Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av danei »

Nu pratade vi gastuber, de håller rumstemperatur. Men väte är en utmaning att hantera flytande.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av ochkl0620 »

"Väte är en utmaning att hålla flytande"
Eller?







Haha skoja, jag fattar ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

ochkl0620 skrev:Denna borde producera cirka 1,2L/min på 12V/20A.
Spänningen blir 2V/platta :)
Njae, om du inte har en packning mellan plattorna så blir de i princip parallellkopplade genom elektrolyten och det innebär ju att ca. 85% av tillförd effekt blir värme och resten 15% blir gas.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av swapper »

ochkl0620 skrev:Har skurit ut plåtar till projektet (som jag måste göra om).... Hade lite hjärnsläpp när jag började borra i dom..
Aja... Nu vet jag iaf vilka mått plattorna ska ha osv :)
En annan sak... tänkte bygga ett nätagg till den, tanken är runt 12V och variabel ström 0-50A. Någon som har ett bra förslag?
Nätdelar till servrar levererar utan problem 12v 50-70A dock inte reglerbart från nätdelen.
Jag har liggande om intresse finns.

Packningsmaterial så borde biltemas gummiduk fungera ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av danei »

De kan inte ses som parallellkopplade. Blir det gasproduktion på se mellanliggande plattorna är de seriekopplande, sedan kommer ju inte all ström ta den vägen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

Förstår inte riktigt hur du menar. Sänker du ner paketet som det ser ut nu, i en ledande elktrolyt så blir ju samtliga plattor hopkopplade parallellt via elektrolyten i behållaren alldeles oavsett om det är gas mellan. plattorna?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av danei »

Nej
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

<Nej>
Var det allt, ingen bra förklaring till varför?. Varför lägger man cellerna i ett bilbatteri i olika behållare för tro?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av danei »

Om du skulle lägga en massa plattor i ett batteri lösa och ansluta de yttersta, skulle de då vara parallellkopplade?
Du lommar absolut att få en läckström utanför plattorna, om den blir stor vet jag inte, men även om hela strömmen går där så kan man inte säga att ålattorna är parallella. Blir det gas mellan de mellanliggande plattorna är det för att strömmen passerar dessa, och då är de i serie.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det är riktigt att det inte kortsluts helt. Om man mäter spänningen mellan varje seriekoppling så får man ett riktvärde på hur många plattor man behöver för att spänningen inte skall bli för hög. Man kan inte bara räkna med att t.ex 6 plattor i serie ger en spänning på 2 Volt. Den kommer att bli högre så man får testa sig fram för att se hur många plattor man behöver koppla ihop för att få ner spänningen och det kommer att gå åt fler plattor om man inte isolerar och gör en torrcell.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

Rotade fram min gamla vätgasgen. från förrådet. Den består av 28 plattor i 7 seriekopplade celler med plexiglas som avskiljare mellan varje cell. Kopplad till ett 12V bilbatteri gav den rätt så bra med gas.
vätgas1.jpg
vätgas_2.jpg
Vätgas_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av Henry »

Snyggt. :) Så var tanken att min skulle se ut en dag jag har dock stött på ordentlig patrull med packningarna som kommer att kosta en bit över 1000:- i form av bitar gummiduk som jag sedan klipper till.

Dock vill jag kunna utnyttja varenda mm² av plattorna så packning på plattorna är då inte ett alternativ, jag tänker istället på något sätt som det är möjligt runt om istället på något vis och har några idéer på g.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

Gummipackningarna jag skurit ut är ca. 5-6 mm breda och man kan ju skära dom mycket smalare om man vill. Jag använde 1 mm rostfri plåt så den lilla extra plåtåtgången för att göra det på ett enkelt vis, tyckte jag var försumbar i sammanhanget.

Om intresse finns så kan jag tänka mig att sälja denna enhet tillsammans med den bubblern jag beskrev tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av ochkl0620 »

Vad kan den tänkas vara värd?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av sebastiannielsen »

Att bilbatterier och vätgasgeneratorer fungerar olika beror på en viktig egenskap:
I ett bilbatteri så har man plattor av olika material, blydioxid och bly, vilket skapar en anod och katod.
Varje plattpar bildar då en cell. En cell i ett bilbatteri med svavelsyra som elektrolyt bildar 2v i fulladdat tillstånd.
Skulle man INTE ha isolering mellan varje cell, så skulle det bli kortslutning, eftersom förbindningen (seriekopplingen) skulle kortsluta den "extra" cell det blir mellan 2 celler, eftersom anod har en potential på 2v och katod har en potential på 0v.
6 st celler seriekopplas då för att ge batterispänningen 12v.
Schematiskt kan man beskriva varje platta som: (där | symboliserar vägg + förbindning)
+ 2v 0v | 2v 0v | 2v 0v | 2v 0v | 2v 0v | 2v 0v -
Däremot, skulle det gå utmärkt att ha ett batteri utan väggar om man paralellkopplade batteriet istället, då hade man t.o.m. fått lägre inre resistans och högre maximalt strömuttag eftersom varje platta hade blivit "dubbelverkande" med 2 grannplattor så att säga, men hur praktisk hade spänningen 2VDC varit i en bil?

I en vätgasgenerator däremot, så spelar det ingen roll om du får "kortslutning" mellan plattorna, det är ju bara bra då du får dubbelverkan, om man tänker sig i en 2v variant.
Om vi nu tänker oss en vätgasgenerator enligt en 12v modell, där bara de yttre plattorna är ansluten till spänningskällan, så kommer man få en plattkonstruktion som ser ut såhär:

+ 12v 10v 8v 6v 4v 2v 0v -

Om man däremot har tillgång till en högamperig 2v strömkälla, så är det bättre att lägga plattorna omlott:

2v 0v 2v 0v 2v 0v 2v 0v 2v 0v
och därmed kommer det bli vätgasgenerering på båda sidor om varje platta. Det är just därför det experimenteras med cylindriska vätgasgeneratorer, just för att en platta kommer ju inte ha så optimal generation i kanterna eftersom eftersom bortom kanten så blir avståndet mellan plattorna större. en cylinder har bra generation runtom hela förutom vid toppen och botten. Den allra mest optimala konstruktionen är flera sfärer av olika storlekar i varandra, men den konstruktionen blir rätt opraktisk att fylla med vatten.
Skriv svar