Liten plåtbock

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Liten plåtbock

Inlägg av ghost_rider »

Jag har varit sugen att tillverka en liten plåtbock för plåt upp till ca 3-4mm tjock.
Är det någon som har tillverkat själv eller har sätt ritningar på smarta lösningar?
Jag tänker mig en enkel variant med plats för en plåt som är ca 300mm bred.
Skall man gå på bockningsverktyg eller bara en avsats som man knäcker till?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Liten plåtbock

Inlägg av tecno »

300mm brett och 4mm tjockt blir en stadig krabat! Om det ska vara nåt att ha vill säga. Sen frågar man ju sig vad det är för komplexa saker du ska bocka, det styr ju helt och hållet hur bockmaskinen ska vara funtad.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Liten plåtbock

Inlägg av DW »

Jag tänker på de som finns på marknaden för ca 100mm breda plattjärn att bocka. De är inte av små dimensioner.
Men din fråga var inte vad som var vad utan hur göra.

Billigast tror jag du gör följande men då med lite större plåtstöd OBS se till att göra långa stöd i underlaget.
Det blir ofta snett när man bockar i denna typ i lite tjockare plåt. 10mm osv.
Ser man på formen och det material man behöver så kan du kanske få tag på en del rejäla bildelar som lagring.
Annars är ju principen lätt o fixa till.
Viktigt är ju hur skarpa vinklar du vill ha (radier) denna modell ger dej lite utrymme för justering.
Har du en vek maskin o kniper åt för mycket så förstör du maskinen. Kanske inte direkt men fjädrar den så är
det en bra början till ojämn bockning. Inte utan anledning till att en 2m kantbock väger 4-500kg.
Bara bygg, du får höra av dej om hjälp :bravo:
bockjpg.jpg
Denna kostar nästan 6kkr -dyrt!

Nästa steg är att fixa en sådan här i kortare version. Jag har denna i full skala för 2.5mm på 1m.
bock-2.jpg
men då är priset minst 12kkr netto. Du kan säker bygga en billigare mindre komplicerad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Liten plåtbock

Inlägg av bit96 »

Bredden 300 mm gör att det är ganska enkelt att tillverka en bockmaskin som inte flexar, om det vore för max 1 mm Al-plåt.
Men, tjocklek på 3 mm stål-plåt är mycket i hobbysammanhang, och 4 mm är snudd på "omöjligt".

Med det sagt har jag bockat 5 mm stålplåt ganska enkelt genom att först med handrondell nästan kapa igenom plåten, därefter enkelt med handkraft bocka, och till sist svetsa. Men det är kanske inte direkt vad som efterfrågas. :)

Nu vet vi i och för sig inte om det gäller stål-, Al- eller annan metallplåt.
Men tjocklekar runt 3-4 mm är ändå mycket oavsett material.

Men för att svara på frågan, nej jag har ingen ritning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten plåtbock

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, jag jobbar också yrkesmässigt med metall och jag instämmer i kören, plattjärn upp till kanske 70 mm eller så bredd över 4mm (samt de flesta vanligt förekommande armeringsjärnstyper upp till kanske 11-12 mm diameter för rundgods om du är riktigt vältränad), realistiskt med en mycket starkt byggd bänkbock liknande det DW visade på bilden (en lilla med det långa handtaget), Backarna på den bör du nog göra i iaf 40mm härdat gods om du vill ha sådan bredd.

300 mm över 4mm blir genast hiskeliga krafter, även "riktiga" maskiner har problem med detta med så tjockt gods om det skall kallbockas, jag tippar på att du lär behöva någonting i stil med 70-80mm härdad fyrkant (eller tex 45x70mm) eller därutöver om det skall fungera vettigt och smidigt.

Hur du åstadkommer den kraften sedan med handkraft vet jag inte men kan kanske gå om du har en ohyggligt lång hävarm (typ 1,5 meter, tex ett starkt konstruktionsrör du kan trä över ett solitt handtag av fjäderstål, tex ett plattjärn som du varmbockar något så att det lutar en aning frammåt så att man kan nå instickshandtaget, som utgör första biten och nita eller svetsa fast röret i ) som du kan hänga i med bägge händer.

Upp till ca 2mm går avsevärt lättare, steget mellan 3 och 4mm är däremot märkbart högre än mellan tex 1,5 och 3mm. Allt över 1,5mm kräver helt andra krafter än tunnplåt, dedär sketna o,5mm kräver genast ohyggligt mycket mer kraft att kallbocka och då snackar jag "blött" konstruktionsjärn av billig kvalitet, fjäderstål och liknande kan du troligen glömma att bocka för hand i dessa tjocklekar...

