Fixa en egen konsolkabel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av )ExecutoR( »

En tillverkare säljer en konsolkabel till sina produkter. Kabeln kostar 1000kr och innehållet är noll och inget, dessutom konverterar den bara signalen till RS232 så alla moderna datorer behöver en extra RS232 -> USB-adapter för att få in signalen.

Jag är ingen höjdare på detta, men de enda komponenterna man får för 1000kr är en DP9, en 4-pins kontakt av vanlig typ och en MAX3232C som konverterar TX/RX till RS232 och drivs av apparaten. För att den ska fungera sitter det fem kondensatorer som verkar användas för att reglera spänningen mellan 3-5,5V. Har inte riktigt fattat om det är RX/TX man reglerar eller bara drivströmmen.

Det hela beskrivs i databladet men mina kunskaper räcker inte riktigt till för att förstå det helt.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/max3232.pdf

IMG_0782.jpg
IMG_0783.jpg

Kortfattat: Borde inte en vanlig USB-TTL konveter för 100kr fungera och jag slipper dubbla adaptrar? Är det stor risk att jag pajjar något om jag testar? Alltså ansluta TX, RX och GND och skita i VCC som annars driver adaptern.

Måste jag försöka mäta kondensatorerna, eller ska jag bara mäta utströmmen på enheten?

Ett alternativ är såklart att bygga en helt egen med samma komponenter för inte många pengar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av papabear »

Nu har jag inte läst databladet, men jag har för mig jag har köpt några rs232-adaptrar från electrokit som bygger på samma krets.

Men, är det inte så att på rs232-sidan så är det typ 15V, eller tom +/-15V?
Kan hända att jag är ute och cyklar bakom en vagn.

edit:
I vilket fall som helst, så borde du väl kunna bygga nåt mycket billigare än 1000kr.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av Wedge »

)ExecutoR( skrev:Kortfattat: Borde inte en vanlig USB-TTL konveter för 100kr fungera och jag slipper dubbla adaptrar? Är det stor risk att jag pajjar något om jag testar? Alltså ansluta TX, RX och GND och skita i VCC som annars driver adaptern.
Om din USB-TTL-omvandlare ger ut 5V-signal och din anslutna mojäng jobbar med 3,3V matning (eller lägre) så riskerar du att elda upp saker.
Mät signaler och matningsspänning och kolla. Med rätt nivåer borde det gå fint att koppla som du tänkt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av nifelheim »

Senast redigerad av nifelheim 1 oktober 2015, 13:55:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av )ExecutoR( »

Jo, måste ju försöka ta reda på om den kör 3,3 eller 5V på TX/RX. Ett alternativ är att köra på en 3,3V TTL och se om det fungerar först. Då riskerar man inte att elda upp något. Vet inte hur jag ska kunna mäta det då jag saknar oscilloskop.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av Wedge »

En vanlig multimeter räcker.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av )ExecutoR( »

Mäta mellan TX och GND?
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av Wedge »

TTL-Tx ska ligga på noll Volt när inget sänds. Tänkte väl mer på matningsspänningen. Trådarna ut till den dyra omvandlaren borde rimligen vara VCC, GND, Rx och Tx. Det går att mäta utan att veta vilken som är vilken. När en spänning visas på multimetern är det matningsspänningen. Med reservation för att din utrustning kanske håller på och sänder nåt i blindo och du råkar mäta på Tx. Luska ut vad som är VCC resp GND för säkerhets skull :)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av )ExecutoR( »

Enheten som skickar ström är ju bara för att driva den aktiva MAX3232:an, den pinnen antar jag att jag inte ens behöver koppla in om jag har en USB-driven TTL-konverter, utan kan nöjja mig med GND TX och RX. Dock kanske utspänningen på VCC-pinnen kan skvallra om ifall den kör 3,3 eller 5V på RX/TX
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av Wedge »

Japp, precis så.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av lillahuset »

Om du kör Linux är det inget problem om det sitter PL2303 på adaptern. Kör du windows måste du leta reda på drivrutin. Jag vet inte hur det är nu men för några år sedan var det inte helt trivialt att hitta dylika.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag försökte mäta utspännigen men det var inte så lätt med multimetern, vet inte varför men det fluktuerade mycket. Jag hade en sån här hemma:
http://www.ebay.com/itm/FTDI-FT232RL-US ... 33a48f5e65

Så jag byglade den till 3,3V (bättre börja lågt och testa innan man bränner något) och gick efter piunout jag hittat på ett forum med vad som var gnd, tx och rx från någon som reverse-engineerat vilken sladd som gick till vilken pin på 3232-kretsen. Med TX och RX på rätt plats så fungerade det klockrent.

Tack för alla tips! En adapter för 20kr fungerar alltså bättre än original-adaptern för €80 då den konverterar direkt till USB. Det enda jag saknar nu är den passande kontakten som inte är vändbar utan bara kan kopplas in på ett sätt.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av ViktorSigg »

Native rs232 kör med upp till +-15V för signalerna. Dessa är även inverterade i normalfallet. Laptops och billigare usb omvandlare kör doch 0-5V (TTL). Dessa pajjar om man stoppar in +-15V. Har haft sönder 7 st de två senaste veckorna...

En max232 krets är ju det simplaste som finns. Den på elektrokit måste ju dock ha 5V drivspänning. 5V och fem 100nF kondensatorer så är man hemma när det gäller en omvandlare.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fixa en egen konsolkabel

Inlägg av lillahuset »

Sju stycken? :shock:
Skriv svar