On/off switch till RGB LED-slinga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nixz10
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 november 2015, 07:50:27

On/off switch till RGB LED-slinga

Inlägg av nixz10 »

Hej, jag har precis köpt en RGB LED-slinga/strimma som jag tänkt sätta upp som bakgrundsbelysning till bl a en TV och bakom skrivbordet. Dock kommer båda dessa att vara kopplade till samma DC-adapter med samma IR-reciever vilket kommer göra att jag inte kna bestämma om jag vill ha ljus endast bakom TV:n eller endast bakom skrivbordet utan kommer alltid att behöva ha båda på samtidigt vilket jag helst vill kunna undvika. Min idé för att lösa problemet är att sätta en on/off-switch mellan strömkällan och LED-strimman så att jag på så sätt kan välja vilken eller vilka jag vill ha påslagna. Mitt nästa problem är att jag inte är alltför elektronikkunnig men då jag vet att RGB LED-strimmor har "4 sladdar" (Red, Green, Blue, Ground) som går in i DC-adaptern vet jag inte om det krävs någon speciell typ av on/off-switch och var det går att få tag på isåfall. Eller finns det kanske någon annan bättre lösning på problemet? Som sagt är jag inte alltför kunnig inom elektronik och all hjälp och alla förslag som ges uppskattas.

Här är ledslingan som jag köpt: http://www.ebay.com/itm/161255347539?_t ... EBIDX%3AIT

//Niklas
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: On/off switch till RGB LED-slinga

Inlägg av AndLi »

Bryt gnd på den du inte vill ska lysa, bör räcka eftersom det är dioder...
nixz10
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 november 2015, 07:50:27

Re: On/off switch till RGB LED-slinga

Inlägg av nixz10 »

Okej tack för hjälpen! :)
Skriv svar