bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Winther83
Inlägg: 15
Blev medlem: 1 juni 2008, 11:49:17
Ort: Filipstad

bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Inlägg av Winther83 »

Hej

Jag har planer at bygga en Tattueringsaggregat vilket igentligen är ett glorifierat namn på en vanlig variabel ström aggregat med lite extra finesser.

dock har jag svårt at hitta färdiga transformator kärnor att köpa och jag vet ej kvaliteen på E-bay då jag även tänkte ha detta projekt till att lära mig bygga ett aggergat med ordenklig stabil utström men minimala spikar. plus att jag har en väns om tattuerar som köper mest billiga 3-500 kr aggrigat och jag vill gärna ge något rejält till honom. så det kommer bli en hel del läsande om jordade, säkra och skärmade krets design för maximal säkerhet ect.

minns fortfarande ett gammalt aggrigat han hade köpt och det var bland det läskigaste jag sett designmässigt då vandringström var nästan givet. och då jag själv tattuerar mig så känner jag att det skulle kännas säkrare om jag vvisste att det var säkert.

fast skulle ni hellre rekomendera att jag köpte et separat nätagg med den utström jag behöver för att sedan filtrera och kontrollera utsignalen från den? i sådana fall skulle det ovanstående vara bra att veta för framtida projekt istället.

Mvh/Fredrik
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Inlägg av Icecap »

Nu är det svårt att veta vad du rent faktisk menar.

"Variabel ström" är inte det samma som variabel spänning. Resultatet blir ung. det samma fast det blir mycket svårare att ställa rätt ström medan det blir mycket enklare att ställa rätt spänning.

I grunden rör det sig ju om vilken spänning och ström som maximalt ska komma ut, vad som ska regleras och vad de extra finesser är.

Men att bygga en variabel nätdel är inte speciellt svårt och kan vara bra som "startprojekt". Man kan såklart göra det så att det kan ge väldiga strömmängder osv men det känns ju lite överkurs, det rör sig om tatuering och inte svetsning.

Så om du bygger ett "normalt" aggregat som klarar kraven och sedan ser till att bygga in det på ett sätt som är etisk tilltalande och passar in, tänker på anslutningen osv, då kan det bli en mycket uppskattat pryl.

Men det kan ju vara en idé att ange vilka spänningar och strömmar som det kan röra sig om, resten är i grunden tämligen enkelt.
Användarvisningsbild
Winther83
Inlägg: 15
Blev medlem: 1 juni 2008, 11:49:17
Ort: Filipstad

Re: bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Inlägg av Winther83 »

Tog fel på ström och spänning men vad jag är ute efter är ungefär 14V 2 - 3A ut ur transformatorn för att riktas om till DC. en Tattueringsmaskin brukar använda sig av ca 12 volt mer eller mindre beroende på maskin och vad som skall tattueras så ett kunna gå upp till 14V är en fördel.

det är främst voltens om behövs reglesŕas och tänkte mig en LM317 eller någon som är lite mer energi effektiv för att inte behöva för mycket intern kylning.

tänkte även testa och se om jag kan sätta in en räknare som känner av antal slag maskinen gör i sekunden/minuten. genom att känna av av/på pulserna som sker då maskinen är igång. testa med en arduino eller en AVR processor.

meningen är att öva mig på att göra en så ren och stabil ström för skojs skull. sätta in lite filter för att reducera spikar och liknande.

Så frågan är vart man kan köpa sig en Transformator linda för att bygga in i enheten? kollat runt på Elektrokit och Elfa är vrindyra som vanligt, hitta dock någon sida men tappa bort adressen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Inlägg av Icecap »

Om du vill linda själv är det lite mer besvärligt men behöver du 14V ut som mest blir det en transformator som ger ung. 12V ut, när den likriktas och glättas borde spänningen hamna runt 14V.

Att reglera spänningen utan att utveckla för mycket värme betyder att du måste ta till Switch-tekniken. Som tur är finns det gott om kretsar som kan klara detta enkelt och rimligt billigt.

Transformatorn ska klara runt 36W, något som är enkelt. Ett exempel är 56-128-10 som till råga på allt har rikligt kraft bakom sig.

Man likriktar sekundärspänningen, glättar den och reglerar spänningen. För att reglera spänningen kan man t.ex.använda 73-277-86 med tillhörande kringkomponenter.

Självklart måste anslutningen till tatueringsmaskinen ha en "solid" kondensator som avkoppling och jag skulle nog sätta en induktans mellan utgången av Switch-regleringen och anslutningen med den kondensator där.
Användarvisningsbild
Winther83
Inlägg: 15
Blev medlem: 1 juni 2008, 11:49:17
Ort: Filipstad

Re: bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Inlägg av Winther83 »

Hmm det där såg intressant ut skall läsa upp lite om detta och se vad jag kommer fram till. tack för tipset och instruktionen visste inte att 12 VAC blev till 14VDC efter man likriktat den. men jag är ju ny inom detta så man lär sig saker hela tiden vilket gör det extra roligt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Inlägg av Icecap »

Det är så att den AC-spänning man mäter ju är en sinus (i normalfall) och värdet motsvarar den DC-spänning som ville ge samma effekt. Men en diod & kondensatorkoppling tar ju rent faktisk och laddar upp till toppspänningen vilket är roten(2) * (i detta fall) 12V = 17V.

Men en likriktarbrygga har även ett spänningsfall på 2 diodsträckor och den spänning ska man sedan dra av. En diodsträcka brukar schablonmässigt räknas till ~0,7V varför vi ska dra av 2 st sådana: 17V - 1,4V = ~15,6V. Men vid 3A kan den spänning öka och 1V över en diod är ingen katastrof om man drar en del ström varför de 17V vi börjar med kan bli ~15V.

En ringkärnatransformator är bra på så vis att spridning av magnetfält är minimalt, alltså kommer magnetiska småsaker i närheten inte att ligga och brumma/skramla eller liknande.

Med rätt vald spänningsområde på nätdelen kan du göra en riktig användbar grej, den delen är enkel. Men kan du göra den estetisk bra så att den är lagom cool, lagom diskret och har en god finish kan det bli riktigt bra! En ägodel att uppskatta helt enkelt.

Och med switch-tekniken utvecklas det mycket lite värme varför du med all sannolikhet inte behöver kylhål eller liknande!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: bygga tattueringsaggregat (Transformator kärna fråga)

Inlägg av xxargs »

Har för mig att det finns en gammal tråd om just tattueringsmaskin och det var ganska intressant att läsa att det är ganska mycket 'feeling' om man tycker att maskinen arbetar som önskat eller inte och därför också önskemål att kunna justera och skruva på olika ställen inklusive spänningen.

Skall den inte hamra i 50 eller 100 Hz ganska bestämt av nätfrekvensen så behöver du förmodligen en väl reglerad likspänning och ringklocke-konstruktionens slagtakt bestäms av fjäderkraft, motstånd i det den sticker i, brytaravstånd och förstås spänningen. Finns det minsta rippel i 50/100Hz takt i likströmmen så kommer hamrandet gärna att fastna i just 25/50/100 Hz takt och inget däremellan även om man skruvar lite på brytaravstånd etc.

Ett problem med dessa maskiner med brytare ala rinklockemodell är att det kan gå tillbaka en massa induktionsknäppar till det som matar maskinen och är inte utgången avfiltrerad på rätt sätt så kan sådan slå sönder aggregatet reglerkrets och det kan bli inget eller full spänning ut - inte bra om det sker när maskinen sticker i en kunds skinn...
Skriv svar