Drömmar om elkonverterat skepp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Nackdelen dock med ett fullskaleskepp om man vill göra en riktig segelkonvertering av skrovet är att det kommer att få onödigt mycket massa under vattnet som bromsar i onödan.
Segelbåtar går som regel inte särskilt effektivt för motor (undantaget moderna katamaraner och liknande), brukar vara en seg kossa i vattnet som dessutom väger fruktansvärt mycket mer i förhållande till storleken på grund av barlastförhållandet, tycker jag jämfört med en riktig motorbåt. Dessutom blir överbyggnaden motsatt viktförhållande på en segelbåt på grund av att man måste ta hänsyn till mastens genererade tyngdpunkt osv. Det är rent ut sagt skitsvårt att bygga en snygg och välfungerande motorseglare (även om det finns).
Min gamla motorseglare går bäst för segel tex, (är tom en mycket bra seglare, fast det är egentligen inte en riktig motorseglare utan ett rent segelskrov med motor¨(=enorm totalvik jämfört med en motorbåt då kölvikten också tillkommer oförändrat för seglingsutförande, väger nästan tre ton olastad... Motorutförandet väger mindre än hälften och har dessutom mer inneryta då den är kortare och bradare.) men går att köra hyfsat att köra med motor andra går bäst för motor men kan segla hyggligt osv.

Det är en myt att segelbåtar är smäckrare även om de ser betydligt mer gracila ut när man ser dem på vattnet jämfört med motorbåtarna som ofta ger ett klumpigt och grovt intryck i jämförelse med de smäckra seglarskroven , men det är alltså tvärtom när man fiskar upp dem ur vattnet och ställer dem bredvid varandra... :)

Edit, Sven Yrvind har gjort en sådan konvertering av ett litet skepp på 70 talet har jag för mig det var, finns en heldel matnyttigt där om du kollar upp hans äldre skrifter som till viss del finns utlagda på nätet. :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av nifelheim »

Med SL-kort kan man ju provåka ett fullskale skepp ( 24x8 meter ) :)
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... pid:326035
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av lond »

Kolla även med dom som har gjort Isa av Lygnern, en eldriven replica av en ångbåt.

\\\ Marcus
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av netrunner »

Alla elektriska bilar verkar ha som målsättning att vara så dyra och komplicerade som det bara går.

Tex att ladda batterierna när man bromsar i en kilometerlång nerförsbacke. Hur många gånger händer det per år för den genomsnittliga bilägaren?

För om energi ska in i batterierna så måste man bromsa bilen. När bilen bara rullar så får man inget alls.

Även om man bromsar vid ett trafikljus så finns det massor av energi under några sekunder ... en mycket liten del av den kan givetvis ladda batterier i några sekunder.

Har man en bensinhybrid så tjänar man ju bara energi nära man köra i stadstrafik ... på landsväg finns inget att hämta.

Att odla myter från bilindustrin ... som bryter mot grundläggande fysik ... tjänar ingen på.

Konverterar man en båt ska kan man ju anpassa batteribanken efter den motor man kan få tag på. Någon båtpropeller för exakt denna typ av elmotor kommer ju inte att finnas att köpa färdig. Vad man kan göra är att designa en helt ny i ett dataprogram ... skriva ut i 3D och skicka till ett gjuteri. Samt empiriskt testa lite olika parametrar ... "ett varv runt ön drog 2,2 kWh med propeller 1 ... osv".
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, för kortare sträckor fungerar det nog.

Dock är elström förträffligt som komplement för finmanövrering med bogpropellrar och annat eller krypkörning, mm.
För sådant räcker även en rimlig batteribank.

Rolig diskussion annars detta, jag gillar denhär tråden mycket. :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av netrunner »

För längre sträckor i låg fart begränsas av båtens "vindfång" / "ofrivilligt segel". Om man inte kan förflytta sig motvinds så kommer resan att ta lång tid.

Att maximera mängden solceller riskerar att skapa mer vindfång.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av MiaM »

netrunner skrev:Har man en bensinhybrid så tjänar man ju bara energi nära man köra i stadstrafik ... på landsväg finns inget att hämta.
Ja, det stämmer bra. Å andra sidan så finns det rätt många som kör en hel del i stadstrafik och kan därför ändå tjäna en hel del på en bensinhybrid.

En bekant köpte en begagnad Prius och konstaterade att det gick åt ungefär lika mycket bensin att köra den som att köra moped när det mest blir vändor till och från den lokala mataffären en bit bort.

