Funderingar kring förstärkarebygge

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av überfuzz »

Jag har en Trace Elliot med havererade transistorer, och eller något annat fel. Jag gillar inte riktigt den här förstärkaren och funderar på att riva ut kretsen och bygga en ny. Tittar jag på schemat verkar sekundären ge ca ±70 likriktade volt (har inte mätt något än). Förstärkaren jag tänkte riva är listad på 250 W. Är det någon som kan tipsa om lämpliga kretsar för basförstärkare? Jag har bara byggt med rör tidigare så jag har typ ingen aning om vad det finns för kretsar att botanisera bland.

Tipsa mig gärna! :-)
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av alexanderson »

Dessa förstärkare har tydligen inga skyddskretsar mot kortslutning och överbelastning.
På nätet finns massvis med bra schema på transistorförstärkare. Bygg efter dessa.
Läs boken HiFi-Teknik av John Schröder.
Senast redigerad av alexanderson 31 januari 2017, 14:04:39, redigerad totalt 2 gånger.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av alexanderson »

Exempel på en förstärkare med skyddskretsar är Amplificador 200Watts!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av psynoise »

alexanderson skrev:Dessa förstärkare har tydligen inga skyddskretsar mot kortslutning och överbelastning.
Nu tittade jag bara snabbt på ett suddigt schema via Google-bildsök. Men där hittar jag absolut överbelastningsskydd. Detta i form av spänningsåterkoppling från emitterresistorerna i utgångssteget till basemitterspänningen i föregående emitterföljare.

https://www.elektrotanya.com/PREVIEWS/6 ... .pdf_1.png
überfuzz skrev:Är det någon som kan tipsa om lämpliga kretsar för basförstärkare?
Menar du specifikt en integrerad krets eller vilket kretslösning som helst? Sedan antar jag att du vill färga ljudet varav ditt önskade sound spelar roll såklart.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av überfuzz »

Hmm... Jag kan bara konstatera att det står en gammal Trace Elliot och samlar damm hemma hos mig...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En spontan fundering är ju att trycka in ett kit eller färdig modul från KinAliXcess eller eKinBay på massa watten. Grejen är väl att din trafo/nätdel kanske är för stor (massa volt). Är det bashögtalare du vill ha kan ju sådana däringa klassD-stärkare vara något.
Är lådan snygg och lagom stor kan ju vad som helst annat tryckas in i den.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av psynoise »

Fast jag tror i detta fallet önskas massor av distorsion. Därav någon enklare effektförstärkare med begränsad dynamik. Annars hade det gått lika bra att koppla in vilken HIFI- eller PA-effektförstärkare som helst.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av überfuzz »

Klass D säger du. :humm: Jag gillar idén.

När jag kommer över en rörförstärkare bygger jag alltid om den från grunden. Kanske kan köra en light-variant nu. Ska kolla runt på ebay och se vad kineserna har att erbjuda.

psynoise, nä überdist är inget för musiker. ;-)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Funderingar kring förstärkarebygge

Inlägg av psynoise »

Ok, jag kan väldigt lite om basförstärkare, dock vet jag att klassiska elgitarrförstärkare har stor distorsion även om dessa inte överstyrs. Vidare funderar jag på om basförstärkare likt elgitarrförstärkare har väldigt stor högtalarverkningsgrad. Om så är fallet ställer det vissa krav på effektförstärkaren. Detta då brus och distorsion kommer att höras mer jämfört med andra högtalare med lägre verkningsgrad. Om distorsionen låter bra är det en bonus, sedan hur en klass-D effektförstärkare yttrar bör vara intressant att kolla upp.

EDIT: Formulering.
Skriv svar