Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
leoerdfelt
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2015, 23:44:52

Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av leoerdfelt »

Hej hopp!

Jag arbetar som ljudtekniker och ofta behöver jag starta musik eller ljudeffekter ifrån en dator.
På vissa riktig kritiska jobb behöver jag en dator som agerar backup, den måste då startas samtidigt som den ordinarie datorn.
I dagsläget jag har löst detta genom att slakta två usb-tangentbord, haft en knapp som separat gör två slutningar på mellanslag på båda tangentborden. Då får jag två helt separata sändningar till datorerna.

Nu har jag gått ifrån att bara sända mellanslag och vill sända fler kommando.
Har köpt en ControlPad CP24 http://store.genovation.com/programmabl ... sbhid.html
Hur gör jag lättast detta?

Hur får jag en USB controller att skicka signal till två datorer samtidigt?
Läste i ett forum att man skulle kunna bygga en Y-split men att ta bort strömmatningen ifrån den ena datorn, tycker att det låter lite för enkelt.

Någon annan föreslog att genom en bluetooth sändare skicka signalen till två datorer. Låter också lite svajigt.

Har ni några tips och tankar?

/ Leo Erdfelt
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av sodjan »

> ...den måste då startas samtidigt som den ordinarie datorn.

*Hur* "samtidigt" är "samtidigt"?
Det bör kvantifieras och det kan ha stor inverkan på lösningen.
leoerdfelt
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2015, 23:44:52

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av leoerdfelt »

Samtidigt i det här fallet är runt 1/4 sekund.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »