Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det var apollo1 där alla tre besättningsmännen omkom.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

rikkitikkitavi skrev:Acetylen går inte att lagra i tryckgasbehållare eller kondenserat under tryck, den sönderfaller i väte och kol + massor av bärme, så tuben flyger i luften av tryckstegringen och sedan flyger kolstofts/vätgasmolnet i luften.


Löst i vätska, i en tub fylld med absorbent är den stabil då ev sönderfallsreaktin hejdas.
Det var därför Gustaf Dalén blev blind. Han försökte komprimera Acetylen till fyrarna. Det var han som uppfann AGA-massan för att kunna lagra Acetylen i flaskor.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av Henry »

Det går väl att komprimera men väldigt lite, typ bara någon högst fåtal bar över normaltryck? Dock ingen direkt praktisk nytta av det och högre tryck är som sagt bara att be om problem. Acetylengastuberna ligger väl på en 10 - 12 bar eller så? Länge sedan jag höll i en acetylen svets men absorptionsmassan och lösningsmedlen gör absolut en hel del.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av xxargs »

SeniorLemuren skrev: Det var därför Gustaf Dalén blev blind. Han försökte komprimera Acetylen till fyrarna. Det var han som uppfann AGA-massan för att kunna lagra Acetylen i flaskor.
Nja, det var väl i samband med detta att det var en flaska som inte ville ge gas ut och man eldade under... - inte bra att elda mycket och länge under tryckbehållare vare sig de innehåller acetylengas eller andra ämnen (typ aceton)...

Dalén mål var inte acetylen för gassvets utan acetylen var avsedd som bränsle till den lysande lågan för sjö-fyrar tillsammans med sin solljusstyrda ventil som stängde av lågan när det var ljust utomhus - kanske ett simpelt problem i dagens ögon men på den tiden var det ett stort problem om man skulle ha obemannade fyrar (även på den tiden ville man ha bort folk). Att distribuera acetylen på flaskor som byttes med jämna mellanrum istället för en karbid-generator som hela tiden måste passas på plats var också en del i konceptet och det som sedan blev AGA.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det var nog inte att man ville ha bort folk , snarare att många av fyrarna inte gick att bemanna antingen pga sin lokalisering eller storlek.

Men det var som du skrev,man eldade under flaskan. Tryckkärl som inte innehåller kokande vätska värms snabbt upp i väggmaterialet över sträckgränsen och poff. I detta fallet gjorde agamassan att värmen spreds ännu sämre i genom flaskan . Antagligen tänkte man inte på det, men borde haft kunskapen.

De kanske räknade på hur fort flaskan skulle värmas upp men tog inte hänsyn till dålig värmespridning.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av Biker »

xxargs skrev:lite samma princip som flytande nitroglycerin resp nitroglycerin i kiselgur (det som sedermera kallas dynamit med förvisso lite andra uppsugningsämnen) - aceton resp kiselgur (fallet dynamit) fungerar som en 'ballast' så att spontansönderfall dämpas i kedjeverkan istället för att förstärka och det behövs så ytterst lite om gränsen att förstärka eller dämpa för att skilja om ett ämne anses totalt livsfarligt eller är hanterbart och mycket användbart...

Om en reaktioon ändå skulle ske i halsen på acetylentuben så kommer vätet som bildas och tryckhöjningen som blir att det bromsar ny gasutflöde av acetylen ut lösningsmedlet samt med hettan så blir lösningsmedelhalten allt rikare i gasblandningen vilket också bromsar ned sönderfallet. - kort sagt mer ballast och reaktionen blir kontrollerad istället för explosiv. Kvävet i våran atmosfär har samma roll som ballast - skulle vi gå ned till 1/5-del av dagens atmosfärstryck och det var bara ren syre så skulle det vara väldigt mycket 'obrännbart' som skulle brinna som sjuttsingen.


NASA hade en sådan incident på 60-talet med döda som resultat (om jag minns rätt) att ren syre trots ganska låg atmosfärstryck (typ 1/3-del av atmosfärstrycket) fick tankar att explodera för att den 'brandsäkra' isoleringen (i luft alltså) började brinna som sjuttsingen i rena syret när en fallerande elvärmare för en av de olika behållarna tände på det hela.
Det var ett test i en Apollokabin , 100% syre i normalt lufttryck....allt brinner då - t.o.m flamsäker eltejp brinner som krut.
Normalt sett skall/skulle dessa rulla med 0.3 ATM och 100% syre på uppdrag.

