Tips för solcells/lipo-byggen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av PHermansson »

Har snart tänkt att bygga version två av min trådlösa elmätare/väderstation. Tänkte mig att driva den med ett batteri som laddas av en solcell, vill också ha Li-pobatteri för bästa kapacitet/storleksförhållande.
Känns som att det skulle bli lite jobb att designa detta, hitta rätt laddkrets mm. Så hittade jag denna hos Jula: http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ed-422457/
Solcell med laddkrets och ett 400 mAh Li-po för 50:-! Billigt och enkelt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av netrunner »

Det beror ju på hur mycket ström den drar. Är det väldigt lite så är det troligen bäst med en packe av billiga alkaliska batterier och en effektiv DC stepdown. Det kan räcka flera år.

Solceller är ju ganska jobbiga att skotta av snön från. Ska man driva dom effektiv så är det ganska krävande. LiPo ska laddas och samtidigt skyddas.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av PHermansson »

Version 1 som är i drift idag klarar sig 3-4 månader på sitt 1800 mAh Li-po. Borde bli nått liknande med AA.
Så jag tror detta blir mer underhållsfritt, särskilt med optimerad kod. Kanske även ska byta den optiska sensorn som läser av elmätaren mot induktiva givare.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av PHermansson »

Har nu köpt en lampa och öppnat den.
IMG_20150625_143229875.jpg
IMG_20150625_143239564.jpg
Här finns alltså ett LiFePO4-batteri, perfekt för 3,3 volts byggen. Enligt Wikipedia ska batteriet hållas mellan 2,5 och 3,65 volt, och det får man väl anta att det gör här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av PHermansson »

Nu har jag upptäckt varför denna lampa är billig, det verkar som den är felkonstruerad. Jag kopplade in en Arduino för att logga upp- och urladdningsförloppet, och blev rätt förvånad när jag såg att batterispänningen var nere på 1,6 volt, en bit under de 2.0 volt som rekommenderas som lägsta spänning för ett LiFePo4. Jag lade solcellen i fönstret vilket laddade upp batteriet till 3.12 volt igen. Drog i snöret som tänder lysdioden, men ingen lysdiod tändes. Mätte batterispänningen som då var 0.66 volt. Verkar alltså som att batteriet har blivit förstört då kretsen i lampan låter det laddas ur för mycket :/
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av PHermansson »

Det visade sig vara ett enkelt fel, batteriet satt inte i ordentligt. Nu gör det det och spänningen håller sig mellan 2.5 och 3.2 volt. Perfekt för en ATmega som körs i 8MHz, används nu för att driva min nya Emontx som är under konstruktion. Så här långt mäter den batterispänning, solcellsspänning, lufttryck och temperatur. Väntar på att fuktsensorn ska komma i brevlådan och tid för att testa elmätarläsningen. Funderar också på att ta med en regnsensor och mätare för UV-index.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av bellasoda »

Vilket superbra tips! :)

Och fint att du köpt lampan och dissekterat den också så man vet vad man köper! :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av Gizmo »

Bra tips!
Jag öppnade upp en solcells-lampa köpt på clasohlsson häromveckan. I den satt det NiMh-batteri, dessutom en udda 4cm lång sak.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips för solcells/lipo-byggen

Inlägg av PHermansson »

Ja nimh är vanligt, men mer svårjobbat då spänningen på batteriet inte ligger rätt för Mcu:n. Lifepo4 ligger perfekt för att köra utan stepup/down.
Skriv svar