Drömmar om elkonverterat skepp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det var ju en annan femma om du hade tänkt dig någonting i stil med Gunnes bygge, du ser ju i hans tråd ganska detaljerat hur mycket jobb och pengar han lagt ned (han har ju i princip levt för det flera år nu...), och då får vi ändå betänka att hans skrov redan var i princip topprenoverat när han fick hem det...


Men, om du nu inte hade tänkt kryssa till Västindien med din skuta utan bara åka ut någon timma tror jag också att det kan fungera med eldrift.
Det finns gott om råstarka elmotorer av industrikvalitet med högt vridmoment begagnade idag.
Du behöver främst en elmotor med mycket råstyrka på låga varv till detta.

Räkna dock med att du får avsätta ett par rum till batterierna så att de blir lätta att serva, att dessa rum görs explosions säkra, etc.

En lösning jag sett på Ubåts sidan och funderat en del kring är detta, att om du inte vill bygga om hela propelleraxel arrangemanget så kan du nog göra en rigg med en vattentät elmotor och montera denna på ett friliggande fäste så att hela motorn svänger med när man vrider axeln (du lär behöva hydraulik eller motsvarande i vilket fall för att manövrera en dylik båt)
Här kan du se ungefär hur jag menar:
http://www.psubs.org/projects/1237560428/s.e.s.project/
http://www.psubs.org/projects/123756042 ... oto166.jpg

Ganska klumpig konstruktion (ger ganska grov vändradie gissar jag), men gör väldigt lite inverkan på skrovet om du tänker bort styrdrevet och sätter dit en vertikal axel med ett ok och två hydraulkolvar ovanför vattnet i stället.
(Sedan kan du ju ha hur många motorer du önskar i princip, en eller en på var sida om rodret som du synkar med varandra, osv)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av danielr112 »

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av arvidb »

cetex skrev:Vad för effektivitet kan man räkna på att få ut ur solcellerna? 50%? (vad får folk för effektivitet på sina solcellsanläggningar?)
100 % vid fullt solsken (effekten för solceller brukar väl anges vid 1000 W/m² solinstrålning)? 10 % vid mulet väder (gissning)?
cetex skrev:Om 50% av batterikapacitetn är användbar av 384KW så är det alltså möjligt att förbruka runt 192kw energi innan laddning är akut. (antagligen lite mindre)
Om framdriften tar 80kw/h under normal drift så har man 192/80 = 2.4h transporttid på en laddning vilket på ett ungefär är vad som skulle behövas :)

...

Jag får fram 5kw el per dygn genom att jämföra med strömförbrukningen i lägenheten, 209kw/månad, snitt på 7kw per dygn med glödlampor, stereo igång 24/7, elspis o.s.v.

...

18 timmar i hamn med landström ger 192kw / 18h = 10.6kw per timme, så en 3fas 16a handske borde räcka.
Ahem, skilj på effekt (kW) och energi (kWh). En viss effekt (kW) under en viss tid (h) ger energiåtgång (kWh).

Alltså t.ex.: "Om 50% av batterikapacitetn är användbar av 384 kWh så är det alltså möjligt att förbruka runt 192 kWh energi innan laddning är akut. (antagligen lite mindre)
Om framdriften tar 80 kW under normal drift så har man 192/80 [kWh/kW] = 2.4 [h] transporttid på en laddning vilket på ett ungefär är vad som skulle behövas :)"

och "18 timmar i hamn med landström ger 192 kWh / 18 h = 10.6 kW, så en 3fas 16a handske borde räcka."

Watt anges också med versalt W, prefixet kilo med gement k. Versalt K är Kelvin (temperatur).

Bara så att det inte blir missförstånd framöver. :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av nifelheim »

30 liter i timmen och 4kWh per liter blir 120 kWh per timme
Tesla packet är slut på 40 minuter :(

Stockholms Hamn tar 1,41 + moms per kWh.
Det blir alltså 7:- för elen motsvarande en liter diesel.
Kör du bly batterier kan du nog lägga på 20% förluster
då blev det 8:50 :(

Vad kostar 400kWh batterier? 500kkr? ( för billiga blyackar, förmodligen mer om det ska vara lite kvalitet)
om dom håller i 10 år blir det 50kkr per år i bara batterikostnad :(

Det är roligt men tyvärr fortfarande väldigt dyrt att hålla på med.
Enda sättet det kan "löna sig" är tyvärr att någon annan betalar, någon form av bidrag :)
Eller extremt mycket obetalt arbete.

Moderna batterier med låga förluster och styrning /övervakning kostar ungefär 1000kkr /100 kWh, installerat och driftsatt med garanti.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Räkna med att solcellerna bara ger el till mysbelysning och liknande, att driva motorer med dem kan du helt glömma i praktiken även om det skulle fungera i teorin.
Det räcker sannolikt inte ens till arbetsbelysning även om du tycker att du tar till rejält...

Men, solceller ombord som komplemet, ja, helt klart, det använder jag själv.