Testuppdraget hade ett kodnamn/preflight namn men döptes om till Apollo 1 för att hedra dom döda
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av ochkl0620 »

Har skurit ut plåtar till projektet (som jag måste göra om).... Hade lite hjärnsläpp när jag började borra i dom..
Aja... Nu vet jag iaf vilka mått plattorna ska ha osv :)
En annan sak... tänkte bygga ett nätagg till den, tanken är runt 12V och variabel ström 0-50A. Någon som har ett bra förslag?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av säter »

tanken är runt 12V och variabel ström 0-50A
Det låter ju som att en batteriladdare skulle kunna fungera?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av ochkl0620 »

50A batteriladdare? Låter stort :P
Förresten, gummipackningarna i en torrcell, hur tjocka bör de vara? Räcker 2mm?
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av SeniorLemuren »

Ska du köra 12 Volt så se till att du seriekopplar ett lagom antal plattor för att få ner spänningen så nära 1.5-2V som möjligt Om du gjort plattorna runda kunde du ha använt o-ringar mellan plattorna. Skall du seriekoppla måste du avskärma plattorna med gavlar mellan plattorna och ett mindre cirkulationshål i varje mellangavel. Jag har en sådan någonstans i gömmorna som jag kan ta en bild av när jag kommer hem i morgon.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av ochkl0620 »

Jo, jag har läst och räknat fram area och antal plattor (inkl neutrala) för att nå 1,4V :)
Fyrkantiga ska de bli så packningar blir till att skära ut själv :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av Henry »

Angående packningarna så tänkte jag en hel del på det när jag höll på med detta.

Är det alldeles för tunt kan gasen, som jag ser det, få det svårt att komma upp och förbi plattorna så det blir snabb cirkulation då gasen packas hela vägen från botten vilket skapar ytor mot plattorna med stora gasbubblor där det således inte är vatten som kan sönderdelas vilket minskar gasproduktionen. Var denna gräns går vet jag dock ej men tex 1 mm låter för litet såvida det inte är en låg produktion eller mindre bubblor som inte är mer än just 1 mm.

Hade själv från början tänkt mig 4 - 5 mm avstånd som kändes bra men det var inte så lätt att få tag på gummipackningar i rätt tjocklek och mängd men hittade till slut men som skulle gå löst på runt 2000:-, mycket från frakt för det väger en hel del då jag behöver ca 35 st. Sedan blir det ju också en hel del spill efter att man klipper ur de vilket svider lite, så 4 - 5 mm lades så smått ned. Tittade efter rektangulära men det var inte lätt att hitta i rätt storlek.

Tänkte då på slang från traktor som man väl ev skulle kunnat få gratis från någon verkstad eller så, vet dock inte exakt hur tjocka dessa är men gissar på ett antal mm, hoppas sedan bara att ytan är jämn och inte skrovlig eller dylikt för att få grepp inne i däcket men jag har inte haft tid att kolla upp detta nåt mer.

Har sedan tänkt i helt andra banor där det inte behövs packningar mellan plattorna vilket kommer att utnyttja deras yta maximalt men har inte hunnit tänka mer på det på sistone.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av ochkl0620 »

Byggde klart min torrcell igår men tyvärr kunde jag inte dra åt skruvarna tillräckligt för att täta med min räfflade gummimatta jag hittade så det skrotades.
Istället plockade jag ihop en öppen variant av delarna, nu ska jag bara hitta en lämplig tank :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av ochkl0620 »

Denna borde producera cirka 1,2L/min på 12V/20A.
Spänningen blir 2V/platta :)
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Tankar kring en gassvets (Vätgas)

Inlägg av GFEF »

danei

>men syre och väte kondenseras inte.

ALLA gaser kondenseras vid tillräckligt låga temperaturer.
För stora behov levereras många gaser i flytande form.
De firmor som säljer gaser kan i regel levereras flytande gaser med tankbilar till hyrda tankar.

xxargs

>Nja, det var väl i samband med detta att det var en flaska som inte ville ge gas ut och man eldade under...

Enligt en bok om AGA - Gustaf Dalén som jag läste för många år sedan.

Var det en demonstation hur säkra AGA acetylenackumulator var vid brand......

Gasbehållna var utrustade med säkerhetsventiler eller sprängpluggar.
Också anslutna till manometrar via långa rör.

Övertryck skyddet öppnad som förväntat och acetylenet bränna upp i elden.
Efter ett tag började en "blå vätska strömma ut".

Manometern visade inte farligt hög tryck........

Därför beslutades några personer att lämna skydd bunken för samla in ett prov för analys......

Minns ej säkert 2 eller 3 personer någon dog direkt.
Vid undersökning efter explosionen var röret till manometer igentäppt av sot.
Skriv svar