Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Hej Erik!
och tack för att du tagit dig tid att kolla på schemat.

100nF vid varje IC, det ska jag banka in i skallen och lägga till i schemat.
Jag rätt säker att Arduinon och Ethernet-modulen redan har detta då det är färdiga kort.
"Buck-convertern" är en sån som på bilden nedan. Alltså en färdigt kort. (Nej jag vet, inte lätt för er att veta så jag ber om ursäkt).

Det där att out möter out ser skruvat ut men jag får det till att det borde bli rätt. Utgången på ULN2803:orna är sänkande och LM317-kretsarna är omvända då dessa kopplas till katoderna på LED:arna (Gemensam Anod).
På detta sätt ska väl alltså en LM317 försöka sträva efter 1,25V över motståndet som jag dimensionerar till önskad ström.
DC_DC_Buck.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Det klart, måste ju säkerställa att min lilla hyllvärmare fortsätter "Må bra" även efter ägarbytet;-)

Ja utöver småkondingarna ser du ju ut att redan tänkt på det jag hittade. Kul CC-lösning, men kanske lite kostsam. Tur du inte skulle göra så många :-)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, din hyllvärmare är varmare än någonsin. Den har varit igång ett bra tag nu och funkar kanon. Den har jag som labbmodul och sen har köpt två nya likadana till skyltarna.

Som en hint till andra som köper dessa ENC28J60-modulerna (som det dräller av på eBay), det är en liten luring med matningen som inte jag tänkte på utan läste senare.
IC:n matas med 3,3V och om man väljer att koppla direkt från en Arduino till en ethernet-modul med 3,3V -> 3,3V så blir det inte alltid så bra.
Tydligen regleras några av Arduino-kortens 5V ner till 3,3 genom FTDI-chippen och den har en ganska limiterad strömgräns. Ethernet-modulen slukar sen ganska mycket vid kommunikation så när jag provade att mata direkt från Arduinon:s 3,3V rail så blev det skit.

Pga jag suger på det här med elektronik så valde jag att köpa dom lite dyrare ENC28J60-modulerna som har en "on-board" regulator 5V -> 3,3V vilket gör att det finns en väldans mycket mer kräm. Hade jag varit bättre så skulle jag klistrat på en egen regulator på mitt kort och sen mata en billigare modul direkt.

Jooo, det blev en lite dyrare historia än väntat, det där med CC-kretsen men det blir ju som den blir. Det man inte har i huvet får man ha i plånboken, eller vad brukar man säga? :wink:
(Går och väntar på Swech:s årliga sympati-rea för usla elektroniker...)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av lillahuset »

Det man inte har i huvet får man ha i plånboken.
:lol:
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Haha, härligt.
Verkligen kul höra framstegen med projektet, jag hoppas ju jag får se det live någon gång ;-).
Är lite svag för LEDskyltar, byggde själv min första, helt styrd av lpt-port, för många år sedan som specialarbete i gymnasiet. Den är i sin tur ombyggd ett par gånger och drivs av en AVR i "senaste" utformningen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Det låter som att vi har ett gemensamt intresse som måste diskuteras över en kopp :wink:

Nedan är hur långt jag kommit med första skylten. Kvar är att handla lite plastskruv och muttrar, en akrylskiva samt öppna upp "fönstret". Just det, trimma laminatet också.
DSC_3038.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Ja, jag är på alla gånger!

Tror din är lite större och mer avancerad dock :-)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Smaken är som baken. Stor. Och jag behöver råd.

Sitter och ritar på ett kort men är jättekluven hur jag ska göra. Vilket av alternativen skulle ni välja till ett hobbyprojekt?

Alt 1.
Rita något liknande som bilden nedan och betala kanske kring 250:-/kort (behöver två till en början). Alltså ett stort kort där drivningen, Arduinon och ethernet-modulen får plats.
LEDskylt_3D.JPG
Alt 2.
Rita enbart ett drivarkort och placera modulerna löst på en platta i lådan. Kostnaden per kort kanske sjunker till 150:-/kort.

Alt 3.
Montera modulerna och övriga komponenter på ett prototypkort, typ det nedan från Swech. Det blir billigt men ganska tajt och inte direkt snyggt.
Swech_protoboard.JPG
Alt 4.
Andra alternativ? Har varit inne på hem-etsning/fräsning men tror det måste bli dubbelsidigt och då någon annan måste göra det åt mig så tror jag inte kostnaden blir billigare än att beställa ett fabriksgjort mönsterkort.
Vad tror ni om det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av kodar-holger »

Har egentligen ingen åsikt i sakfrågan. I stort sett beror det väl på hur skylten skall leva sitt liv. Monteras den fast och inte utsätts för vibrationer kan du säkert hänga alla komponenter i bara trådarna. Är det en mer utmanande mekanisk miljö är väl bara ett "riktigt" PCB bra nog.

