då kommer det inte fungera att stå och arbeta. Nedan är ett par skisser på nuvarande plan (skalenliga den här gången). Bänken blir lite drygt en meter över golvet och ca 75 centimeter över ovansidan på skohyllan.
IMG_20151206_0001.jpg
IMG_20151206_0002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: 90kar08 planerar labbhörna

Inlägg av Platis »

Jem o fix har också billiga EK-hyllor har jag sett! Förutom att det blir snyggt så här nog hållfastheten för given tjocklek högre för ek, om du har tunga prylar!
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 90kar08 planerar labbhörna

Inlägg av 90kar08 »

Nu var hyllorna uppsatta!

Blev en hylla mindre än på förslagetför att kunna få en ett raaco skåp eller två på näst översta hyllan. Bänkskivan fick en rak sned framkant, 600 djup till vänster och 440 till höger och 1050 över golvet. Vi kapade till den på bredden först var nästan nöjda med att ha den 600 hela vägen och bara runda av hörnet vid dörren. Med detta blev nog bättre. Har inte hunnit kapa ner skohyllan än men den ska in underst och ett lysrör under understa hyllan ovanför bänken. Sen måste jag få tag på nån vettig stol/pall också, förslag mottages gärna :)
hall.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Inlägg av sodjan »

Lite charmigt att sitta där när frugan har tjejkväll och alla
gästerna väller in... :-)
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Inlägg av 90kar08 »

Haha, har ingen fruga och speciellet många gäster kan det inte välla in innan det blir trångt på 25,6 kvadrat ;)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: 90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Inlägg av Platis »

Blir ju kanon ju! :tumupp: :)
Ikea har en del barstolar, gillar denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70087212/ inget ryggstöd men stabil med bra fotsteg så man kan använda den för att nå dom högre hyllorna!

Gammeldags stegpallar/kökspallar är inte heller så dumt, fanns i en mängd utföranden, mer eller mindre snygga men i rätt höjd och med trappsteg!

http://www.tradera.com/item/341174/2470 ... all-60-tal

http://www.tradera.com/item/341174/2468 ... fri-frakt-
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Inlägg av sodjan »

Ursäkta lite OT, men över 1.500:- för en kökspall? Måste vara en samlarpryl...
http://www.tradera.com/item/341385/2422 ... -fri-frakt
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: 90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 90kar08 planerar labbhörna [hyllor uppsatta]

Inlägg av 90kar08 »

Blir asbra dethär, gäller bara att gallra ut vad det är som ska få vara framme på hyllorna, resten hamnar i källaren och på vinden. Ska nog ta och bygga en smal hylla för labb-agg, oscilloskop, multimeter osv. till höger på bänken, alternativt att hänga under hyllan ovanför. Ska hämta raaco-skåpet hos föräldrarna.

Sen har jag tänkt bygga mig nån slags arm/hållare för laptopen så att den kan sitta öppen utan att ta upp plats på bänken. Och fixa nån upphängning av sladdar under bänken.

Har börjat flytta/känna in mig så smått:
IMG_8918.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar