Genomskinnligt kretskort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Genomskinnligt kretskort

Inlägg av matsadona »

Har en idé om en installation där allt sitter synligt på en plexiglasskiva, och funderar lite på hur man skall lösa det elektriska.
Det finns ju bland annat tunn koppartejp, så man kan göra kretskortsbanor. Antar att det även går att löda på denna, om man är försiktig med värme osv.
Sedan finns det ju även ledande färg, både som man penslar och färdiga pennor, men hur gör man då med anslutning av komponenter? Finns det konduktivt lim kanske...?

http://www.electrokit.com/koppartejp-5mm-x-15m.48648
http://www.electrokit.com/konduktiv-pen ... 10ml.50227

Hittade även denna som är relevant för ämnet:
http://www.electrokit.com/transparent-l ... 00mm.52075

Någon som har pysslat med detta tidigare som kan delge erfarenheter?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av Andax »

Var ett Kickstarter-projekt för ett tag sedan där de spritsade ut ledande färg som banor. Borde funka på vilket underlag som helst.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av Wedge »

Det diskuterades om kort av glas för ett tag sedan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=60270
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av überfuzz »

Ska du ha en stor krets, läs krävs det många komponenter? Om inte kan du väl skruva fast lug turrets i plasten och löda i dem
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17142
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av AndLi »

Begreppet "chip on glass" finns ju i displayvärlden.

Där gör man ledare och anslutningar på glas, fast det blir nog ganska dyrt för stora skivor i ental.. Men det kanske är en process man kan titta på hur det går till?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av Swech »

Det interessanta är väl vad för komponenter som också skall appliceras.

Är det meningen att inget skall synas
eller skall det vara ett transparent kort där ledarna är synliga?

Swech
largasso
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 oktober 2009, 20:30:30
Ort: Helsingborg, Skaune

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av largasso »

Har tyvärr lite dålig erfarenhet av Electrokits koppartejp, bitvis väldigt dålig
vidhäftning. Hade precis tejpat min hemmafrästa 4spåriga 30meters bilbana med denna tejp
(japp! ca 220meter tejp ) efter en vecka började det släppa lite här och var. Fick givetvis byta ut !

@matsadona : PM:a din adress så skickar jag en liten rulle kanontejp med konduktiv svart baksida så du kan testa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23622
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av Henry »

Genomskinliga ledningar på glas inom verkstadsindustrin görs normalt mha indium-tenn-oxid och beläggs i vakuum under kontrollerade former så det är inget man gör hemma.

Har själv grejer undanstoppade där jag kan lägga ett kopparskikt på tex en tunn glasskiva och sedan tex ett tunt sprayat lager fotoresist över som man sedan kunnat överföra ett schema till och etsa men inget jag haft anledning av att göra så det är inget jag gjort. Hade man haft en schablon hade det även gått på det viset och direkt.

Att skriva med en skrivare med dedikerat bläck fungerar mig veterligen inte på glas då det flyter ut eftersom det inte för sällan (alltid?) är vattenbaserat.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av matsadona »

Några förtydliganden. Planen är att ha ett par enklar kontroller i form av vridpotentiometrar och tryckknappar samt själva elektroniken (någon IC, lite motsånd och några elektrolyter) på en stor plexiglasskiva. Efter närmare fundering funderar jag på att fräsa ner ledningsbanorna ca en mm och fylla dem med så kallad "wire glue" (elektriskt ledande lim). Tanken är att belysa plasten så att de frästa spåren lyses upp, så det blir lite Tron känsla över det hela.
Förmodligen kommer man få ha en tunn plast för kretsar och sätta en till (lite tjockare) bakom för stabilitet.

Se bild för mer info om hur jag tänker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av limpan4all »

Jag hade nog helt enkelt fräst ned ett spår och sedan lagt ner den tunnaste koppartråden som du hittar. sedan på med ett kapillärverkande lim för att fylla igen spåret. Om man tar AWG30 tråd så bär den lätt några hundra mA och är knappt synlig.

OM du har bra kontakt med en mönsterkorttillverkare så "kan" dom kopparbelägga i stort sett vad som helst och sedan gör vanliga dubbelsidiga mönsterkort av det hela... Japp gjorde ett genomskinligt kort på 80 talet. Men det var inte jag som valde plastmaterialet, så jag vet inte vad det var för något.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av matsadona »

Hm... tunn tråd i de frästa spåren är nog faktiskt en bra idé.
Nu gäller det bara att hitta någon som kan fräsa tillräckligt smala spår till en rimlig kostnad,,,
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av lond »

Laserskära med låg effekt istället för att fräsa kan vara ett alternativ.

/// Marcus
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av limpan4all »

Man kan även limma tråden direkt på ytan. Inte särskilt konstigt. Tejpa två ggr före och efter varje böj. Se till att tråden ligger sträckt, kapillärverkande snabblim, det rent ut sagt sugs in mellan ledare och underlag. När första limningen är klar så tar man bort tejpningen och limmar böjarna. Enkelt och kan testas i liten skala för det tar en liten stund att "få till handhavandet". På detta sätt har militära mönsterkorts modifierats i många år (fast då lämnas isoleringen intakt på wiretråden). I ditt fall så skall du ju inte ha några korsningar eller isolationsproblem så du kan nöja dig med bara koppartrådens lackisolering.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av toffie »

Inte sett tråden förrän nu, men kom direkt att tänka på


Kanske inte något som gäller i denna tråden dock om designen ska vara böjd?
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Genomskinnligt kretskort

Inlägg av matsadona »

Transparensen är viktigare än formen, så ja, ditt tips är relevant. Tack.
Skriv svar