Drömmar om elkonverterat skepp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av cetex »

danei skrev:"solcellsanläggningar i runda slängar producerar 1000ggr sin märkeffekt per år"

Det var ju snarare 11% eller 0,1gånger märkeffekten. Du är bara 10000gånger fel...

Tydligen svårt det där med effekt och energi.
Ja, det kan tolkas som att jag räknade helt fel där, men jag var bara lite otydlig.

För att göra det lättare att tolka för de som tydligen har svårt att förstå min lek med siffror, lite enkla generaliseringar och snabba hopp mellan olika format så bör jag nog ha skrivit såhär, även om det inte heller kan ses som helt tydligt:
"solcellsanläggningar i runda slängar producerar 1000ggr sin märkeffekt uttryckt i kWh per år"

Vilket i de kretsar jag normalt umgås i brukar tolkas ungefär såhär:
120W solcell ger alltså lite grovt uppskattat 120kWh per år"
10kW solcellsanläggning ger lite grovt uppskattat 10 000 kWh per år.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett inflikade, om du bestämmer dig i framtiden, som Gunne gjorde, så satsa på ett stålskepp som flyter och har kvar så mycket som möjligt av originalinredning, motor, mm. (se i allafall till att du får med en riktig industrimotor, motorn kan annars kosta mer än hela båten är värd på ett billigare skepp även om du köper en begagnad om man skall göra det riktigt med allt som krävs för arrangemanget, det är massor med kringarbeten som medföljer, många av dessa är avancerade och går nog inte att göra själv om man inte har tillgång till en ganska avancerad mekanisk verkstad som har kapacitet att klara så stora arbetsstycken.).

Träbåtar är visserligen vackra att se på men de är inte roliga att underhålla när de har +50 år på nacken, om du inte har uten att ramla på något halvfärdigt projekt med nya, frecha bytta spant, etc. Så att allting sådant är toppfrecht. Spant är ett monstruöst jobb att byta på stora träbåtar (det är ett avancerat jobb även på en liten eka om man gör det riktigt, få klarar det själv med ett professionellt resultat, det är visserligen litet lättare på en större båt, men skalan på jobbet blir enorm... Dessutom är det riktigt svårt att få tag på ekvirke av god kvalitet som är växt på det viset som krävs för detta och färskt virke behöver torka i flera år för att bli bra.).
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av cetex »

Yes!
Ska det vara nåt i den storleken så är det för att flytta in i permanent, och då bör det vara ett stålskepp.
Gärna en bogserbåt då jag förstått att dom även brukar dubbla som isbrytare vilket bör innebära att dom är lite stadigare än andra skepp.

Skrovet måste nog vara i riktigt bra skick för att det ska kännas aktuellt, och om den dagen nu kommer vill jag nog lämna in det på varv för att fixa det värsta grovgörat.

Så det är nog minst 10år bort, och cirka 5-7miljoner i investerbart kapital ;)

Men väldigt intressant att fundera på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Det hade ju inte Gunne heller (jag *tror* iaf inte att han är miljardär... :) ) men det viktigaste är ju att man är engagerad och verkligen är intresserad. :)
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Gimbal »

Nackdelen med bogserbåtar är att de oftast inte har så mycket boutrymme. Maskinrum och styrhytt, that's about it. Stora salonger är svårfunna.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av cetex »

Sant, men riskerna med investeringen stiger markant (jämför bostadsrätt) när man går över till båt, så kapital i ryggen är bra att ha om man ska undvika personlig konkurs :)

Jag gissar att hon som är den som tjänar pengar i familjen har en rätt skaplig inkomst då den ska försörja dom bägge två.

