Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Hej
Igår hände det, jag körde iväg med motorvärmarkabeln kvar i bilen å vips så flög hela kontaktuttaget på huset loss
Tänkte att det måste gå att fixa en varning på något sätt.
Jag har ju en timer så det går inte att avläsa spänning fram till bilen på något sätt, däremot så tänkte jag att det kanske går att använda nollan och jord, för de är ju ihopkopplade i elcentralen. Dvs är det kontakt mellan nolla och jord i bilens uttag så är det en sladd ansluten!?
Eftersom att kabeln kan anslutas på 2 sätt så att fas och nolla vänds om så kan jag inte riktigt bara testa på de trådar jag tror är nolla och jord (jord är iofs alltid jord)
När jag väl rett ut vilka kablar som är fas och nolla så tänkte jag att man kunde detektera sladden via en "continuity tester" typ: http://www.555-timer-circuits.com/image ... Tester.gif
Så hur tar man reda på vilka kablar som är fas och nolla utan att ha spänning på? Vad händer om man testar continuity mellan fas och jord när spänning är på?
Finns det omvända relän som bryter 12v om det matas med 230v? (är detta ett sådant: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -ac-p36101)
Tänkte mig typ något sådant här:
(Fas och nolla är antingen A eller B pga de olika sätt man kan sätta i kontakten.)
Koppla A & B till ett relä som vid spänning öppnar krets för 12v, normalt är denna 12v stängd (230v spänning ej på)
12v krets funkar alltså bara när 230v ej är på.
12v krets gör continuity test mellan A-jord och B-jord, båda har summer som kan indikera om motorvärmarkabel sitter i.
Tanken är att spänningen till 12v kretsen skall komma från ett cigguttag (bara på när jag startar bilen)
PS. Om spänning är på så hörs kupevärmaren tillräckligt för att jag ska förstå att kabeln sitter i DS.
MVH
Niclas
Igår hände det, jag körde iväg med motorvärmarkabeln kvar i bilen å vips så flög hela kontaktuttaget på huset loss
Tänkte att det måste gå att fixa en varning på något sätt.
Jag har ju en timer så det går inte att avläsa spänning fram till bilen på något sätt, däremot så tänkte jag att det kanske går att använda nollan och jord, för de är ju ihopkopplade i elcentralen. Dvs är det kontakt mellan nolla och jord i bilens uttag så är det en sladd ansluten!?
Eftersom att kabeln kan anslutas på 2 sätt så att fas och nolla vänds om så kan jag inte riktigt bara testa på de trådar jag tror är nolla och jord (jord är iofs alltid jord)
När jag väl rett ut vilka kablar som är fas och nolla så tänkte jag att man kunde detektera sladden via en "continuity tester" typ: http://www.555-timer-circuits.com/image ... Tester.gif
Så hur tar man reda på vilka kablar som är fas och nolla utan att ha spänning på? Vad händer om man testar continuity mellan fas och jord när spänning är på?
Finns det omvända relän som bryter 12v om det matas med 230v? (är detta ett sådant: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -ac-p36101)
Tänkte mig typ något sådant här:
(Fas och nolla är antingen A eller B pga de olika sätt man kan sätta i kontakten.)
Koppla A & B till ett relä som vid spänning öppnar krets för 12v, normalt är denna 12v stängd (230v spänning ej på)
12v krets funkar alltså bara när 230v ej är på.
12v krets gör continuity test mellan A-jord och B-jord, båda har summer som kan indikera om motorvärmarkabel sitter i.
Tanken är att spänningen till 12v kretsen skall komma från ett cigguttag (bara på när jag startar bilen)
PS. Om spänning är på så hörs kupevärmaren tillräckligt för att jag ska förstå att kabeln sitter i DS.
MVH
Niclas
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Den enkla lösningen: Låt motorvärmarkabeln hänga över vänster backspegel eller trä den genom ratten.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
kapacitiv kabelletare, sändaren på husdelen och mottagaren i bilen, hörs ton så är den påslagen
man får troligen göra så att man har jord som referens och koppla signalen på både fas och nola och sedan lyssna på både fas och nolla i förhållande till jord
man får troligen göra så att man har jord som referens och koppla signalen på både fas och nola och sedan lyssna på både fas och nolla i förhållande till jord
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Så man ska ha en 7 meter lång kabel bara för att kunna dra den till bakspegeln? (Min kabel är 2 meter, det räcker från uttaget på väggen till intaget i grillen.)Jan Almqvist skrev:Den enkla lösningen: Låt motorvärmarkabeln hänga över vänster backspegel eller trä den genom ratten.
Och trä genom ratten, hur ska det gå till? Kabeln "får inte" klämmas i dörren, och ska man ha rutan öppen så blir det lätt en massa snö inne i bilen på vintern.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Så här löser senila mc-åkare att komma ihåg skivlåset http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/La ... 000020751/ Förmodligen den enda realistiska lösning..
Du ska inte gå in och rota i bilens 230V AC system, dessa komponenter har en klassning som inte tillåter de.
Alternativ att du bygger allt utifrån själva uttaget till kupévärmaren. Dvs du kopplar in en grenkontakt och kopplar kupévärmaren till ett uttag och din pryl som känner av elnätet i de andra uttaget.
