"Bomb" replika för paintball

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av toffie »

Ja givetvis, att använda gun case är ju definitivt ett krav.. inte bara köra ner pistolen i byxlinningen :P än mindre ett gevär :P haha

Jo men det har jag hört från några jag kände tidigare som ofta var ute och körde airsoft-krig, så det har jag förstås koll på. Men det är ju givetvis alltid bra att påminna så man inte glömmer bort det. Jag skulle inte själv vilja se någon gå med vapen fritt..

Vi var i Paris i Juni och då gick det runt militärer överallt med automatgevär på sig.. det var lite smått obehagligt, men samtidigt så vet man ju att de är där för ens egen skull, men det är ändå obehagligt.

Var mest intresserad av vad polisen säger :P Och ja, det är väl klart, det kanske är någon som är totalt emot vapen som blir förbannad över att någon ska leka med sådana leksaker och säger, NEJ SÅ FÅR DU INTE GÖRA.. Vad kan polisen göra om de kommer ut, även om du anmält "evenemanget" till dem? Kan det bli några problem att ni inte är på avsedda områden och så?


För som tråden handlar om, paintball, det kör man ju inte riktigt vart som helst. Så exempelvis att lägga en "bomb" i ett paintball område bör ju inte uppröra någon speciellt mycket. Mot airsoft, där kan man ju vara i stort sett vart som helst, vilken skog som helst.. Speciellt med bio-kulorna som bryts ner om de får ligga i naturen.. Om man lägger en bomb där och inte är jättemycket i just det området och så råkar någon friluftsnisse gå förbi och se bomben.. då skulle de nog skita på sig :P

Adam.h
Du vet väl att om du skapar en paintball bomb nu, efter att ha skrivit på detta forum, så är det "lag" på att du visar upp det färdiga resultatet! :D Vi måste ju få se hur det blev, om det blir av förstås :D Men det är väl klart det blir!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag rekommenderar varmt att man går med i tex Svenska airsoft föreningen (det finns ett fackforum man kan delta i utan annat medlemskap) om man vill prova Airsoft.
Du begår inget lagbrott med detta (om man följer gällande regler för vapenattrapper) , men man kan bli betalnings skyldig om man uppenbart orsakar falsklarm med utryckning på samma vis som om man tex eldar och brandkåren kommer för att man glömt att tala om detta. Därför bör man upplysa polisen med ett samtal, även om de lägger på luren.

" inte bara köra ner pistolen i byxlinningen"
:oops: Nu får jag stryk av klubben... (Nåja, rent lagtekniskt gäller det inte privat område för visso, men alla här vet att det inte är skarpa vapen, har hitintills bara fått förklara för en granne att jag inte gödslar hans husväggar med bly från luftgevärskulor, just in case... Då denne trodde av ljudet att det var ungar som bussköt med luftvapen där. (hade en koldioxidpistol då med backlash som låter rätt lika ett pumpluftgevär... men jag förklarade att jag inte använde blykulor och att skjutriktningen går i motsatt riktning, bort från hans hus. (skjuter inte så ofta där, men behövde ställa in en grej på maget då)))
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av Meduza »

toffie skrev:hahha.. seriöst Meduza.. Har du ringt och berättat sådant? :P hahaha.. helt underbart :D
Japp, eller helt ärligt så var det inte jag som ringde, det var min ledarkollega som satt bredvid mig, men ja vi har ringt till polisen med en fråga om blodtörstiga zombies :p
toffie skrev:Men, det är väl inte din väska på gullmarsplan? :O
Ehh.. nja det är inte min väska, men däremot är jag högst skyldig till att ha tillverkat "dynamitstaven" som ligger på den, bilden är tagen av en polare till mig när hen var påväg hem från arrangemanget där dom användes :p (det är naturligtvis så att den riggades just för att få den där bilden och sedan packades ner igen)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av toffie »

Först och främst.. USCH för hen.. sluta använda det! Man vet ju inte om det är en tjej eller kille du pratar om! :evil:

Skoj med att ni ringde till polisen, inte för att man ska ringa in om dumma saker, men just det känns lite skoj.. speciellt eftersom ni skulle göra det :P
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av Mizzarrogh »

