Fast det går åt så mycket extra diesel när man ska pressa vindkraftverket mot vinden.
Iofs så kanske du menar när man ligger i hamn? Men då köper man billigare el från väggurtaget än vad man får från ett vindkraftverk.
Drömmar om elkonverterat skepp
Re: Drömmar om elkonverterat skepp
vindsnurran ska ju drivas av fartvinden, det kan ju även en riksdagsledamot räkna ut
Re: Drömmar om elkonverterat skepp
Jag tror det är säsongsbetonat, men tankarna på bobåt istället för lägenhet finns kvar, dom blir högaktuella vår/sommar/höst och ligger och gror under vintern.
Jag insåg även nu att jag inte läst posterna i tråden sedan nånstans runt sida 2, det råkade bli semester på riktigt med måttlig tillgång till internet och därefter fullt upp med jobbet.
Tanken jag leker med är alltså fortfarande en bobåt, boyta bör vara minst 60m², helst 80-120m² den skulle med stor sannolikhet ligga i hamn under vinterhalvåret och bara användas som bostad denna tid. På sommarhalvåret ska man kunna åka iväg med den under t.ex semestern, eller varför inte hoppa korta sträckor mellan hamnar i skärgården en till två gånger i veckan under hela sommarhalvåret?
Det har ju diskuterats segel en del här för att få ner kostnaden för driften, men det är inte riktigt relevant. Ska det seglas ska det vara en riktig segelbåt, men en segelbåt med 60-120m² boyta blir ruggigt stort och planen är att man ska kunna manövrera en sånhär bostad på 2 personer, inte 4-12st.
Jämför vi det med det skeppet jag använde som grund i tråden så får vi fram följande:
Sjövägen vs Lindön
Lindön tar sig med sina 7 knop cirka 35M = 65km på 5 timmar.
Några antaganden jag gör utifrån detta:
Om Sjövägen använder hela sin teoretiska batterikapacitet vid 8 knop under 5 timmar så har den förbrukat 500kWh.
Om Lindön förbrukar 30liter diesel per timme vid 7 knop under 5 timmar så har den förbrukat 30*5*9.06kWh = 1359kWh energi från diesel, antar vi att förlusterna är 55% så blir det 611kWh som faktiskt har använts till att snurra propellern vilket motsvarar ungefär en av dieslarna i skeppet.
Antar vi att Lindön med dieseldrift har 50% verkningsgrad och inga ytterligare förluster så hade den gjort av med motsvarande 1000kWh energi från diesel eller 1000/9.06 = 110L diesel, vilket blir c:a 22L/timme.
Frågan jag ställer mig nu är ju: Hur många kw/h förbrukar Sjövägen om dom tuffar på i 8 knop utan en massa start och stopp?, det kan ju vara så att dom bara har 250kWh användbar kapacitet om dom har t.ex blyackar och då blir ju siffrorna helt annorlunda till sjövägens fördel vilket jag tror mestadels beror på skrovdesignen.
Å andra sidan levererades Lindön med en ångmaskin på 100 hästkrafter till skillnad från nuvarande 2x153 hästkrafter i dieslarna. Djorde den 7-10knop då också? Hur hårt belastade man ångmaskiner på skepp? (om 100 hästkrafter krävs för marschfart så ger det 73.6kW/h)
Jag ber om ursäkt om någon känner sig illa berörd av att jag återupplivar denna gamla tråd.
Edit!
SAFT BATTERIES TO POWER STOCKHOLM’S NEW BALLERINA ELECTRIC FERRY
Jag insåg även nu att jag inte läst posterna i tråden sedan nånstans runt sida 2, det råkade bli semester på riktigt med måttlig tillgång till internet och därefter fullt upp med jobbet.
Tanken jag leker med är alltså fortfarande en bobåt, boyta bör vara minst 60m², helst 80-120m² den skulle med stor sannolikhet ligga i hamn under vinterhalvåret och bara användas som bostad denna tid. På sommarhalvåret ska man kunna åka iväg med den under t.ex semestern, eller varför inte hoppa korta sträckor mellan hamnar i skärgården en till två gånger i veckan under hela sommarhalvåret?
Det har ju diskuterats segel en del här för att få ner kostnaden för driften, men det är inte riktigt relevant. Ska det seglas ska det vara en riktig segelbåt, men en segelbåt med 60-120m² boyta blir ruggigt stort och planen är att man ska kunna manövrera en sånhär bostad på 2 personer, inte 4-12st.
