HDMI till HDMI och 3.5mm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Adam.h
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:09:17

HDMI till HDMI och 3.5mm

Inlägg av Adam.h »

Hej, jag läser teknikprogrammet på gymnasiet och det har nu blivit dags för gymnasiearbete. Jag har haft flera tankar och idéer men kan inte riktigt bestämma mig och hade hoppats på lite hjälp.

Min senaste tanke var att göra en omvandlare som tar en HDMI kabel in och tar ut ljudet ur den och skickar ut till en 3.5mm och RCA anslutningar. Samt skickar den ut bilden via HDMI, kanske även en DVI anslutning.

Jag förstår att jag måste göra om den digitala signalen från HDMI källan till analoga signaler och det är väll där jag fastnat.

Jag är ny här på forumet så jag hoppas att jag lade frågan på rätt ställe.

Tack på förhand
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: HDMI till HDMI och 3.5mm

Inlägg av Nerre »

Du vill plocka ut ljudet från HDMI-signalen alltså? Problemet är ju att ljudet där skickas digitalt, du behöver alltså en HDMI-avkodare och vad jag förstått är det inte helt trivialt. Jag undrar om det inte är så illa att du behöver licens för en sån avkodare t.o.m.
Adam.h
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:09:17

Re: HDMI till HDMI och 3.5mm

Inlägg av Adam.h »

Jag skulle kanske förtydliga att tanken med denna enhet är att man ska kunna koppla in t.ex. en Chromecast till en datorskärm som inte har några högtalare. Det ska alltså fungera ungefär såhär:
Gymnasieprojekt.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: HDMI till HDMI och 3.5mm

Inlägg av nomis_82 »

Är det något liknande detta du tänkt göra? http://www.ebay.com/itm/381258739828
Adam.h
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:09:17

Re: HDMI till HDMI och 3.5mm

Inlägg av Adam.h »

Verkar tyvärr vara ganska likt ja, enda skillnaden är väll att jag hade tänkt ha RCA utgångar också.
Skriv svar