Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
leoerdfelt
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2015, 23:44:52

Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av leoerdfelt »

Hej hopp!

Jag arbetar som ljudtekniker och ofta behöver jag starta musik eller ljudeffekter ifrån en dator.
På vissa riktig kritiska jobb behöver jag en dator som agerar backup, den måste då startas samtidigt som den ordinarie datorn.
I dagsläget jag har löst detta genom att slakta två usb-tangentbord, haft en knapp som separat gör två slutningar på mellanslag på båda tangentborden. Då får jag två helt separata sändningar till datorerna.

Nu har jag gått ifrån att bara sända mellanslag och vill sända fler kommando.
Har köpt en ControlPad CP24 http://store.genovation.com/programmabl ... sbhid.html
Hur gör jag lättast detta?

Hur får jag en USB controller att skicka signal till två datorer samtidigt?
Läste i ett forum att man skulle kunna bygga en Y-split men att ta bort strömmatningen ifrån den ena datorn, tycker att det låter lite för enkelt.

Någon annan föreslog att genom en bluetooth sändare skicka signalen till två datorer. Låter också lite svajigt.

Har ni några tips och tankar?

/ Leo Erdfelt
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av sodjan »

> ...den måste då startas samtidigt som den ordinarie datorn.

*Hur* "samtidigt" är "samtidigt"?
Det bör kvantifieras och det kan ha stor inverkan på lösningen.
leoerdfelt
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2015, 23:44:52

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av leoerdfelt »

Samtidigt i det här fallet är runt 1/4 sekund.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man skulle kunna tro att Logitechs nya lösning, Unifying, borde kunna vara lösningen!
Men nej! Det fungerar inte säger Lasp
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 1 juni 2015, 08:54:13, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av limpan4all »

Du kan nog glömma att göra det via USB. Detta då USB protokollet är kvitterande, enumrerande osv.
MEN som vanligt så finns det möjliga omvägar/genvägar och "fusk" runt allt.
Tag ett gammalt AT eller PS2 tangentbord.
Tag två st tangentbord+mus till USB konvertrar. Koppla in alla pinnar mellan tangentbord och konvertern.
Jag har inte provat men jag kan inte se någon som helst orsak varför det inte borde fungera alldeles utmärkt. Och det kostar dig bara några hundringar att prova. Och PS2 tangentbord ligger ju i "drivor" överallt...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... earch:live
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av G-man »

Skärmswitch? Typ Blackbox? Sitter med sån hela dagarna och hoppar hej vilt mellan datorer...
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Nerre »

Skärmswitch kopplar väl tangentbordet till en dator i taget? Och det var ju det som INTE önskades här.

PS/2-tangentbord (eller ännu hellre gammalt AT, jag har för mig att PS/2 tyvärr har en del dubbelriktat kommunikation?) och sen omvandlare till USB är nog som sagt var den vettigaste lösningen.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av olalofberg »

Den seriella på både ps2 och at keyboards är bara envägs vid knapptryckningar, koder för att tända och släcka keylock leds mm går åt andra hållet, men de verkar ju inte behövas här.

Jag skulle lött ihop en egen kabel som körde send-linan till båda datorerna. Borde funka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Skärmswitch kopplar väl tangentbordet till en dator i taget? Och det var ju det som INTE önskades här.

PS/2-tangentbord (eller ännu hellre gammalt AT, jag har för mig att PS/2 tyvärr har en del dubbelriktat kommunikation?) och sen omvandlare till USB är nog som sagt var den vettigaste lösningen.
Problemet är ju att hitta en omvandlare till USB, då det mig veterligen inte finns några sådana.
Man får köra PS2 rakt igenom från tangentbord och mus.

Dock finns det programvara som kan göra det du vill, dock är det så att Musen/Tangentbordet är kopplat till den ena datorn, och skickar Mus/tangentbordsdata vidare till den andra.
Broblemet uppstår mär huvud-datorn går ned, men det kan kanske lösas med en KVM-switch.

http://windows.appstorm.net/how-to/hard ... -keyboard/
http://www.inputdirector.com/index.html#about
Är två exempel på hur det kan lösas.
Ett annat alternativ är att konstruera en USB-Host och USB-Slavar med en uController, och låta den emulera tangentbord/mus åt datorerna och koppla tangentbordet/musen till mikrokontrollern.
Onkelborg
Inlägg: 190
Blev medlem: 10 mars 2007, 02:32:32
Ort: Gottne
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Onkelborg »

Jodå, ps2 -> usb finns, har sådana hemma pga en gammal kvmswitch utan usb :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av TomasL »

Det vanligaste är väl passiva adaptrar, dvs de som följer med en del tngentbord och möss.
Aktiva adaptrar är väl betydligt ovanligare.
Onkelborg
Inlägg: 190
Blev medlem: 10 mars 2007, 02:32:32
Ort: Gottne
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Onkelborg »

Jag vet om skillnaden :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av TomasL »

Hmm, verkar som att TS använder sig av Apple, då är det nog betydligt svårare att fixa till, i alla fall på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av slurry »

Koppla ihop datorerna med nätverkskabel och köra VNC?
fast då måste du ha tid att växla fönster...det kanske du inte har :humm:
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Findecanor »

leoerdfelt skrev:Läste i ett forum att man skulle kunna bygga en Y-split men att ta bort strömmatningen ifrån den ena datorn, tycker att det låter lite för enkelt.
Jag har satt mig in i både PS/2 och USB-protokollet för tangentbord. Under USB går inte alls eftersom all kommunikation över USB är kontrollerat av värddatorn: datorn säger till tangentbordet när den får prata.

Under PS/2 är det tvärtom dock.. så det kanske skulle gå. Om man tar bort dator #2:s möjlighet att skicka signaler, men det är risk för att det kan strula ändå.

Man vill nog bygga en egen krets som har flera USB-utgångar och har egen firmware. Enklast och billigast vore nog att koppla ett PS/2-tangentbord till en Arduino Pro Micro (APM) som snackar med en annan APM - och var och en av dessa är kopplad till var sin dator.
Varje APM har en mikrocontroller med USB-port. Det finns open source-mjukvara som kan köra på dem för att läsa av PS/2 och skicka USB, och det komplicerade vore då att få dem att snacka med varandra.

Men... inom musik-världen, finns det inte redan existerande lösningar som använder MIDI?
Skriv svar