Just Här har jag inte ringt om det (eftersom det är nära en skyttebana), men jag vet inte riktigt var man annars skulle vända sig om man vill upplysa dem... :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av Meduza »

toffie: Ja, vi skulle ju faktiskt köra ett arrangemang där vi senare på kvällen hade ett tiotal zombies som rörde sig genom ett villaområde :)

Ang hen så tyckte jag helt enkelt inte att könstillhörighet inte hade någon större relevans i sammanhanget.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av sebastiannielsen »

Nej, det stämmer inte att det är (formellt) olagligt att bära naturtrogna vapenatrapper bland allmänheten. Vapenatrapper som från början tillverkats helt utan möjlighet att avfyra projektiler omfattas inte över huvud taget av vapenlagen. Om de är tunga i vikten skulle man kunna få det som olaga "kniv"-innehav istället (precis som man innehar hammare på allmän plats utan anledning), och om någon blir skrämd av vapnet så kan det gå att få in under olaga hot.
Men då spelar det ingen roll om det är "naturtroget" eller inte, utan det kan i det fallet räcka med en svart träbit sågad som ett "L" i ett pistolhölster, allt bedöms enligt uppsåtet och de objektiva förutsättningarna, samt hur den hotade upplevde det.
Man kan också få det som falskt alarm som någon annan nämnde också, spelar då heller ingen roll hur naturtroget det är, utan upplevs det som att du går beväpnad så kan du åka på det.

Däremot, så omfattas effektbegränsade vapen av vapenlagen, även om de är licensfria, och omfattas således av medförandeförbudet på allmän plats, oavsett om det är airsoft, paintball, luftvapen eller riktiga vapen.
Observera att det inte räcker att packa ner det i en guncase, eftersom ett vapen skall enligt lag också vara isärtaget om så är möjligt. Så det beror ju helt också på vad det är för airsoftvapen, går det ta isär utan större ansträngning så skall det tas isär.
Samma gäller atrapper som en gång varit skjutbara (dessa är dock licensbelagda).
En mynningsladdare från före 1890 omfattas dock heller inte av vapenlagen, och går således under knivlagen om man medför den på allmän plats.


Så om ni ska spela airsoft, paintball eller skjuta med luftvapen, så skall ni behandla vapnen som om de vore "riktiga vapen" när det kommer till transport. Det är dock inte krav på säker förvaring, effektbegränsade vapen behöver bara förvaras under "betryggande lås" vilket motsvarar vilket låst utrymme som helst, i en låst lägenhet kan man t.o.m. låta det effektbegränsade vapnet ligga framme.


När det gäller grundfrågan om bomben så kan det bli ifråga om falskt alarm, men man kan också bli tvungen att betala skadestånd för de kostnader som resulterat samhället på grund av onödiga avspärrningar och liknande. Dock är det en bedömning från fall till fall, en person som hade en väckarklocka som såg ut som en handgranat som hade försvunnit och sedan upphittats av någon som hade ringt polisen som skickat dit bombgruppen, slapp ansvar för att uppsåt saknades.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok. Tackar.
Men, jag tolkar ditt inlägg som att det ändå finns lagar som reglerar om jag tex skulle gå ut på stan med en väldigt naturtrogen attrapp av tex en AK-47 hängande i en rem över axeln...
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av sebastiannielsen »

Som sagt, behöver inte vara naturtroget. En plastleksak räcker, och det kan t.o.m. få en polis att komma undan med verkanseld, ser det bara ut som ett riktigt vapen på lite avstånd så räcker det.
Så ja, det finns "slask"-lagar som reglerar atrapper, men det finns ingen specifik typ "förbud mot att bära föremål som liknar vapen bland allmänheten".


Men när det kommer till Airsoft så behandlas dessa i lag som om det vore riktiga vapen. Dvs på samma sätt som du transporterar jaktbössan skall även paintballgeväret, luftbössan och airsoftvapnet transporteras.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av Krauser »

lite inspiration till olika byggen? finns även hackbart kit att köpa

http://nootropicdesign.com/defusableclock/gallery.html
Skriv svar