Led utebelysning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Led utebelysning

Inlägg av Uttis »

Tänkte försöka sätta upp ett par lyktstolpar innan vinter kommer, så här ser det ut det dom ska sitta.
led.jpg

Vad ska man satsa på för led för att ljuset ska spridas som på bilden? en led eller en dröse i varje stolpe? Vad kan det tänkas behövas för effekt vid varje stolpe? ska ej vara dagsljus men bra om man ser vart man sätter fötterna. ljus rakt upp och neråt är bortkastat

Har några lampor sen tidigare som går på 12V så kommer nog dra vidare på den slingan men kanske öka spänningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Led utebelysning

Inlägg av grym »

ser ut som specarna på mina åtelbelysningar

ta bara vanliga på stjärna eller rondell och montera dom nedåt så får man bra spridning

vill man ha fuktsäker montering så montera dom i provrör

jag kör med 1w och det räcker ganska långt, då med så bra lysdioder jag kan hitta
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Led utebelysning

Inlägg av Uttis »

hur många 1w kör du med? jag har 6st 1w sittande med 1m avstånd monterat nedåt dom lyser inte upp så mycket förvisso sitter dom bakom en armatur av vit plast så kanske försvinner endel där + att jag inte minns om det var några dyrgripar jag köpte eller billigaste möjliga.



var kan man hitta 'bra' lysdioder? verkar finnas mer fake än riktiga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Led utebelysning

Inlägg av grym »

en eller två

nu har jag dom där det är djävligt mörkt, och jag inte behöver ha mer ljus än svagt månsken

men prova med så pass bra lysdioder du kan hitta och driv dom lågt om du behöver ha mycket ljus per watt

kolla på lampforumen så hittar du lättare bra ställen att köpa lysdioder
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Led utebelysning

Inlägg av MiaM »

Nu är jag kanske captain obvious, men:

Om du ska lysa 15-20 meter bort så lär nog ett starkt nog sken vara rätt bländande om man tittar mot en stolpe ifall den bara är 2 meter hög. 3 meter som är andra änden av ditt "förslagsområde" är nog bättre, men än högre verkar vara en bra idé.

Om stolparna i sig står tätare än 15-20 meter från varandra så behöver ljusflödet givetvis inte spridas jämnt längs en helcirkel utan kan vara svagare i riktning mot närliggande stolpar.

Om det finns typiska vägar (gångväg, cykelväg, bilväg o.s.v.) i närheten av stolparna så är det givetvis också en fördel att försöka undvika att blända de som använder vägarna. Däremot kan det väl kanske kvitta om stolparna är bländande för den som ränner runt på en gräsmatta på natten eller liknande.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Led utebelysning

Inlägg av Uttis »

Har mätt upp nu och det kommer vara ca 7-8meter från stolpen till väggen till höger så det är lite bättre än vad jag ritat sen vägen som är där ligger kanske 1,2meter lägre än marken där stolpen ska stå så kör man på en 2meter stolpe så kommer den ligga minst 3meter upp och det är ytan till höger som är det viktiga åt andra hållet är det bara trevnadsljus.


Beställde några provleds på 3W som jag tänkte skicka upp på en enkel pinne och kolla hur det ser ut.

En liten fundering till hur mycket förankring behöver en stolpe? Beror givetvis på hur den ser ut och armaturen men en sån här i tvåmetersutförande fast med fyrkantig stolpe antar det är den form som tar vind bäst. Stolparna ska stå i en häck som jag precis har flisat upp så massa rötter och under det är det stenröse skulle jag tro så om man kan göra en betongklump i botten bara vore ju det bra.

Bild


Vad tror ni om nått sånt här? Verkar trevligt om lampan kan röra sig lite när det blåser men det kanske mest är störande?

Bild
Skriv svar