Sjövägen är ju riktigt intressant och bevisar för mig att jag inte varit ute och cyklat allt för mycket i mina funderingar på eldrift.nifelheim skrev:Med SL-kort kan man ju provåka ett fullskale skepp ( 24x8 meter )
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... pid:326035
Jämför vi det med det skeppet jag använde som grund i tråden så får vi fram följande:
Sjövägen vs Lindön
- Längd:
- 24.35m vs 22.15m Bredd:
- 7m vs 5.13m Djup:
- 1.5m vs 2.46m Skrovtyp:
- Deplacement vs Deplacement // Sjövägen har mycket plattare skrov. Brutto Ton:
- 125 vs 90 // Brutto ton anger skeppets lastvolym, skulle vilja veta vikten på sjövägen men hittar inget. Nån som "råkar veta"? annars får jag väl maila dom. Deplacement:
- ??? vs 128ton Motoreffekt:
- 2x125kW vs 2x113kW Marschfart:
- 8knop vs 7knop Maxfart:
- 10knop vs 10knop Sittande passagerare:
- 90 vs 75 Drifttid El:
- 5h vs 2.4h // 2.4h var gissad drifttid för en elkonverterad variant av lindön baserat på angiven dieselförbrukning.
Lindön tar sig med sina 7 knop cirka 35M = 65km på 5 timmar.
Några antaganden jag gör utifrån detta:
Om Sjövägen använder hela sin teoretiska batterikapacitet vid 8 knop under 5 timmar så har den förbrukat 500kWh.
Om Lindön förbrukar 30liter diesel per timme vid 7 knop under 5 timmar så har den förbrukat 30*5*9.06kWh = 1359kWh energi från diesel, antar vi att förlusterna är 55% så blir det 611kWh som faktiskt har använts till att snurra propellern vilket motsvarar ungefär en av dieslarna i skeppet.
Antar vi att Lindön med dieseldrift har 50% verkningsgrad och inga ytterligare förluster så hade den gjort av med motsvarande 1000kWh energi från diesel eller 1000/9.06 = 110L diesel, vilket blir c:a 22L/timme.
Frågan jag ställer mig nu är ju: Hur många kw/h förbrukar Sjövägen om dom tuffar på i 8 knop utan en massa start och stopp?, det kan ju vara så att dom bara har 250kWh användbar kapacitet om dom har t.ex blyackar och då blir ju siffrorna helt annorlunda till sjövägens fördel vilket jag tror mestadels beror på skrovdesignen.
Å andra sidan levererades Lindön med en ångmaskin på 100 hästkrafter till skillnad från nuvarande 2x153 hästkrafter i dieslarna. Djorde den 7-10knop då också? Hur hårt belastade man ångmaskiner på skepp? (om 100 hästkrafter krävs för marschfart så ger det 73.6kW/h)
Jag ber om ursäkt om någon känner sig illa berörd av att jag återupplivar denna gamla tråd.
Edit!
SAFT BATTERIES TO POWER STOCKHOLM’S NEW BALLERINA ELECTRIC FERRY
When it starts operation in September 2014 Ballerina’s new electric ferry, which is yet to be named, will carry foot passengers and cyclists between 10 stops on a 50 minute route of the waterways of Stockholm. It will operate throughout the year, completing eight round trips per day. The batteries will be fully charged during the ferry’s overnight stay in the harbour with two partial charging sessions during the course of the day.
To deliver the required duty, Saft is supplying its marine battery systems with a total energy storage capacity of 500 kWh, at 650 V. Ordered in December 2013, the Li-ion cells for the battery systems will be manufactured at Saft’s facility at Nersac with delivery of the entire energy storage systems units (ESSUs) in May.
Senast redigerad av cetex 30 maj 2016, 01:29:09, redigerad totalt 1 gång.
Re: Drömmar om elkonverterat skepp
finns diagram effekt/fart, sid 8
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -05-18.pdf
tror mig hört att hon deplacerar 45 ton
Ur en diesel får du en kWh på axeln mot 200 gram diesel,
alltså 4 kWh per liter diesel.
En "vanlig" växel har bara någon procent i förlust.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -05-18.pdf
tror mig hört att hon deplacerar 45 ton
Ur en diesel får du en kWh på axeln mot 200 gram diesel,
alltså 4 kWh per liter diesel.
En "vanlig" växel har bara någon procent i förlust.
-
- Inlägg: 7779
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Drömmar om elkonverterat skepp
Han kanske inte är så dum som du tror.nifelheim skrev:vindsnurran ska ju drivas av fartvinden, det kan ju även en riksdagsledamot räkna ut
Kolla här.
Eller här.