Annars kan jag hålla med om att de skulle vara en trevlig funktion med att tex bilen inte går att starta om kabeln är i.
Du ska inte gå in och rota i bilens 230V AC system, dessa komponenter har en klassning som inte tillåter de.
Alternativ att du bygger allt utifrån själva uttaget till kupévärmaren. Dvs du kopplar in en grenkontakt och kopplar kupévärmaren till ett uttag och din pryl som känner av elnätet i de andra uttaget.
Annars kan jag hålla med om att de skulle vara en trevlig funktion med att tex bilen inte går att starta om kabeln är i.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
ok, enklare lösning, ha en strömbrytare/läsgaffel tvärs över intaget, om det sitter något i så piper och blinkar det i bilen
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Du kan inte bara rigga det så att kontakten dras ut ur bilen om du backar ur eller det är en med lås?
Min defa är bara att dra ut.
Alternativt har du väll kupeuttag med fläkt som låter? om inte det räcker kan du väll sätta en röd lampa som lyser inne i kupen i det uttaget.
Min defa är bara att dra ut.
Alternativt har du väll kupeuttag med fläkt som låter? om inte det räcker kan du väll sätta en röd lampa som lyser inne i kupen i det uttaget.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Om man har en timer så är det ju inte säkert att det är spänning i kabeln när man åker, det var ju det som var grundproblemet. Annars hade ju lampa eller dånande fläkt fungerat bra.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Shit happens, lite väl ofta för mig kan jag tycka
Jag har motorvärmaruttaget rakt fram på bilen och så även uttaget, jag har fäst en tunn vajer i väggen och fäst den på kontakten till bilen, vajern är förstås lite kortare än kabeln.
Jag har motorvärmaruttaget rakt fram på bilen och så även uttaget, jag har fäst en tunn vajer i väggen och fäst den på kontakten till bilen, vajern är förstås lite kortare än kabeln.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
En "dummy" kontakt att sätta i bilen när kabeln är borttagen funkar. I dummy'n används endast jord (-) och när den sätts i får start-reläet jord via 230V installationen och det går att starta. Bara att leta upp och kapa (-) till start-reläet.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Det finns två antika knep.
1. Göra det till rutin att titta efter.
2. Att knyta ett snöre runt fingret. Eller i ditt fall, hänga något på ratten.
1. Göra det till rutin att titta efter.
2. Att knyta ett snöre runt fingret. Eller i ditt fall, hänga något på ratten.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Har du motorvärmaruttag eller vägguttag med en timer i?
Timern kan bryta nollan...
Som nämnts, nån sorts "påminnare"...
Timern kan bryta nollan...
Som nämnts, nån sorts "påminnare"...
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
I grunden är det enkelt:
1: bygg om så att uttag kan dras ut ur bilen utan skador.
2: ha en röd flagga som fälls ner när du hänger sladden på det men annats är uppe.
3: kolla! Den abs. enklaste lösning.
1: bygg om så att uttag kan dras ut ur bilen utan skador.
2: ha en röd flagga som fälls ner när du hänger sladden på det men annats är uppe.
3: kolla! Den abs. enklaste lösning.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Jag har sett en enkel lösning på en kundbil, en microswitch som påverkades av locket på uttaget, uttaget satt inne i grillen då.
Däremot vet jag inte riktigt var switchen var kopplad, troligen till en stor röd lampa i panelen eller möjligen startspärr
Vi byggde utrustning som behövde känna av om motorvärmarkabeln var i eller ej, men efterssom utrustningen även hade en batteriladdare så läste vi helt enkelt av lysdioden på denna med en fototransistor (limmad i ett plastör ovanpå den vattentäta laddarens lysdiod.),men den lösningen var ju till för att veta om bilen hade ström, inte huruvida kontakten var i som i detta fallet.
Däremot vet jag inte riktigt var switchen var kopplad, troligen till en stor röd lampa i panelen eller möjligen startspärr
Vi byggde utrustning som behövde känna av om motorvärmarkabeln var i eller ej, men efterssom utrustningen även hade en batteriladdare så läste vi helt enkelt av lysdioden på denna med en fototransistor (limmad i ett plastör ovanpå den vattentäta laddarens lysdiod.),men den lösningen var ju till för att veta om bilen hade ström, inte huruvida kontakten var i som i detta fallet.
Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?
Jag behöver förlängningskabel till min sladd från ett uttag inne i garaget. Strax innan garageporten har jag slagit ett dubbelt halvslag runt en brädlapp. Då åker i alla fall sladden ur innan jag är ute på gatan. (Vilket har hänt tidigare.)
Styr mina motorvärmare med NEXA-brytare så oftast kommer man ihåg eftersom man startade 30-60 minuter tidigare.
EDIT: Den andra kabeln går runt stupröret, den "lösningen" har inte funktionstestats ännu.
Styr mina motorvärmare med NEXA-brytare så oftast kommer man ihåg eftersom man startade 30-60 minuter tidigare.
EDIT: Den andra kabeln går runt stupröret, den "lösningen" har inte funktionstestats ännu.