Kaninvärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nursej
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2015, 15:28:59

Kaninvärmare

Inlägg av nursej »

Hej!

Jag har en kaninbur som står på kortsidan av mitt hus. Den är inte riktigt vinterbonad ännu och jag letar nu efter en lösning för de allra kallaste vinterdagarna. Givetvis ska jag ordna med lämplig isolering men jag vill sätta ett element i rummet där den sover. Jag drar ogärna starkström utomhus så någon slags lågvoltssystem med värmeelement är att föredra. Jag har letat runt efter bästa förmåga men det jag kan hitta är värmeelement som värmer upp fort som tusan och blir skitvarmt på ytan, sedan på och av när termostaten signalerar att temperaturen sjunker. Det känns inte lämpligt då jag vill att djuret ska ha det varmt och mysigt, och inte rostas krispig ;-)

Tänkte mig helst att sätta in en temp-sensor som skickar data till min telldus som i sin tur kan aktivera värmen beroende på temperatur och tid på dygnet.

Tacksam för förslag och gärna länkar till lämpliga komponenter...

Mvh

Nursej
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Kaninvärmare

Inlägg av lond »

Kolla på värme för terrarium. Finns både värmemattor, kabel och lampor. Annars kolla på kycklingvärmare, finns som lamparmatur

/// Marcus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kaninvärmare

Inlägg av grym »

fulvarianten, kaniner är ganska eländiga på att bita på saker, så den behöver vara vandalsäker :lol:

12 eller 24 är lämpligt
ta en effektmotstånd i lagom effekt, skruva fast den i en 3-5mm aluminiumplåt och ha allt på undersidan

behövs det än mera säkerhet mot gnagare så gjut in allt i flytspackel, då får man termisk massa med

jag hadde nog funderat på fulvarianten, att ha en utetermometersgivare på underbsidan som visar temperaturenm och sedan välja effekt till den med spänningen in till motståndet, man behöver ju bara lite lagom stödvärme

eller så har man ett par motstånd och kopplar in flera efterhand, eller kanske till och med med hjälp av en utomhustermostat
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6118
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Kaninvärmare

Inlägg av Biker »

Finns ju färdigt http://www.lundhs.com/hundtillbehor/gol ... me-40x40cm
Gräv ut och isolera med frigolit underifrån , sen dit med värmemattan och gjut på flytspackel.

Då får du en termisk hysteres då värmen jämnas ut på grund av spacklets lagringsförmåga som Grym sade
13W är inte mycket men om det är lite isolerat och du har dubbeldraperadluftsluss så
lär det funka.

Notera att man kanske får 40W ur ett värmejus och i ett minihus för en kanin blir det faktiskt
ganska lagom med 13W om det är isolerat lite iaf.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kaninvärmare

Inlägg av svanted »

kaniner är antingen innekaniner ELLER utekaniner, de kan inte vara både och...
tar man ut en innekanin kan de frysa ihjäl om det är smällkalt...
tar man in en utekanin tappar de pälsen och blir en innekanin.
samma sak om du har värme i buren, då fryser de ihjäl om det är -25° och värmen pajjar.
och de måste bo ute hela hösten för att succesivt bygga upp pälsen, sen klarar sig galant i - 20...
gör en markvärmd kaninbur, de kan inte gå sönder....
isolera buren men inte i botten och ställ den på marken och skotta snö mot väggarna..
då blir det inte många minusgrader i den även om det är -25° utanför.
och se till att de har gott om mat...
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Kaninvärmare

Inlägg av NULL »

Men då måste de väl kunna röra på sig ganska fritt för att generera värmen?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kaninvärmare

Inlägg av svanted »

nej, de behöver inte spinga omkring för att bli varma...
de äter typ 3 ggr mera pellets för att hålla sig varma.
det finns massor på nätet i ämnet,,,
tråden handlar ju om elvärme, men var försiktig,
om den inte får en bra vinterpäls p.g.a. uppvärmd bur så kan den frysa ihjäl om den plötsligt slutar fungera.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6118
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Kaninvärmare

Inlägg av Biker »

Det är ju sant men det kan vara bra och ha lite värme.
Ts har inte nämnt om det är ett område som kanske får minus 6 eller minus 25

Om det blir minus -25 kommer kaninhögvarteret och påminna om en frys som frostades senast av 1976...
Utandingsluften från Fluffe kommer att frysa på tak o väggar , och ett 13W element kommer inte och ge några +25.
Lite plusgrader så att t.ex luftcirkulationen hålls.
Toppventil är nödvädnigt , blir lyxigt kaninhus - liten miniskorsten också
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kaninvärmare

Inlägg av MiaM »

Tänk på att olika arter nog har rätt stor skillnad i vilka sorters elstötar som är farliga. Om jag vore dig så skulle jag läsa på ordentligt och inte utgå från att t.ex. 12V är ofarligt. Risken finns att du får en falsk säkerhet men för ett litet djur kanske 12V är såpass farligt att det behövs lika stryktålig isolering som om det varit 230V.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Kaninvärmare

Inlägg av el34 »

Åk till en bilskrot och plocka ut stolsvärmen ur ett säte. Ta vara på tillhörande styrelektronik. I läge typ två-tre borde det bli lagom ljummet. Du får ju en avkylning av värmeplattan samtidigt så tror inte den blir varmare än ljummen.
nursej
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2015, 15:28:59

Re: Kaninvärmare

Inlägg av nursej »

Hej igen!

Tack för de många tipsen. Det är en utekanin som inte varit inomhus mer än absolut nödvändigt (då jag är hyperallergisk). Jag bor på västkusten så här är mer regn än djupfrysning. Lutar åt 12 volt och om den lämnar in på grund av elstöt så är det väl egentligen att betrakta som tillägg på julbordet ;-)

Jag är ju nybörjare så om någon vänlig själ vill rita ett litet kopplingsschema för den lille värmaren vore jag mycket tacksam...


Vänligen

Nursej
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Kaninvärmare

Inlägg av jonas2307 »

Hm...
Vi har haft kaniner utomhus i alla år utan uppvärmning och det har alltid gått bra.

Kul projekt, men behövs verkligen värme?
Kaniner i naturen har ju inte det...

Gott om mat och halm så klarar de sig bra. Våra har ett bo i buren med bara brädväggar, men de är för de mesta inte där utan ute i buren. Minus 25 har det varit flera gånger utan problem.

Men kul projekt!
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Kaninvärmare

Inlägg av G-man »

Vet inte om kaniner behöver värme men om du inte vill bygga... varför inte lägga en sån här under en metallplatta eller gjuta in i betong eller så

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... el-417050/

Självreglerande, inte så hög effekt, inget bygge direkt osv
Skriv svar