Edit, ja motorn är inget problem, men batterikapaciteten blir det ganska fort på en båt...
Iaf var jag tvungen att ge upp om det förut på min i sammanhanget pyttelilla farkost. även om det inte hade varit några problem om det gällt en bil.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av danei »

arvidb skrev:
cetex skrev:Vad för effektivitet kan man räkna på att få ut ur solcellerna? 50%? (vad får folk för effektivitet på sina solcellsanläggningar?)
100 % vid fullt solsken (effekten för solceller brukar väl anges vid 1000 W/m² solinstrålning)? 10 % vid mulet väder (gissning)?
Till att böja med är effektivitet en ekonomisk term och inte en synonym för verkningsgrad. Effektiviteten för solceller är tämligen låg normalt sett, det krävs bidrag för att de ska gå runt. Men på en båt är ju inte alternativen bättre i allmänhet.

När man kommer till verkningsgraden skiljer den inte så mycket beroende på ljusstyrkan. Men den är inte i närheten av varken 100% eller 50%. Man kan nog räkna med typ 15%. 1000W/m² kan man räkna med när solen står i zenit på en klar himmel. Realistiskt att räkna med är nog 100W/m² när det är bra förhållanden. När det är mulet minskar den siffran kraftigt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av arvidb »

Du har så klart rätt danei. Jag gissade att cetex menar uteffekt relativt märkeffekt när han pratar om effektivitet, och det var det mitt svar gällde också.

D.v.s. köper man en panel på 230 W, så bör man få ca 230 W vid en instrålning på 1000 W/m² = solen står i zenit på en klar himmel, som du skriver.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av danei »

Det är möjligt att det var så han menade. "Effektivitet" används ju till lite allt möjligt. I så fall håller jag helt med om det du skrev.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är snarare max en fjädedel av effekten man får ut i snitt (över lång tid) i praktiken, optimala förhållanden finns i princip bara i laboratoriet på våra breddgrader.
(svårt att ange deffinitiva siffror då det är många faktorer som styr)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Solceller har man, på en båt, som regel för att generera laddström till ett förbrukarbatteri till kartlampor och annat, däremellan måste man köra motorgeneratorn samt att ladda startbatteriet om man inte har laddström. Hjälpkärran på en fiskebåt är närapå i storlek som en bilmotor 8eller ännu större) enkom för att klara arbetsbelysning och annat (visserligen mycket kraftigare än en vanlig garegeuppfartslampa och flera men i allafall). Edit, denna kör man dock bara när man behöver extra ström så att man slipper belasta huvudmotorerna i onödan och kan spara bränsle.
Den är inte helt nödvändigt på ett fritids skepp men mycket smidigt då man kan ha den som elverk till annat ombord.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av arvidb »

Mizzarrogh skrev:Det är snarare max en fjädedel av effekten man får ut i snitt (över lång tid) i praktiken, optimala förhållanden finns i princip bara i laboratoriet på våra breddgrader.
Över ett helt år så tycker jag mig minnas (från t.ex. artiklar i Ny Teknik om solcellsparker i Sverige) att man kan räkna med ca 1000 kWh per år och installerad kilowatt. D.v.s. utslaget över ett år kan man räkna med en produktion motsvarande ca 1000 h på full effekt, eller ca 11 % av installerad effekt i snitt (1000 h/(365 dagar * 24 h)). Detta då för paneler som är fast monterade i optimalt läge för att maximera produktionen över året.

Nu vore det kanske intressantare i denna tråd med siffror uppdelade per säsong (vår, sommar, höst, vinter). Någon som har sådan data? På sommaren borde faktiskt 80 m² solpaneler ge ett användbart tillskott för framdrivning, medan på vintern kan man nog helt räkna bort solpanelerna för framdrivning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Det låter nog rimligt, men som regel sitter de sällan i optimalt läge, men gäller det mindre ytor kan man säkert göra någonting som vrider in dem efter solen.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av cetex »

Det var uteffekt från solcellerna jag var ute efter, men med effektivitet menade jag egentligen nåt i stil med "Hur ser solinstrålningen, och därmed solcellernas uteffekt ut över olika tidspunkter på dygnet?"

men har hittat lite generell info som anger att solcellsanläggningar i runda slängar producerar 1000ggr sin märkeffekt per år. så är det 10kw anläggning ger det knappt 10 000 kwh ut.
I detta fall skulle det innebära att jag fick cirka 40dagar per år med 2timmars drift, vilket gör att det blir lite snålt. Räknar man dessutom bort den tillhöftade bo-elen om 365*5kwh så försvinner runt 20% till. :)

Det känns lite kört att få till nåt vettigt, behöver större solcellsarea (2-3ggr) för att det ska blir något vettigt med den beräknade energiförbrukningen. :)

En annan lite mer effektiv skrovform kanske kan vara nåt? :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av danei »

"solcellsanläggningar i runda slängar producerar 1000ggr sin märkeffekt per år"

Det var ju snarare 11% eller 0,1gånger märkeffekten. Du är bara 10000gånger fel...

Tydligen svårt det där med effekt och energi.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av cetex »

Fastnade förresten på gunne's tråd och blogg. mycket matnyttigt där. :)
Skriv svar