DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av helmut »

Håller på och bygger om min modelljärnväg och ska slänga mina Peco växelmotorer som består av två magnetspolar. Problemet är att dessa smäller rejält när jag lägger omväxlarna. Har också växelmotorer med elektriska motorer och en massa kugghjul där kugghjulen gått sönder.
Funderade på att bygga egna växelmotorer enligt samma system som drivenheten i hårddiskar alltså en spole som ligger mellan två magneter. Men hur fungerar den? Ligger det en växelspänning över spolen så att den kan styras till rätt läge. Lägger jag bara på en likspänning kommer den bara att hoppa mellan yttre lägena. Jag vill att den snabbt skall gå till mitt läge och sedan sakta flytta växeltungan till ytterläget.
Funderar på att bygga en krets som startar med noll volt och sedan sakta ökar växelspänningen till plus minus 6 volt. Då går växeltungan till mitt läget därefter skall växel spänningen ändras sakta till antingen noll till minus 6 volt eller noll till plus 6 volt för att växeltungan sakta skall röra sig till rätt läge. Efter ca tre sekunder skall spänningen åter gå ner till noll volt.
Finns det någon IC-krets som jag kan använda till drivningen? Jag ska bygga om ca 50 växlar och vill ha en enkel konstruktion som lätt kan repareras om 20 år. Alltså inga Arduino eller andra konstigheter.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av netrunner »

Hårddiskar lär nog inte finnas om 20år. Sen måste du nog ha en arduino för att styra spänningen så att den inte smäller när du lägger om växeln.

Stegmotorer har funnits i 40 ... 50år och kommer nog att finnas om 20år också.

Det finns massor av olika modeller på extremt små stegmotorer med tillhörande skruv för linjär rörelse. Bör passa perfekt för det du ska göra. Denna är 18mm totalt och kostar 1 USD ink frakt.

Troligen kan du hitta både större och mindre ... och till lite lägre pris. Titta på 3-pack, 5-pack och 10-pack.

Köp några olika och se vad som passar. När du väl har hitta rätt så köper du 100st.

Någon typ av styrning behöver du. Där finns det ju ett stort antal möjligheter.

http://www.ebay.com/itm/131600860451
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av bit96 »

En vanlig liten servomotor till typ modellfordon kopplad till en drag/tryckstång kanske duger.
När den vrider sig ett halv varv har du i stången en sinusformad rörelse som accelererar mot mitten och saktar av mot ändarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag byggde växelmotorer bestående av .... äsch, här har du en bild:
IMG_6760.JPG
En enkel/billig motor med en gängad stång (M3) förflyttar en "vagn" som givetvis måste glida på några gejdrar eller i några spår. Vagnen flyttar en pinne som flyttar växeln. På vagnen sitter också släpkontakter som dels bryter strömmen till motorn när man kommit till ändlägena. En switch (2P2V) startar motorn (hittar ju inte ritningen :x ). De andra två spåren kopplar in spänning till de två spår som utgår från växeln.

Typ ...


Jag byggde med motorer från Klas-i-sjön och ett etsat kort och där spåren utgårdes av gejdrar till kretskort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7005
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av lgrfbs »

Tilligsväxelmotor fungerar på det sättet.
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html
Har monterat ~30St på en modelljärnväg och efter inspektion och installation av motorn så fungerar det riktigt bra.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av baron3d »

Går det att använda ett servo som detta : http://www.electrokit.com/servo-ms1-39.52340?
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av helmut »

Problemet är att jag inte vill ha något under modelljärnvägen. Har testat med att montera en gängad stång direkt på en motor men den snurrar för fort.
Har experimenterat med små motorer och lött fast kablarna direkt på kollektorn. Jag testade med att löda ihop en enkel konstruktion med två kondensatorer som laddas upp och ut långsamt via hög ohmiga motstånd. Via transistorer matades två av lindningarna på motorn som relativt långsamt vred sig ett fjärdedels varv. Dessvärre är även små motorer som står bredvid växeln stora konstruktioner som kan vara svåra att dölja. På några ställen går det att dölja motorerna genom att montera en dragstång och kupera terrängen. På en trång bangård är det svårt att få till det och det är främst där jag skulle behöva växelmotorer av samma konstruktion som drivenheten som finns i en hårddisk alltså en platt trekantig spole mellan två platta magnetiska skivor. Har ingen koll på hur man beräknar antalet varv på lindningen eller trådlängd så att spolen inte blir en överhettad brandfara om man glömmer att bryta strömmen till modelljärnvägen. Spolen i en hårddisk är lindad på en trekantig plastbit och har ingen metallkärna. Växelmotorer typ Peco har en metallstång i mitten. Föreställer mig att en spole utan metallkärna brinner upp mycket lättare än en spole med metallkärna. Misstänker också att spolen i en hårddisk matas med någon typ av växelström för att spolen skall hamna i rätt läge.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7005
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av lgrfbs »

Vilken skala är det tal om?
Kolla:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=RC ... o&_sacat=0

Peco växelelmagneter är ju jätte stora att jobba med (bygger i HO) om man monterar ett linjerservon rakt under växeln kommer byggplattan att vara tjockare än var "växelmotorn", det går även att montera ovan på plattan linjärt med rälsen för att via en 90grades hävarm koppla mot växelföraren.

Vill du ha feedback på växelnsläge också?
Om du inte vill använda rc-servon som de är tänkta kan du ju riva ur kretskortet och köra polvändning direkt på ~3V motorn.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: DIY växelmotorer till en modelljärnväg

Inlägg av Gimbal »

Det borde inte vara någon större skillnad i styrningen mellan två spolar (och en järnkärna) och en spole mellan magneter. Båda kommer slå i ändlägena med en smäll om du bara polvänder. Och båda kan troligen fås att röra sig mjukare med lite styrning av signalerna. Men ska de röra sig riktigt mjukt oavsett belastningen så bör nog någon form av positionsfeedback användas och genast blir det lite jobbigare.

Men själva bytet från två spolar till en spole ger nog ingen direkt vinst.

Själv lindade jag egna spolar, dvs två spolar och något magnetiskt material som for däremellan, på den tiden det begav sig. Dvs på de växlar som var lite längre bort. På lite närmare växlar körde jag rent mekaniskt. Ståltråd under plattan länkade i hop växeln med en ratt vid "manövertavlan". Det funkade egentligen bäst då det var helt ljudlöst.
Skriv svar