Soundbrigadens boomboxtankar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av ToPNoTCH »

Finns TPA3116 baserade 2 kanaliga för 110:- (Kör en sådan på min altan med utomhus högtalare).

Det som oftast dödar högtalare är ju för lite effekt i förstärkaren. Dom där klass D prylarna har pot för justering av lågnivån.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ser ett annat "problem" med boomboxarna. Hur ska de drivas. robertr81 undrar i en tråd om bästa batteriet för boomboxar. Jag har inget svar mer än att jag har tillgång till ett gäng blybatterier.

I en tidig klassD-stärkare (köpt som kit från 41Hz) hade jag tankar på att köra blybatteri OCH nät med någon sorts komplex omkopplare för att koppla mellan nät/batteri/laddning/ ...

Biltema, bland andra, har billiga MC-batterier. Ska man sedan ha inbyggd laddare? Eller ett nätaggregat/laddare? Kan man, om man bara väljer att ha en laddare, ha en fysiskt mindre enhet än om man väljer att ha full matning till en förstärkare?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På tal om att driva. Släpade med fräsen till jobbet för att fräsa fasningarna framför diskanterna och det gick sådär. Det djävla frässtålet började glida ur och för att göra hålen djupare än tänkt. Noterar att det är hart när omöjligt att dra åt skruven som fäster stålen tillräckligt. Dum djävla konstruktion givetvis och billig djävla fräs.

Hur som helst har jag (tillfälligt hoppas jag) förlagt radio/förstärkarmodulen men jag har ju en annan med enbart förstärkeri och läsare för USB och CF.
boombox_07.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av MiaM »

ToPNoTCH skrev:Jag köpte en sådan här
Åh, där står det åtminstone "Subwoofer frequency regulation". Hoppas det är både högpassfilter och lågpassfilter!
ToPNoTCH skrev:Det som oftast dödar högtalare är ju för lite effekt i förstärkaren.
Fast det gäller oftast endast diskanter/mellanregister när man kör passiv delning.
soundbrigade skrev:hade jag tankar på att köra blybatteri OCH nät med någon sorts komplex omkopplare för att koppla mellan nät/batteri/laddning/ ...
Nu får jag säkert på fingrarna ifall xxargs läser detta, men nog kan väl blyackar laddas med konstantspänning? Denna konstantspänning är dessutom av en händelse ytterst lämplig som drivspänning till elektroniken. Jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av Retroperra »

@MiaM

Det är alltså inget delningsfilter i förstärkaren utan det står man för själv.
Med andra ord ja; tre ingångar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle ju köpa gångjärn efter jobbet idag när jag skulle bli klippt, låna några BRA skivor till en av våra bibliotekarier och skicka grejer på Kvantumposten men glömde. :doh:

Nu har jag bara att fräsa ett godtyckligt hål för förstärkaren, fila klart plåtbiten som ska täcka den. Sedan är det kvar att ytbehandla min låda. Och koppla ihop allt.

På tal om blyackar, jag funderar lite på att kanske slänga in en trafo, likriktare och större elektrolyt men tror jag skiter i det. Istället drar jag ut tampar från batteriet så jag kan ladda det med en batteriladdare jag har. Käckt hade ju annars varit med en kapacitetsmätare men det får bli överkurs.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Soundbrigadens boomboxtankar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag trodde diskanten kom från Kina, vilket den kanske också gär. Den är dock inhandlad från HiFikit och heter 13DT48P:
Bild

Sedan var det de specialbeställda beslagen till lådan:

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar