Egen aktiverings-gps

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
victorherman
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 22:19:07

Re: Egen aktiverings-gps

Inlägg av victorherman »

hcb skrev:Jag är verkligen inte rätt person att ge allt för detaljerade råd, men jag tycker att du skall dela upp det hela i mindre delar.

- GPSen: skaffa en modul med antenn och logga data till en PC, gissningsvis via ett seriegränssnitt. Detta ger dig en känsla för hur snabbt GPSen får en fix och hur (o)noggrann den är. För sekundsnabb positionering gissar jag att GPSen måste vara igång konstant.

- Överföringen: välj moduler med så mycket intelligens som möjligt. Swech säljer smutta små transceivers http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614 som tar hand om hela radiobiten.

- Mottagningen: med modulerna ovan får du ut seriedata i mottagarändan. Hur detta anpassas bäst till en surfplatta/motsv. har jag ingen aning om, men det är i alla fall en startpunkt. Eftersom du inte har några större platskrav i den ändan skulle jag börja med en helt vanlig dator och serie:USB-adapter.

Eftersom du inte verkar ha någon större erfarenhet av det du vill bygga tror jag att E Kafemans råd är bra. Börja bygga större enheter som du får att fungera, sedan kan du försöka få saker och ting mindre. Likaså är det viktigt att i detta skedet fokusera på funktionella byggblock med tydliga gränssnitt och inte grotta ner sig i detaljer.
Tack så mycket! Har du tips på vart jag kan få tag på en modul som jag kan logga data till en pc? Sen funderade jag på om jag nu väljer ett visst märke, kan jag då koppla på ex denna Swech som troligtvis inte är samma märke som modulen?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Egen aktiverings-gps

Inlägg av hcb »

Swech är en medlem som säljer elektronikprylar och -komponenter. Pålitlig och bra service, det kan fler än jag intyga.

De radiomoduler jag länkade till är transceivrar, d.v.s. de innehåller både sändare och mottagare. Dessutom har de all logik för att sköta själva radiokommunikationen[1], så allt som behövs är att skicka in seriell data in till modulen. Med en likadan modul i mottagarändan borde samma data dyka upp på dess serieport. För att logga till en vanlig dator behöver du bara en omvandlare mellan 5V-signaleringen och normala serieportsnivåer. Det går antingen att bygga själv med t.ex. MAX232 (till normal serieport) eller så köper man en färdig 3.3/5V serieport-till-USB-omvandlare på t.ex. eBay. Eventuellt har både Swech och Electrokit har sådana i sortimentet.

[1] Till de enklare radiomodulerna som finns bl.a. på eBay måste man skriva anpassad kod för at se till att det blir lagom många "1" och "0" i dataströmmen, annars blir det knas. I ett senare skede kan det kanske löna sig att göra så, men det är en punkt till som kan gå snett när man börjar från början.
victorherman
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 22:19:07

Re: Egen aktiverings-gps

Inlägg av victorherman »

Har slängt iväg ett mejl till dom med hälsning att jag fick tips från er här! Får se vad dom kommer med och vad vi kan få ihop! Tack för all hjälp hittills! :)
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Egen aktiverings-gps

Inlägg av qx5 »

Om man skall starta en Blåtandsmodul, Wifi-modul, IEEE 802.15.4 eller GSM. Hur lång tid tar det ungefär från spänningspåslag till att första paketet med "payload" kan skickas?
Skriv svar