Jo, det är en nackdel att bogserbåtar är lite trånga.
Har även funderat på lastfartyg (typ vettigt byggd större kanalbåt a'la holland), finns en riktigt fin som var med i "fantastiska hus", avsnitt 5? (danskt program i grunden, textat på svenska på SVT)
35m lång och 120kvm boyta i ett plan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, räkna med att du knappast får igen ens en bråkdel av pengarna du kommer att få lägga ner oavsett, tyvärr är det inget större värde i gamla båtar oavsett hur mycket jobb som är nedlagt på dem.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av ViktorSigg »

Kan bara säga att en teslamotor skulle nog tvärdö efter en stund. Elmotorer på fartyg, vilket är väldigt vanligt på både bogserbåtar, supply båtar och passagerarfärjor är av den sorten som roterar jävligt långsamt men har ett vridmoment utan dess like.

Ska man ta ett befintligt skrov att konvertera ska det vara ett deplacerande skrov med bulb, då bulben sänker motståndet genom vattnet med måånga proce nt, vid rätt hastighet. Man skall även ha en dieselmotor som har så lågt varv som möjligt, gärna tvåtakts diesel, tvärstyckare. Typ äldre fiskebåtar brukar ha det.

Att ha liknande drift som bmw 7 serien har på ActiveHybrid tror dock jag på, då elmotorn kompletterar huvudmaskinen, men inte går själv, utom vid krypfart möjligen. Hjälper till vid sjögång i uppförsbackarna, genererar vid nerförsbackarna. Att få ett styrsystem som känner av effektförbrukningen och korrigerar elmotorn lär inte vara så svårt att få till.

Vad trors om det?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall man ha äkta elhybrid skulle jag söka delar från något utrangerat diesel lok eller liknande om man vill ha the real deal för detta.
Men, orsaken till att man använde de systemen är inte för att spara bränsle utan för att det är smidigare att arbeta mot.
(det är i princip bara jänkarna som använder direkt drivna diesel lok i modern tid och då på långa sträckor där det i princip bara är rakt fram (det ger inga fördelar).)
Kan dock kanske vara svårt att få tag på och mycket jobb att bygga ihop med resten av systemet...

Det finns ju en orsak till att det är mer grejer ombord på dem och att det hela fort blir ganska omfattande om man vill få det att fungera effektivt.
Edit, jag vet inte om ett sådant system går att göra batteridrivet i praktiken, men man får en uppfattning om man tittar på en översiktsritning om hur man kan göra, det är ganska lärorikt om inte annat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Elmotorerna använder man på arbetsfordon av detta slag för att det är mycket smidigare att finmanövrera än en mekanisk växel, på en del äldre godslok kunde man dessutom reversera elmotorerna och köra dem mot ett enormt luft (eller vätskekylt)kylt motstånd så att de får bromsverkan över korta avstånd, osv.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är i princip bara på ett flygplan man har nytta av att öka varvtalet och försöka pressa upp effekten på sportbilsvis, i en större båt och andra tyngre farkoster av detta slag behöver man som sagt i stället öka segdragningen på låga varv.

Edit, på min och brorsans gemensamma båt sitter det en stark japansk sportmotor som har allroundegenskaper, motorn klarar mer men man märker när man ligger under eller över optimal hastighet relaterat till bränsleförbrukning, varvar man motorn mer ökar soppaförbrukningen lavinartat men hastigheten ökar inte alls i samma takt, du har samma effekt på tex en personbil.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av ViktorSigg »

Samma på ett deplacerande fartyg. Man kan inte pressa upp dom snabbare än vad vattenlinjelängden (LWL) tillåter. Då gräver dom ner sig istället, vilket säkert alla med snipa märkt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av MiaM »

Går det att använda propellersystemet som "vattenkraftverk" när man har ankrat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av mrfrenzy »

http://www.duogen.co.uk/page73.html
Det verkar som man behöver uppnå 2 knop för att få någon energi att tala om. Det är väl sällan så strömt?
Däremot ser det ut att fungera bra vid segling.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Rent teoretiskt sett, man jag tror att friktionen blir för hög för att det skall vara effektivt.
(om man inte har en neddoppad elmotor enligt det jag visade förut (eller annan lösning med låg friktion) som går att reversera om man går för segel)
Skriv svar