Soundbrigadens boomboxtankar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska inte filosofera över hur projekten kommer till mig eller jag till projekten utan bara konstatera att mycket av det jag börjat syssla med kommit till på alla möjliga udda vägar, så även detta.

Det kommer bilder vad det lider, så häng kvar. Jag har inte tänkt färdigt riktigt än så hur det ska sluta vete gudarna.
Jag har ett par 3" HiVi bas/mid högtalarelement jämte ett par små diskantskrikor som säkert är avsedda för bil. Egentligen skulle det här in i ett bar lådor uppbyggda av papprör (för cementgjutning) som jag sågat av snett, men så såg jag en tråd någonstans ute i världen där någon byggt en boombox och så fick jag för mig att köra efter det receptet istället.
På jobbet hittar jag ganska fin 12mm plywood och har sågat till bitar till en låda med måtten 350 x 200 x 15 cm (ungefär). Jag ska kapa itu den lådan så "locket" får hålla högtalarelementen medan det stora 12V-batteriet får sitta i "själva lådan" ....

... men ska jag nu ha ett batteri eller hur har jag nu tänkt???

Ja, egentligen hade jag idéer att slänga in ett 15W förstärkarsteg med en förstärkar-IC som matas med 12V. Fast jag har en modul med en digitalförstärkare på ungefär samma effekt men med radio och ingångar för SD-kort, USB och fan-och-hans-mormor. Vad ska jag använda??
Jo, det går ju att använda påda modulerna med en omkopplare mellan analogt och digitalt.
Idag, när jag lyckats få till de något komplicerade hålen för diskanterna i framstycket kom jag på att jag borde göra ett större hål på framsidan och låta några rör sticka upp. Fast då borde det ju egentligen vara en rörförstärkare som driver högtalarna och då bortfaller detta med batteri och boxen blir inte fullt så transportabel längre. Så, det blir nog inga rör ....




Prylarna:
Tre-tums basarna.
Analoga 15W förstärkare.
En variant på digital förstärkare.
Digitala modulen jag tänkt använda.

Schema på ett lagom förstärkarsteg med totalt tre rör (10W pushpull):
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Första bildernaTillsågat botarna till lådan. 12mm spillplyfa av skaplig kvalitet. Framstycket ska sitta ihop med det djupare bakstycket med gångjärn på undersidan och ett skapligt lås/beslag på ovansidan. Handtag av käck modell ska till.
Lådan rymmer allt som behövs är det tänkt men ingen trafo för nätdrift.
boombox_02.jpg
Framsidan limmade jag ihop idag och sköt med någon liten larvig spik ihop det hela.
boombox_01.jpg
Specialarrangemang för diskanterna. De var nog avsedda för att limmas fast och så måste jag nu göra själv. Jag limmade på en klots på insidan och har gjort ett större hål i den än genom fronten på lådan så att diskanten får plats och har not att fästas mot. Dessutom får jag köra med fräsen och få en fasning av hålet för att eliminera ljudliga konstigheter.
boombox_03.jpg
Ska sno ihop stora lådorna härnäst (måndag).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 19 november 2015, 18:12:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag spikade/limmade ihop bakstycket innan jag drog från jobbet i fredags.

Jag tog dock hem framstyucket för att se om det går att påbörja lite jobb med hålen. Som ses, eller kan anas av nedanstående bilder har jag tre jobb att göra:
Den berömda ytbehandlingen. Jag har råkat smeta lim på utsidan och det limmet måste bort om jag ska lasera lådan.
Fräsa ner runt diskanterna.
Fräsa ner på baksidan vid basarna så de kan "andas". Som ses av bilderna är det bastanta saker men det är tajt vid "lufthålen".
boombox_04.jpg
boombox_05.jpg
boombox_06.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 21 november 2015, 09:20:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av Retroperra »

Innan jag köpte ett litet 2x20W digital steg på electrokit (se nedan) sneglade jag på en 2x20W+40W modul, mycket lämplig för boombox experiment. På Ebay tror jag.

Jag återkommer när jag hittat igen länken.


...eller så köper två två såna här och bryggar det ena till 40W
http://www.electrokit.com/max9744-forst ... -20w.52829
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av lillahuset »

Hahh! Två rör menar du väl? :)
Att det fanns rör med en triod och två pentoder hade jag aldrig anat. Häftigt! ECLL! :bravo:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av Glenn »

"Ström på lampor evysokoy integration" på dej själv!

(Det var så google translate översatte den ryska texten i bilden..)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av lillahuset »

Hehehe, ungefär lika bra som en del översättningar babelfish gjorde från tyska vid milennieskiftet. :badgrin:
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av Retroperra »

Här är det jag babblade om, visserligen på holländska men ni verkar ju rätt språkkunniga ;)

http://nl.aliexpress.com/store/product/ ... eId=110242
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av lillahuset »

Visst är det fantastiskt vad man kan åstadkomma med modern halvledarteknik. Förvånar mig lite att soundbrigade tittar på klass-D.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn: "Förstärkare med lampor av hög integration".

Jag är ingen rörjihadist utan väljer teknologi efter applikation. KlassD är ju bra i bärbara apparater pga sin höga verkningsgrad.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Uppdaterat med bilder (ovan).
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av MiaM »

Retroperra skrev:Här är det jag babblade om, visserligen på holländska men ni verkar ju rätt språkkunniga ;)

http://nl.aliexpress.com/store/product/ ... eId=110242
De glömde berätta vad för delningsfrekvens det är. Eller missar jag något, är det tre signaler + signaljord i ingångskontakten?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den såg ju väldigt trevlig ut om man vill göra en ministereo hemma.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag köpte en sådan här

Riktiga spolar och lägre pris.

Den låter bra.

Komplettera med en RN-52 blåtandsmodul så kan du lira från godtyckligt Blåtands device.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ingen blåtandsmojäng och troligen kommer det aldrig in någon i huset heller. Men en iPod-docka ska jag få dit på något sätt.

Glöm inte bort mina små (men ytterst fina) högtalare med en märkeffekt på blott 30W! (http://www.swanspeaker.com/products/pro ... 50&pid=152).
FDessutom är det ju en låda med två små basar och två små disknater. Alla trevägssystem går fetbort. Och jag har ju alla komponenter hemma, eller på väg hem.
Skriv svar