Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Zkronk »

Ska du inte ha några monteringshål på kortet så att du kan skruva fast det sen? :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Nu sitter monteringshålen på plats och påbörjat snygga till det sista.
Lite avkoppling till de 4 IC:na på undersidan också men funderar på alla LM317... Ska jag klämma dit en 100nF per ingång där också kanske? Känns lite väl med tanke på att alla ingångar kommer från samma matning men det kanske är bäst..

@Xyzzy:
Jag skrev klantigt innan. Detta ytmonterade kortet är under 10x10cm så nu blir det lite billigare :tumupp:

För övrigt det värsta kortet jag hittills kladdat ihop. Tvi vale, men nu blir det snart beställning.
3D_front.JPG
3D_back.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av kodar-holger »

Du har gott om plats till höger om U4 och U5. Dra inga banor mellan paddarna och öka storleken lite på dessa. Det är svårt att få till bra lödningar när paddarna är för små. Gäller även stiftlisten J1
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av tecno »

Håller med, flytta gärna J1 bort från kort kanten = aldrig bra med komponenter/lödöar så nära kort kant.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Haha, jag visste du skulle lyckas få in det på 10*10 cm;-).

Cappar runt LM317 kan vara lämpligt. Även om inkopplingen ser spännande ut är det nog inget exotiskt ur regulatorns synvinkel, så följ vad som står i databladet.

Edit:
Tolkar jag det rätt om ledaren på undersidan som går åt höger från monteringshålet i mitten är en matning, isf tycker jag du ska göra den lite bredare.
Allmänt försöka hålla ledare för matningar och gnd så breda som möjligt. Kommer säkert fungera kanon som det är, men ett allmänt tips inför kommande konstruktioner :-).
Och som de skrev tidigare, stora lödpaddar i allmänhet om de ska handlödas
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Tack så hemskt mycket att ni hjälper mig :tumupp:

@kodar-holger:
Har försökt göra som jag tolkade dig men det ser lite lustigt ut på ovansida. Fyller sin funktion och inga problem att bredda paddar nu, men nyfiken på om det var så här du menade?
(Bild 1 och 2 nedan)

@tecno:
Ok. Ska nog faktiskt köra en vinklad liten kontakt där också. Det är där som reset-knappen ska ansluta. Återkommer med nytt footprint och placering :tumupp:

@Xyzzy:
Ska fläska på med cappar till nästa uppdatering. Vänta du bara :wink:
Det är helt rätt att det är en matning. Det är 5V-matningen till tempsensor som jag inte ville dra bredvid den analoga signalen (på andra sidan kortet) mellan sensorn och µC:n, därav lite speciell dragning. Avkoppling måste nog på den analoga signalen också ja. Matningen är breddad enligt bild 3 men måste gå över alla matningar/jordar och bredda där jag kan.
New_top.JPG
New_bottom.JPG
New_power.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Nu börjar kortet bli klart.
J1 flyttade jag bort från kanten och ändrade från en rak kontakt till vinklad. Vior och "ekrarna" breddade samt banorna mellan viorna på dom stora kontakterna ändrade. Ja just det, har nog lagt till ett 20-tal avkopplingskondingar också :wink:

Kvar på min lista innan beställning är dock att gå över bredden av ledningsbanorna för matningen och LED-drivarna en gång till, verifiera pinout:en på modulerna och IC:na samt lägga in två hål vid ethernet-modulen som jag kan slå ett buntband genom för att hålla modulen på plats. Till sist gå över all komponentmärkning.

Vad anser ni är ett bra monteringssätt för vinklade kontakter som sitter på kortets kant? Ska dom sticka ut någon millimeter eller kant i kant?
Nu har jag satt dom kant i kant men frågan är om jag inte måste låta dom sticka ut lite så man får ett bättre tag när kontakten ska dras ut...
PCB_Top.JPG
PCB_Bottom.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av tecno »

Har tillverkaren av kontaktdonet någon rekommendation i sitt datablad vad gäller placeringen? Kolla fysiskt vad du anser vara lämpligt om inget speciellt anges, allt har ju med dragbelastning att göra.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Xyzzy »

Kan bara säga "Vajjert Magnus!"
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

@tecno:
Ingen rekommendation vad jag kan hitta men jag tar och lägger dom kant i kant så blir det mer yta att limma/fixera.

@Xyzzy:
Tackar!

Håller på att kolla priser nu för att beställa. Vilka "vanliga" billiga leverantörer är det jag glömt? Kollat Oshpark, DirtyPCBs, Itead, SeeedStudio och Elecrow.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Zkronk »

Kolla på http://pcbshopper.com/, där kan du jämföra ett helt gäng billiga mönsterkortstillverkare samtidigt :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Ah! Suverän sida. Tack för tipset :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Lägger en beställning till tme.eu sent i kväll. Är det någon som vill ha med nån pryl så skicka ett pm med artikelnr, antal och summa så står jag för frakten till Sverige.
Skriv svar