Om du ändå vill försöka så bör du kunna använda tex någon typ av billig eggverktygs stål eller liknande då det är avsevärt enklare att få tag på i grova dimmensioner än fjäderstål och billigare än äkta verktygs stål. "blötjärn" är för vekt om du inte går upp våldsamt i dimmension och det är inte härdbart så du kommer att få en väldigt mjuk yta i hörnpunkter vid själva bettet vilket med tiden ger fula rundade kanter och dålig precicion. Går kanske att lägga i något där dock, typ svets eller något med bättre material, dock behöver du som sagt kanske 80-90 mm gods om du använder mjuka stålsorter för att klara plåtskivan om du använder "blötjärn"
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Liten plåtbock

Inlägg av ghost_rider »

ok, missförstå mig rätt här.
Att boka en 4mm plåt som är 300mm är som ni säger, minst sagt tufft och det kräver riktiga grejor.
Jag formulerade mig lite kasst, de detaljer som jag brukar handbocka är kanske 300mm långa men oftast smala och slitsade i bockningslinjen för att handknäcka dessa i ett t.ex skruvstäd.
Dock blir detta aldrig rakt och oftast märken och ojämnt pga fastspänningen i städet.
[edit]
Glömde säga att det alltid är aluplåt som gäller!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten plåtbock

Inlägg av Mizzarrogh »

Varför försvinner mina inlägg, typ *poff* borta ibland? :humm:

Nå, men slitsad aluplåt var ju en annan femma, om det är vanlig mjuk alu kan du säkert göra någonting där du kan spänna fast biten hårt mellan två tjocka stålskivor (med masonit eller något närmast plåten och en bit fastsvetsat plattjärn som har samma tjocklek som skydds skivan närmast kanten (där det skall vikas så att du får en hård kant, fasa ytterskivorna litet så att de kan sluta mot varandra i 90 grader på utsidan)) så att du får sas ett stort gångjärn) och böja den med handkraft så att den följer stålskivornas linjer när du hänger på den yttre skivan?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten plåtbock

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du svetsar gångjärn på baksidan av det hela och lägger till ett handtag samt någonting så att du kan fästa det vertikalt och dra handtaget nedåt till önskad vinkel tror jag att det kan fungera, kanske kan använda starka vingmuttrar eller något på ovanstyckets stålplatta och borra tätt med hål efter sidorna så att du kan bulta ihop paketet som en sandwich och aluskivan kan glida trögt i överstycket men ej in understycket. Kanske även ett plattjärn på utsidans ena sida... :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Liten plåtbock

Inlägg av grym »

ska du kunna välja radie?

en enkel maskin ger asymetriska bockningar om inte allt är perfekt inställt, och det är halvkrystat

jag hadde gått på hydralisk bock och lösa verktyg, då kan an välja radie och massa annat, men kräver lite till när man gör det
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Liten plåtbock

Inlägg av ghost_rider »

Böjradie är inte så viktigt, blir vad det blir i förhållande till materialet.
Har hittat lite inspiration ifrån denna skapelse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten plåtbock

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den var snygg; var har du hittat den? Och vad heter plåtbock på engelska?
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Liten plåtbock

Inlägg av ghost_rider »

sheet metal brake
Hittade den på nån hemsida för ett tag sedan, inga ritningar eller dyl. tyvärr :/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten plåtbock

Inlägg av Mizzarrogh »

Ungefär så jag menade ja. :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Liten plåtbock

Inlägg av DW »

Om du skall tillverka den själv har jag ett förslag. Mest utsatt är ju respektive yta på bockplanen.
så förstärk eller öka på måtten, främst på tjockleken på dessa.

Här är två billiga o enkla som duger till alu. Jag hade byggt den översta. Du behöver en linjal allt annat fixar du lätt!
Image049.jpg
handbrake.jpg
Men vad får du för 1850kr i material. Verktygsboden Borås.
Gillar du o bygga är nr 1 ok men annars köp, köp, köp!
Det är ju vad folk röker o super upp på en vecka, unna dej en bock skippa groggen.
Svenskt ordspråk :D
1800kr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Liten plåtbock

Inlägg av tecno »

ghost_rider skrev:sheet metal brake
Hittade den på nån hemsida för ett tag sedan, inga ritningar eller dyl. tyvärr :/

En Dansk vid namn Mogens Kilde har konstruerat denna enkla, klarar max 1mm svart enligt honom själv.
Säljer ritningar gör han också, Googla så hittar du honom säkert. Har dessa ritningarna sen säkerligen 10-12 år tillbaka.
Skriv svar