Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nursej
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2015, 15:28:59

Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av nursej »

Hej!

Jag köpte för någon månad sedan en Raspberry Pi för att den var för billig att inte äga.
Har funderat på en rad lämpliga projekt men har nu fastnat för ett, som jag skulle behöva er hjälp med att lösa...

Det jag vill göra är att Raspberry Pi ska ha en browser som ständigt ligger på Vinyl 107's hemsida och via den hämtar musik. Eller om det finns någon app i linux som gör samma sak?

Min tanke är sedan att koppla en FM-sändare till ljudutgången som kan skicka ut "riktig" radio så att jag kan lyssna på det med stereo på en annan våning.
Såvitt jag förstått så är dock räckvidden på en laglig FM-sändare jäkligt begränsad. Finns det något sätt att boosta den så att den klarar någon vägg och golv? Har en trävilla på två plan med gemensam gavel (parhus alltså). En radiobubbla på cirkus 150m skulle vara optimalt skulle jag tro...

Jag kan inget om programmering och är en tämligen grön novis vad gäller elektroniken. Har lödat diverse Velleman-övningar på "svåraste nivå" och tycker mig fått visst handlag för det. Däremot haltar de teoretiska kunskaperna vad gäller komponenternas funktion.

Eller om det finns någon smidigare lösning? Och nej, jag vill inte dra kablar från Raspberry till stereon ;-)

Mvh

N
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av Meduza »

Om den ständigt ska lyssna på Vinyl 107, är det inte enklare att bara slå på radion och ratta in kanalen? ;)

Det finns ett fulhack som gör pajen till en rätt kraftig radiosändare, och allt som behövs är en sladdstump och lite mjukvara: http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter

Naturligtvis är det inget att rekommendera och olagligt, inte minst så sprider den störningar på en hel massa andra radioband än det du sänder på.
nursej
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2015, 15:28:59

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av nursej »

Mjo, slå på radion hade jag ju så klart gjort om det inte vore för att jag bor 55 mil från närmaste radiosändare med Elvis ;-)

Tack för länken, ska kolla!

Mvh

N
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av sebastiannielsen »

Du vill altså kunna ratta in andra radiokanaler också, som faktiskt finns i närheten av din bostad?

Då är mitt förslag att du använder en FM-sändare som du monterar in i radioapparaten. Denna kopplas till en mottagare för trådlöst analogt ljud alternativt Bluetooth. Sedan har du en sändare på din raspberry som sänder. Vet inte riktigt hur långt Bluetooth räcker, men det finns ju alla fall analoga trådlösa ljudsystem som skickar ljud från punkt A till B via ngt ISM-band om Bluetooth är för kort.

En variant på detta om du inte vill modifiera radioapparaterna öht, är att montera in/gömma mottagare+FM-sändare i möbler och sådant.


Om du inte vill lyssna på annat än just den radiokanalen, ja då kan du ju skrota hela FM-idén och istället använda trådlösa högtalare, typ "multiroom"-system som du kopplar mot raspberryn.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av lillahuset »

Meduza: Den var fin.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av elabbe »

nursej skrev:Det jag vill göra är att Raspberry Pi ska ha en browser som ständigt ligger på Vinyl 107's hemsida och via den hämtar musik. Eller om det finns någon app i linux som gör samma sak?
Onödigt att blanda in webbläsare och hemsidor. Ta fram strömingslänken från den sida du använder istället. Från RadioPlay tex: http://194.16.21.227/vinyl_se_aacp

Det finns en färdig musikspelar-"dist" för RPi, Volumio. Den har även internetradio du kan styra från ett webinterface.
nursej skrev:Eller om det finns någon smidigare lösning? Och nej, jag vill inte dra kablar från Raspberry till stereon ;-)
Varför måste du ha din RPi på en annan våning? Sätt den bredvid stereon så behöver du inte så långt kablar :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av Electricguy »

En spelare till Linux som är duktig på att spela radioströmmar är MOC (Music On Console)
Den har ett simpelt grafiks gränssnitt och körs rakt i terminalen. "sudo apt-get install moc" för att installera, och sen "mocp" för att köra.
Man kan lägga till lite krafs i /etc/rc.local för att få MOC att autostarta en stream när pajen bootar.
Gard4
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 februari 2010, 11:05:53

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av Gard4 »

Ta en titt på
http://www.pimusicbox.com/
//J
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Raspberry Pi + FM-sändare för sändning av Internet-radio

Inlägg av hanzibal »

lillahuset skrev:Meduza: Den var fin.
Ja, verkligen ett läckert "hack" - använder DMA och klarar att sända stereo! Behöver väl inte nödvändigtvis vara olagligt eller störande utanför valt band?
Skriv svar