Klämma saker i 90 grader till hyvelbänk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Klämma saker i 90 grader till hyvelbänk

Inlägg av cazz »

Jadu svårt att komma på en bra rubrik ska jag lova :)
Samt det är inte elektronik utan mer mekanisk det jag är ute efter

En Hyvelbänk har så man kan spänna fast träbitar genom antingen två stavar eller helt enkelt som ett skruvstäd
Detta går bara om man ska sätta fast exempelvis en planka åt ett håll men om man ska vrida plankan 90 grader så blir det värre
Det går med tvingar, det är det jag använder nu men tänkte om det går att göra en slags mekanisk anordning så när man skruvar i skruvstädet
så flyttar metallarmarna så man kan sätta fast en bit åt andra hållet.

Jag gjorde en skiss väääldigt snabbt och kanske gör det mer svårt att förstå mig men jag ska göra ett försök att förklara den

Det sträckade linjerna är fasta, de går inte att röra alls
Den heldragna linjen rör sig i sidled så när man sätter den stora delen i skruvstädet och pressa så drar den andra ihop sig med.
Tänkte den heldragna där som är i 90grader sitter i en slags glidskena men är inte 100% säker.
Det ska inte vara stora krafter som man pressar ihop utan bara så den inte flyttar på sig

Kanske extremt onödigt gjort eller finns andra sätt men vill bara se vad ni tycker??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Klämma saker i 90 grader till hyvelbänk

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är väl exakt det du har dubbarna till? Eller har jag missuppfattat någonting här? :)

Edit, eller menar du typ såhär: :?:

Bild
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Klämma saker i 90 grader till hyvelbänk

Inlägg av B1n4ry »

Kan man inte göra det du menar med en hyvelbänkstving / Bänkspännare?

Typ sätta ena delen nedåt i vanliga "skruvstädet" och andra lägger man platt på bänken och spänner fast mot den andra med hjälp av tvingen?

Länk!
Skriv svar