Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Nerre »

Onkelborg skrev:Jodå, ps2 -> usb finns, har sådana hemma pga en gammal kvmswitch utan usb :)
De passiva är väl i princip alltid åt andra hållet: USB -> PS/2? D.v.s. det sitter alltid en USB-kontakt på sladden och sen om datorn har PS/2-kontakt så sätter man en adapter mellan?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av TomasL »

Ofta så, har någon tvärtom liggande också, från den tiden USB inte var så vanligt.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av olalofberg »

Jag körde nån programvara för att omvandla midi till keystrokes ett tag på jobbet.

Hade en två midi-pedaler som jag körde alt-tab och alt-f4 på 8)

Fungerade bra för windows, vet ej med osx.
Jag använde dem i jobbet dagligen nåt halvår iaf, vill jag minnas.

Borde ju kunna gå att fixa nåt med det...
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Castor »

Här lite info om PS2-protokoll:
http://www.computer-engineering.org/ps2protocol/
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Retroperra »

Kolla pokeys56u.

Där kan du emulera ett tgb med som mest 56 tangenter. Det kanske räcker.

Ta två såna där var och en matar resp. dator.

Även om en knapp kan trigga två usb emulatorer samtidigt vill du ändå skilja dom åt med varsin diod. Korten kommer troligen att störa varandra annars.

Om du är lite händig med programmering kan du ersätta pokey kortet med en Arduino som dessutom tar lite mindre fysisk plats. Men också där behöver du två för att skilja datorerna åt.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev:Det vanligaste är väl passiva adaptrar, dvs de som följer med en del tngentbord och möss.
Aktiva adaptrar är väl betydligt ovanligare.
Tumregeln är att om adaptern har en PS/2-kontakt så är den passiv, har den två PS/2-kontakter så är den aktiv. De passiva är väl mest sånt som bundlats med möss och tangentbord och sånt som säljs till folk som blir besvikna för att säljaren inte upplyst dem om att de köper fel grej. De aktiva är vad man bör köpa, även om man bara avser använda antingen mus eller tangentbord.


Till trådstartaren: Om du är händig nog att pyssla med mikrokontrollers så skulle du kunna bygga elektroniken till tangentbord själv. Fast då hade du kanske inte ens ställt frågan?
Annars är nog faktiskt enklaste lösningen att köra en hel driva tvåpoliga omkopplare kopplade till två slaktade tangentbord. Det har ju fördelen att det faktiskt är totalt idiotsäkert på så sätt att valfritt fel på ena sidan inte kan haverera andra sidan.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Swech »

http://www.inputdirector.com/

Första träffen vid googling... finns säkert miljoner mjukvarulösningar , även till MAC
(har ingen aning om programmet i länken funkar men i beskrivningen så verkar det så)

Swech
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av MiaM »

Jag tror att flera i tråden har missat att poängen med dubbla datorer var väl att de är backup för varandra. Eller fattade jag det fel?

Om de är backup för varandra så kan man inte lita på en mjukvarulösning där den ena fungerar hela tiden.

Eller jo, visst, man kan ju ha två tangentbord och mjukvara på huvudmaskinen som också styr slaven så att båda får samma input så länge båda fungerar. Lägger huvudmaskinen av så får man trycka på ett annat tangentbord. Inte jättebra men de bör åtminstone hålla sig i synk så länge de funkar.


Fast jag kanske fick det om bakfoten?
largasso
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 oktober 2009, 20:30:30
Ort: Helsingborg, Skaune

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av largasso »

Hej och välkommen Leo !

Vad är det för mjukvara du kör ?
Måste båda maskinerna vara datorer.
På teatern körde vi en tid med backup på MD, DAT eller ev CD,
detta beroende på vad som måste kunna göras.
Willow
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 november 2006, 21:30:44
Ort: Mölndal

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av Willow »

Kan man köpa två likadana USB-tangentbord och flytta kontrollern från det ena till det andra och koppla in parallellt?
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av MiaM »

Normalt tror jag inte att kontrollern i tangentbord gillar att man parallellkopplar två kontrollers. Fast i princip skulle det kanske kunna funka om man matar båda med samma kristall och om de är uppbyggda så att de alltid reagerar exakt lika på tangenttryckningar, oavsett vad som händer på USB-sidan. Risken är väl rätt stor att så inte är fallet...
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Ett tangentbod till två datorer, samtidigt.

Inlägg av sebastiannielsen »

Vad sägs om:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... sal-p87012

som sedan programmeras med kommandona? Sätt sedan varje receiver på en separat förlängnings-kabel, som sedan läggs nära varandra med något ljusskyddande rör som "täcker in" båda.
Därefter en vanlig fjärrkontroll för att styra effekterna.

Om du behöver "macron" så kan du ju istället köpa en Harmony-fjärrrkontroll och lägga macrona i fjärrkontrollen istället - alternativt låta datorn via en mjukvara översätta macrona. (då har du ju även backup iom att samma mjukvara körs på båda datorer).
Skriv svar