Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
percfiesta
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2013, 20:18:06

Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av percfiesta »

Hej!

Jag har varit såld på hela konceptet battlebots/robot wars ända sen robot wars sändes på svensk tv för mer än tio år sen.
Det var snack om en svensk version ett tag, min far och jag hade kommit en bra bit på vår robot till den tävlingen när det
hela tyvärr rann ut i sanden. Jag vet inte hur mycket som hänt i Sverige på combat robots-fronten sen dess.

Jag och några kompisar har snackat om att sätta ihop en mindre turnering under mellandagarna i år.
Vi tänker lägga ribban lågt så att det hela blir av och för att se om vi får feeling att ta nästa steg.

Planen är en viktgräns, en storleksgräns och sunt förnuft när det kommer till vapen. Säkerhetsbrytare osv såklart.
Och vi snackar inte 100 kilos-bestar precis, det vi ser framför oss är modifierade radiostyrda bilar i skokartongs-storlek, dock med "seriösa" sändare och mottagare så att det inte blir massa strul med sånt.

Så fort jag har levlat upp här på forumet så tänkte jag fiska lite delar i köp/sälj-delen.

Jag tänkte helt enkelt be om lite input på hur vi ska få det hela så bra som möjligt! Vi har tillgång till bra lokaler och skyddsutrustning.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av LaRdA »

Var håller ni till i Sverige?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det kanske är bra att veta var ett slikt event skall kunna gå av stapeln!

Gärna lite bilder på sannolika motståndare.

Någon form av raka regler eller begränsningar!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Glenn »

percfiesta skrev:
Jag har varit såld på hela konceptet battlebots/robot wars ända sen robot wars sändes på svensk tv för mer än tio år sen.
Det var snack om en svensk version ett tag, min far och jag hade kommit en bra bit på vår robot till den tävlingen när det
hela tyvärr rann ut i sanden. Jag vet inte hur mycket som hänt i Sverige på combat robots-fronten sen dess.
Jag fick också erbjudande om att bygga en robot till den svenska robotwars-serien, men när man läste deras information tappade jag intresset, det var mycket grejer man förband sig till, och dom kunde inte garantera att det ens blev något, var nog många som backade just där :/
Jag och några kompisar har snackat om att sätta ihop en mindre turnering under mellandagarna i år.
Vi tänker lägga ribban lågt så att det hela blir av och för att se om vi får feeling att ta nästa steg.
Skitrolig ide om det går att trumma ihop tillräckligt intresse!

Tror också det är bra att lägga ribban ganska lågt till att börja med, svårt att bygga riktiga monster från början så att säga.


Fienden är väl i vanlig ordning att sverige är ett stort glesbefolkat land..
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Erik M »

Hur coolt som helst.

Placering... Gör som kungen gjorde när Sverige var Sverige - lägg det i Örebro.

(När Sverige var stort var Stockholm bättre placerat - vattenväg hela Östersjön.
Om Sverige inte gett efter 1905 vore möjligen Göteborg huvudstad idag...)

Men troligen bättre lägga det där ni själva är, åsså låta det växa från väl genomförda bataljer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Glattnos »

Hur blev det med detta? Finns det några radiostyrda slagsmålsmaskiner i Sverige? Jag skulle kunna tänka mig att bygga en om det fanns någon tävling eller träff på något vis.
DH_
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 januari 2016, 18:47:25

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av DH_ »

Håller på att bygga mig en beetleweight, 3lb/1.3kg.
Skulle vara kul att kunna tävla någonstans :D
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Glattnos »

DH_: Bygger du efter något regelverk? Om jag bygger en också så kan vi i alla fall tävla mot varann och eventuellt om någon mer hakar på :)
DH_
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 januari 2016, 18:47:25

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av DH_ »

@Glattnos


Följer ingen specifikt regelverk... Skulle gärna vilja tävla när den blir klar :D
Vikt: http://www.robotsidan.se/classes.html

Jag följer de flesta reglerna på alla sidor/tävlingar som jag sett, men här är en internationell sida med regler:
http://robogames.net/rules/combat.php
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Glattnos »

Okej, då ska jag nog testa att bygga en Beetleweight också, kan vara bra att ha ifall det skulle bli någon tävling :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av lond »

Robot SM @ Chalmers, dock i grenen Sumo.

/// Marcus
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Glattnos »

Ja en sumo byggde jag för något år sedan. Dock är jag mer sugen på radiostyrda robotar numera :)
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Castello »

Precis som lond skrev så finns ju Robot-SM på Chalmers, de har flera grenar som sumo, linjeföljning och folkrace. Dock så är grenarna betydligt mindre våldsamma, strikta regler finns som säger att man inte får inkludera mekanismer för att skada motståndaren.
I TV-serien fanns ju gropar man kunde putta ner motståndaren i, det kan ju vara ett mer humant alternativ, även om det kanske bör vara tillåtet att "slå ut" motståndaren. Tänker du dig att det ska vara autonoma robotar eller fjärrstyrda?
erik_knutsson
Inlägg: 23
Blev medlem: 7 november 2005, 15:25:15
Kontakt:

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av erik_knutsson »

Roligt att se att fler har intresse för battlebots!

Höll på med sporten(eller vad man ska kalla det) för cirka 10 år sedan. Men intresset väcktes igen förra året när battlebots kom igång igen. Skrev i vårat gamla forum som vi höll till i förut, men det var inte mycket aktivitet där längre :) Vi tävlade i stort sätt bara i mindre viktklassar på 12kg och 150gram. Var dock en gång som det var två tungviktare på 100kg som möttes i Göteborg. Började dock bygga på en 100kg som fortfarande står i föräldrarnas garage, hann dock bara svetsa ihop en ram och fästa motorer till den, men jag var bara 15år gammal när jag höll på att bygga då så hade inte så mycket resurser till att bygga vidare. Men börjar bli oerhört sugen på att bygga klart den och ställa upp och tävla i England eller USA en gång för alla.

Hittade en gammal bild på min 12kg robot som jag byggde utav en gammal gräsklippare. Som sagt var jag bara 15år så hade inte så mycket pengar till fina robotdelar :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Mindre BattleBots/Robot Wars-event

Inlägg av Castello »

Fräck! Man får bli lite kreativ när budgeten är begränsad. Hur är det man säger, nö(r)den är alla uppfinningars moder? :D
Skriv svar