Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
skorpion
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 augusti 2008, 21:39:13
Ort: Falun

Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av skorpion »

Hej
Igår hände det, jag körde iväg med motorvärmarkabeln kvar i bilen å vips så flög hela kontaktuttaget på huset loss :(

Tänkte att det måste gå att fixa en varning på något sätt.
Jag har ju en timer så det går inte att avläsa spänning fram till bilen på något sätt, däremot så tänkte jag att det kanske går att använda nollan och jord, för de är ju ihopkopplade i elcentralen. Dvs är det kontakt mellan nolla och jord i bilens uttag så är det en sladd ansluten!?

Eftersom att kabeln kan anslutas på 2 sätt så att fas och nolla vänds om så kan jag inte riktigt bara testa på de trådar jag tror är nolla och jord (jord är iofs alltid jord)
När jag väl rett ut vilka kablar som är fas och nolla så tänkte jag att man kunde detektera sladden via en "continuity tester" typ: http://www.555-timer-circuits.com/image ... Tester.gif

Så hur tar man reda på vilka kablar som är fas och nolla utan att ha spänning på? Vad händer om man testar continuity mellan fas och jord när spänning är på?
Finns det omvända relän som bryter 12v om det matas med 230v? (är detta ett sådant: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -ac-p36101)

Tänkte mig typ något sådant här:
(Fas och nolla är antingen A eller B pga de olika sätt man kan sätta i kontakten.)
Koppla A & B till ett relä som vid spänning öppnar krets för 12v, normalt är denna 12v stängd (230v spänning ej på)
12v krets funkar alltså bara när 230v ej är på.
12v krets gör continuity test mellan A-jord och B-jord, båda har summer som kan indikera om motorvärmarkabel sitter i.
Tanken är att spänningen till 12v kretsen skall komma från ett cigguttag (bara på när jag startar bilen)

PS. Om spänning är på så hörs kupevärmaren tillräckligt för att jag ska förstå att kabeln sitter i ;) DS.

MVH
Niclas
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Jan Almqvist »

Den enkla lösningen: Låt motorvärmarkabeln hänga över vänster backspegel eller trä den genom ratten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av grym »

kapacitiv kabelletare, sändaren på husdelen och mottagaren i bilen, hörs ton så är den påslagen

man får troligen göra så att man har jord som referens och koppla signalen på både fas och nola och sedan lyssna på både fas och nolla i förhållande till jord
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Nerre »

Jan Almqvist skrev:Den enkla lösningen: Låt motorvärmarkabeln hänga över vänster backspegel eller trä den genom ratten.
Så man ska ha en 7 meter lång kabel bara för att kunna dra den till bakspegeln? (Min kabel är 2 meter, det räcker från uttaget på väggen till intaget i grillen.)

Och trä genom ratten, hur ska det gå till? Kabeln "får inte" klämmas i dörren, och ska man ha rutan öppen så blir det lätt en massa snö inne i bilen på vintern.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av gOry »

Så här löser senila mc-åkare att komma ihåg skivlåset http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/La ... 000020751/ Förmodligen den enda realistiska lösning..

Du ska inte gå in och rota i bilens 230V AC system, dessa komponenter har en klassning som inte tillåter de.
Alternativ att du bygger allt utifrån själva uttaget till kupévärmaren. Dvs du kopplar in en grenkontakt och kopplar kupévärmaren till ett uttag och din pryl som känner av elnätet i de andra uttaget.

Annars kan jag hålla med om att de skulle vara en trevlig funktion med att tex bilen inte går att starta om kabeln är i.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av grym »

ok, enklare lösning, ha en strömbrytare/läsgaffel tvärs över intaget, om det sitter något i så piper och blinkar det i bilen
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av swapper »

Du kan inte bara rigga det så att kontakten dras ut ur bilen om du backar ur eller det är en med lås?
Min defa är bara att dra ut.

Alternativt har du väll kupeuttag med fläkt som låter? om inte det räcker kan du väll sätta en röd lampa som lyser inne i kupen i det uttaget.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Nerre »

Om man har en timer så är det ju inte säkert att det är spänning i kabeln när man åker, det var ju det som var grundproblemet. Annars hade ju lampa eller dånande fläkt fungerat bra.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av G-man »

Shit happens, lite väl ofta för mig kan jag tycka :D

Jag har motorvärmaruttaget rakt fram på bilen och så även uttaget, jag har fäst en tunn vajer i väggen och fäst den på kontakten till bilen, vajern är förstås lite kortare än kabeln.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Andy »

En "dummy" kontakt att sätta i bilen när kabeln är borttagen funkar. I dummy'n används endast jord (-) och när den sätts i får start-reläet jord via 230V installationen och det går att starta. Bara att leta upp och kapa (-) till start-reläet. :wink:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av lillahuset »

Det finns två antika knep. :D
1. Göra det till rutin att titta efter.
2. Att knyta ett snöre runt fingret. Eller i ditt fall, hänga något på ratten.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Sverige »

Har du motorvärmaruttag eller vägguttag med en timer i?
Timern kan bryta nollan...

Som nämnts, nån sorts "påminnare"...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Icecap »

I grunden är det enkelt:
1: bygg om så att uttag kan dras ut ur bilen utan skador.
2: ha en röd flagga som fälls ner när du hänger sladden på det men annats är uppe.
3: kolla! Den abs. enklaste lösning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Glenn »

Jag har sett en enkel lösning på en kundbil, en microswitch som påverkades av locket på uttaget, uttaget satt inne i grillen då.

Däremot vet jag inte riktigt var switchen var kopplad, troligen till en stor röd lampa i panelen eller möjligen startspärr :)

Vi byggde utrustning som behövde känna av om motorvärmarkabeln var i eller ej, men efterssom utrustningen även hade en batteriladdare så läste vi helt enkelt av lysdioden på denna med en fototransistor (limmad i ett plastör ovanpå den vattentäta laddarens lysdiod.),men den lösningen var ju till för att veta om bilen hade ström, inte huruvida kontakten var i som i detta fallet.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Detektera om motorvärmarkabel är isatt?

Inlägg av Rohan »

Jag behöver förlängningskabel till min sladd från ett uttag inne i garaget. Strax innan garageporten har jag slagit ett dubbelt halvslag runt en brädlapp. Då åker i alla fall sladden ur innan jag är ute på gatan. (Vilket har hänt tidigare.)

Styr mina motorvärmare med NEXA-brytare så oftast kommer man ihåg eftersom man startade 30-60 minuter tidigare.

EDIT: Den andra kabeln går runt stupröret, den "lösningen" har inte funktionstestats ännu. :vissla:
Skriv svar