Sen beror det kanske lite på villken körstil man har och vilken körstil man växlar till om man skaffar en hybrid. Med en "vanlig" bil så släpper man väl gasen lite före hastighetsgränsen sänks, så att man inte måste bromsa bort massor av rörelseenergi. Med en hybrid så är det ju bara att bromsa precis så hårt att all bromsning blir återmatande till batterierna, och då kan man bromsa in mycket närmare sänkningen av hastighetsgränsen och därmed tjänar man tre sekunder per hundra mil eller nåt :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag kan med en gång säga att i dagens läge så är i princip enda sättet att bli självförsörjande på el till framdrift i normal sjö (utan förbränningsmotor eller liknande) en atomreaktor, ZPM eller liknande...
Rätta mig gärna om jag har fel här, men jag tror varken solceller eller reversering kommer att ge någonting att räkna med här när det gäller huvudmotorn.

Hade man bra budget skulle jag bygga ett vinsh system så att man kan styra seglen från en centralpunkt med joysticks och liknade för winscharna, men detta är mycket dyrbart att göra idag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av danei »

Det fimns ju solcellsbåtar som gjort längre resor. Men det har handlat om lättdrivna katamaraner med stora däcksytor. Avslut inga budgetbyggen. En motor/generator med propeller funkar om man seglar och i princip behöver lite motorhjälp ut och in i hamn. Så det beror ju på aplikation och budget om det funkar eller ej.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av lond »

Saxad specifikation av ISA af Lygnern
Specifikationer på nya ISA. Längd: 13 meter Bredd: 4 meter Djupgående: 1,2 meter Deplacement: 30 bruttoregisterton. Motorer: 2 st 20 kW asyncronmotorer 72 volt. Batterier: 3 ton. Gångtid: ca 10 timmar i 5 knops fart. Antal passagerare: 40 st.
Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

danei, Jo, fast de är ju byggda på ett helt annat sätt än ett gammalt veteranskepp iså att de väger nästan ingenting samt ger minimalt vattenmotstånd. I mitt tycke mycket intressant läsning om katamaranernas utveckling i allmänhet (alla typer) om man är båtintresserad tycker jag, riktigt imponerande hur bra specar man kan få ut idag sett till vikt och storleksförhållanden mm. :)
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av ViktorSigg »

Kan säga att en segelbåt är oftast bra mycket smäckrare än en motorbåt, och det på grund av aktern. En motorbåt har en skarp aketrspegel för planande fart medan segelbåtar har en deplacerande akterspegel..Vill man se hur man kan spara bränsle så kolla på moderna fartyg. Där sparar varje detalj upp till flera ton i dygnet tjockolja. Där lägger man verkligen ner energi på besparingar. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av SeniorLemuren »

Kolla in J Mantzel´s soldrivna katamaran. Han kör direkt utan batterier. Visserligen bor han på rätt ställe och använder den bara på dagarna. Den båten byggde han parallellt med den stora katamaranen som han har som bobåt. 2:26 min in på denna video kan man se det stora solpaneltaket på hans bobåt. Den mannen har en outsinlig energi. Jag älskar hans videofilmer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Mizzarrogh »

ViktorSigg, ja, vissa motorbåtar är extremt sbvårmanövrerade i låga hastigheter, det håller jag med om, är inte heller någon stor vän av tvära akterpartier, men tex utternbåtarna och liknande tycker jag har bra skrovkonstruktion för mindre båtar, personligen gillar jag snip-akter på seglare med hel spolform i bägge ändar, men detdär är ju ganska individuellt. :) Jag vet inte om man fortfarande tillverkar långkölare, jag tror inte det, de nya har bättre viktförhållanden, långkölarana är ju ökänt svårmaövrerade slagskepp i jämförelse (jag vet för jag har själv en gammal långkölare med över ett ton metall i botten... Den väger minst tre gånger så mycket som en båt med modern kölkonstruktion, typ UV vinge (Jag älskar bottenliggande UV-vingar, nackdelen bara att det ökar djupgåendet monstruöst mycket (och har man dubbelfena så får man alla dåliga egenskaper men av de bra tycker jag även om konstruktionen är bra för att den är stabil och inte bygger i närheten lika mycket) eller liknande..))
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Drömmar om elkonverterat skepp

Inlägg av Neondiod »

Montera vindkraftverk på skeppet.
Skriv svar