Om det är din design som visas i alternativ 1 så har du glömt den viktigaste komponenten av alla. Fästhålen. Gäller väl även dina kontakter. Har inte dom några fästhål som bör tas med? Man skall aldrig utsätta lödningar för krafter.

Och om du ändå caddar eget kort som har ytmonterade komponenter, varför inte dra in arduinon på kortet och välja ytmonterat rakt över?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Tackar för dina kommentarer!

Kortet har jag gjort men bara en snabb draft för att få ett ungefärligt mått på det färdiga kortet. Därav avsaknad av monteringshål med mera.
Kontakterna saknar tyvärr riktig infästning men planen får bli att limma.

Med att "dra in Arduinon på kortet" så antar jag du menar att inte använda att färdigt kort till den modulen utan att just flytta över komponenterna till mitt kort för att spara utrymme?
Har nog för dålig kunskap för av göra det tyvärr, annars hade ju det varit fint!

Äsch, vet inte hur det slutar. Vill göra det seriöst med ett eget kort men det blir nog för dyrt.
Återkommer efter mer funderingar.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Vet inte hur stort kortet blir men från China kostar korten inte mycket och jag tror det är väl värt att ha ett "riktigt" kort i slutändan.

Tror mina kort gick på runt 100kr för tio kort. Dock mindre än 5*5cm stort.

Vet att seeed studio även har en gräns på 10*10cm också för runt 200kr (för tio kort!) och där borde du kunna trycka in en AVR (microcontrollern på arduino är en AVR) och en hel del till, iaf om du är beredd löda ytmonterat. Diskreta komponenter bidrar jag gärna med, även utrustning om du inte har...

Vill du ha hjälp med själva AVR-schemat hojta till.

Ser nu att de fixar upp till 30*30cm kort. Men då drar det iväg lite.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Tack så hemskt mycket för uppmuntran och erbjudandet Xyzzy men jag väljer nog att trycka på en färdig modul istället. Det blir för mycket med bootloaders och annat lull-lull som jag inte har krafter för just nu.
Kortet jag satt med var 10x13cm och det verkar dra iväg lite så fort man går över 10x10.
Suttit några kvällar nu och knåpat ihop ett mindre ytmonterat kort.

Vad säger ni spontant om upplägget? Är det "illegalt" att ha en GND-fill på ena sidan och sen dela upp andra sidan med två spänningar?
Sen är jag osäker på om dessa små fjuttiga SOT223:or klarar effekten men det visar väl sig.
Kvar är väl annars att snygga till och räta upp komponenter och några mindre ändringar.
3D_front.JPG
3D_back.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Hörru, avkoppling (då menar jag inte ta det lugnt ;-) )!

Det kanske inte behövs på övriga komponenter men kostar inget att lägga till invid samtliga IC, men det ska inte se ut dom vid u6/c4, spänningen ska "gå igenom" kodningens ben vidare till ICn i möjligaste mån, allra helst även gnd.

Edit:
Jordpinnarna på stiftlisterna ser ut att ha väldigt tunna ledare ut mot jordplanet, kontrollera så att tillverkaren klarar det (de anger alltid minsta godkända ledarbredd etc...)

Annars ser det ju kanon ut, å självklart förutsätter jag att du drar ner kortet tre ynka millimeter ;-).

Edit2:
Ähhh, stog ju cm... Men kan inte låta bli att förutsätta att du klarar det med:-D.

Edit3:
Kanske ska svara på annat med.
Går utmärkt att lösa matningarna som du gjort med två ytor på samma sida. Hade du haft ledare på andra sidan som passerat gränsen hade det kunnat krävts lite extra funderingar men här är det bara att köra.
Såg även att det var några 90graders böjar på ledare, ajjaj! -Om jag inte såg fel förstås.
Senast redigerad av Xyzzy 4 januari 2016, 23:09:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, avkoppling på väg. Ska snygga till kortet och göra dom sista tilläggen/ändringarna.
Usch vad ytmonterat det blir. Jag som brukar svettas av hålmonterat. Tur jag har en bekant i närheten som löder 0201:or till frukost :wink:
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Haha, ja det är guld med vänner!
Du såg säkert mina edits ovan...
Skriv svar