Free energy teknologi, existerar den?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Free energy teknologi, existerar den?

Inlägg av Uttis »

Byt ut varje element mot en liten stirling mitt förslag :)

Någon nämde stirling och speglar hur står sig en sånn lösning mot solceller?
Stirling kan väll teoretiskt nå 50℅ verkningsgrad men sen ska den byggas, lite ska tappas i generatorn den ska startas osv solceller ligger på vadå idag? 18-30℅?
Jag har sett några stirlinganläggningar i afrika men aldrig nå siffror.
antimon
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2015, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Re: Free energy teknologi, existerar den?

Inlägg av antimon »

Det jag inte förstod när jag postade denna tråden är att de oftast har en liten elmotor som driver magnetmotorn. De drar alltså energi, men de ska skapa upp till 5 ggr så mycket som de drar.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Free energy teknologi, existerar den?

Inlägg av Miramithe »

22% verkningsgrad är Max vad du får ut just nu från solceller, då för de konventionella solcellerna. Men i lab kan man få högre och verkningsgraden ökar hela tiden.
Men skulle man kunna ta tillvara på all energi som kommer från solen hade man då haft så man klarar sig, iaf på dagen.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Free energy teknologi, existerar den?

Inlägg av xxargs »

LeCanard skrev:Man skulle kanske 'uppfinna' en manick som tar tillvara all den onödiga energi som folk lägger på trams genom att tappa ur internet ! ( Som just det här inlägget är ett utmärkt exempel på )
Skulle man rycka ut alla pluggar och stäng av all tillhörande infrastruktur som har med internet och mobiltelefoni att göra, så skulle man nog minska världens elenergiförbrukning med minst 10% - dvs. återvända till tiden kring 1985 och man fick jaga på bibblan istället för wikipedia/google när man skulle slå upp något... och R6 NiCd-batterierna till Walkman var på 500 mAh... - och den riktiga energibesaparingen skulle ske om man gick ifrån befolkningsmängden av ca 9 miljarder idag till ca 4-5 miljarder som var runt slutet av 70-talet. Det är ett av det stora energiproblemen - befolkningsexplosionen och att folk blir allt äldre...

(nej - vill inte tillbaka till den tiden, dock skall man komma ihåg att samhället fungerade även utan mobiltelefon/smartphone och Internet).


Att göra saker mindre inom energiproduktion innebär ytterst sällan att saker blir effektivare, medans saker som görs större innebär oftast att de blir effektivare

Det har att göra med geometri att när man skalar större så ökar volymen i kubik medans ytan ökar i kvadrat - detta innebär att tex friktion, läckage etc. som drar ned verkningsgraden ökar inte i samma takt som den arbetande massa/effekten ökar och verkningsgraden ökar ju större det är - och förstås omvänt när man förminskar

Att fundera på varför används inte stirligtprocessen mer än som just demo-modell-motorer som inte ens orkar att dra runt en liten leksaks-permanentmotor som generator?

Stirlingmotorer har fungerat efter mycket investering i tex. ubåtssammanhang - inte i syftet effektivitet utan för att den formen fungerar bättre än andra lösningar med kolvmotorer.

Stirlingmotor har ett bekymmer till - den är svår att skala upp i storlek som man gör med kolvmotorer och med allt högre verkningsgrad just större de är (tänk stora fartygsmotorer med => 50% värmeverkningsgrad medans en personbilsdiesel ligger knappt över 35% ) och en viktig sak som begränsar är - värmeväxlingsytor - både på förbrännarsidan och värmeackumulatorn som är en nödvändigt del för själva stirlingprocessen.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Free energy teknologi, existerar den?

Inlägg av bellasoda »

antimon skrev:Det jag inte förstod när jag postade denna tråden är att de oftast har en liten elmotor som driver magnetmotorn. De drar alltså energi, men de ska skapa upp till 5 ggr så mycket som de drar.
Det låter spännande, du får gärna bifoga en länk som beskriver detta. Det kan nog vara rolig läsning, åtminstone för underhållningsvärdet.

Som kuriosa så kan jag berätta att det sitter magneter i de flesta elmotorer, antingen permanentmagneter eller elektromagneter. Så jag är alltså lite osäker redan på vad som skulle skilja en så kallad 'magnetmotor' mot en 'elmotor'.
Skriv svar