CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av svanted »

kan inte låta bli att komma med förslag på alternativa metoder...
om man skivar upp kajaken på längden kan man såga till dem i en vanlig bandsåg limma ihop dem och sen slipa lite...
och det går förmodligen fortare än att CNCa fram hela...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av tecno »

+1 på den
bearing
Inlägg: 11259
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av bearing »

Bland de lättaste kajakerna byggs i remsor av gran, limmas med epoxi, och täcks med ett tunt lager av glasfiber.
www.thomassondesign.com

Men det borde ju gå att få lite mer frihet i formerna med trådskaparens metod. Och möjligtvis lättare kajak, om rätt material och metoder används.

Att skära ut formerna med bandsåg ur plywood tror jag inte ger lika bra resultat som granremsor, eftersom att inte alla fibrer hamnar i rätt riktning. Den stora fördelen med granremsor är just att träfibrerna hamnar i riktningen med störst belastning. Går därmed att bygga tunt och starkt.

Enligt det jag läst. Jag har aldrig byggt en kajak, men läst mycket om dom här metoderna eftersom att jag funderar på att bygga en flerskrovssegelbåt.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av Nerre »

Det bör väl påpekas att i ett stripbygge så fungerar den tunna granlagret som fyllning i ett dubbelsidigt laminat. Det behöver alltså ligga glasfiber på bägge sidor, precis som i t.ex. foamcore-skivor.

De behöver inte alls limmas med epoxi, det går att limma med vanligt trälim. Däremot lägger man normalt glasfibern med epoxi istället för plast. (Sen behöver de lackas eftersom epoxin bryts ner av UV-ljus, har jag för mig.)
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av svanted »

bearing skrev:Bland de lättaste kajakerna byggs i remsor av gran, limmas med epoxi, och täcks med ett tunt lager av glasfiber.
http://www.thomassondesign.com

Men det borde ju gå att få lite mer frihet i formerna med trådskaparens metod. Och möjligtvis lättare kajak, om rätt material och metoder används.

Att skära ut formerna med bandsåg ur plywood tror jag inte ger lika bra resultat som granremsor, eftersom att inte alla fibrer hamnar i rätt riktning. Den stora fördelen med granremsor är just att träfibrerna hamnar i riktningen med störst belastning. Går därmed att bygga tunt och starkt.


Enligt det jag läst. Jag har aldrig byggt en kajak, men läst mycket om dom här metoderna eftersom att jag funderar på att bygga en flerskrovssegelbåt.

nej!
nu sade jag fel IGEN..
jag menade skiva på tvären, syftet var att tillverka en form för att tillverka en gjutform...inte en färdig kajak...
i klartext att man sågar ut kajakens form m.h.a. profiler av tvärsnittet i typ 5 - 10 mm tjock frigolit
som sen limmas ihop och sen slipas trappstegsformen bort.
och lackas/behandlas för att tåla formplastningen.

ung såhär fast mha tjockare skivor tätt ihop.
DSC03620.JPG
edit:
om man skivar upp den kan man cadda fram modellen....
gillar man att skräpa ner kan man ju karva/slipa en kajakform(form) av ett block frigoli :lol:

men nu var det eg. inte det tråden handlar om utan att bygga en CNC :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11259
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av bearing »

Nerre skrev:Det bör väl påpekas att i ett stripbygge så fungerar den tunna granlagret som fyllning i ett dubbelsidigt laminat. Det behöver alltså ligga glasfiber på bägge sidor, precis som i t.ex. foamcore-skivor.

De behöver inte alls limmas med epoxi, det går att limma med vanligt trälim. Däremot lägger man normalt glasfibern med epoxi istället för plast. (Sen behöver de lackas eftersom epoxin bryts ner av UV-ljus, har jag för mig.)
Nja, jag har som sagt inte egen erfarenhet, men det låter inte helt rimligt att träet bara är kärnmaterial i sandwich på en granstrip-kanot. Dels är träet för tunt för att skapa en effektiv sandwich. Dels är träets styrka väsentlig, och antagligen större än ytskiktet, som bara har runt 80g/m² glasfiberväv. Väven är för att ge tvärskeppstyrka, och därmed slippa spant/skott. Men den stora belastningen - långskepps - tas av träkonstruktionen (u-balk), även om glasfibern antagligen hjälper till en smula.

I en sandwich bärs all belastning av ytskiktet. Kärnan dimensioneras så lätt och svag att den i teorin ska haverera samtidigt som fibrerna slits av. Det ger helt andra proportioner, flera gånger mer vikt i ytskiktet, och flera gånger lägre densitet i kärnan. Samt tjockare kärna.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av Gimbal »

Väven läggs i flera lager på båda sidor där extra styrka behövs, så det är inte bara ett tunt lager som används över allt. Det ligger extra lager längs botten samt i och bakom sittbrunnen som belastas hårt vid i och urstigning. Så givetvis är det en sandwich konstruktion även om kärnmaterialet har hel del styrka i sig.

Jag har byggt en sådan för många år sedan. Och har även funderat på en CNC för att snabbare kunna rita och plasta ihop testmodeller i rask takt. Men men, det räcker inte med vilja, man ska ha plats och tid också.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av UrsaMayor »

Sök efter högdensitetsskivor men var beredd på att de är redigt dyra, runt 2000 kr per skiva. De har en densitet jämförbart med en mdf-skiva. Ska försöka leta fram namnet på en leverantör.

bearing skrev:
UrsaMayor skrev:Fräser du pu-skum kommer du att komma ganska nära en slutlig avgjutningsbar plugg. Putsa av den och måla och polera.
Är den så pass stadig alltså?
Vilket märke/densitet pratar du om?

Intressant. Jag har själv aldrig köpt eller känt på en PU-skiva, då jag läst att den delaminerar med tiden om den används i båtkonstruktioner. Men jag visste inte att den var så bra ur bearbetningssynpunkt jämfört med XPS.
bearing
Inlägg: 11259
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av bearing »

Då är ju frågan om fördelarna är så stora att de uppväger priset. XPS kostar ju omkring 100kr/m²
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: CNC fräs för utformning av plugg till kajakgjutform

Inlägg av UrsaMayor »

Det beror på ambitionsnivå och budget men det är sannolikt inte värt merkostnaden för de flesta hemmafixare.

Ett annat alternativ är förstås att plasta av en hyrkajak ☺ Troligen det alternativ som ger bäst resultat till minst arbetsinsats.
Skriv svar