Cykelgenerator för att driva belysning.
- )ExecutoR(
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
- Ort: Hälsingland
Cykelgenerator för att driva belysning.
Hej! Detta är lite spån på en idé till ett Post-apocalyptiskt lajv som går av stapeln i slutet av sommaren. Idén bygger på att konvertera en eller två gamla cyklar för att driva belysning i ett par tält (tänk partytält, totalt ~50kvm).
Är detta genomförbart? Jag har för mig att man med normalkondition borde orka trampa runt 100W kontinuerligt i kanske 20-30min. Med någon typ av batteribackup och effektiva LED's borde detta även med stora effektförluster räcka till någon typ av skum belysning i dubbla tramptiden. Vi pratar inte några starka lampor utan så man ser var man ställt sin mugg med dricka och inte snubblar in i bänkar och bord. Eventuellt kanske man kan ha två cyklar till en generator, då spar man ner på vikt och kostnad för generatorn och det blir mer effekt man kan ta ut på en gång.
Är det här rimligt att kunna genomföra även på en begränsad budget? Jag har ett 30-tal 18650 Li-ion batterier på ~2000mAh som skulle kunna agera batteribank, nackdelen är att de är lite kinkigare med laddning än ex. ett blyack. Fördelen är att de inte väger 60kg och jag inte har några blybatterier.
Vad skulle en kostnadseffektiv och lagom dimensionerad generator kunna vara? Det får ju inte vara allt för tungtrampat. Det kommer finnas gott om folk på lajvet, så det borde inte vara några problem om det behöver trampas ganska mycket.
Är detta genomförbart? Jag har för mig att man med normalkondition borde orka trampa runt 100W kontinuerligt i kanske 20-30min. Med någon typ av batteribackup och effektiva LED's borde detta även med stora effektförluster räcka till någon typ av skum belysning i dubbla tramptiden. Vi pratar inte några starka lampor utan så man ser var man ställt sin mugg med dricka och inte snubblar in i bänkar och bord. Eventuellt kanske man kan ha två cyklar till en generator, då spar man ner på vikt och kostnad för generatorn och det blir mer effekt man kan ta ut på en gång.
Är det här rimligt att kunna genomföra även på en begränsad budget? Jag har ett 30-tal 18650 Li-ion batterier på ~2000mAh som skulle kunna agera batteribank, nackdelen är att de är lite kinkigare med laddning än ex. ett blyack. Fördelen är att de inte väger 60kg och jag inte har några blybatterier.
Vad skulle en kostnadseffektiv och lagom dimensionerad generator kunna vara? Det får ju inte vara allt för tungtrampat. Det kommer finnas gott om folk på lajvet, så det borde inte vara några problem om det behöver trampas ganska mycket.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Bilgenerator eller elcykelmotor är två realistiska alternativ.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Har testat några 12 V LED-lampor under vintern för att senare göra några ljuskällor till trädgården.
Finns mycket att välja på och i intervallet 1 - 4 Watt ungefär kan jag utan vidare lysa upp
ganska stora ytor, större än ett stort tält i alla fall. Beror lite på hur ljusspridningen är på lamporna.
Med mörkeradapterade ögon behövs inte många watt och då räcker en liten blyack på några kilo
länge. En DC-motor med hög verkningsgrad blir oxo en bra generator. Finns nog flera typer
av fläktmotorer och liknande från en bilskrot som gör jobbet. Laddningsregulator behövs inte alltid
om strömmen är begränsad till en robust blyack. Lite skillnad på att fixa livslängd på flera år
eller överleva ett par nätter.
LED-lampor finns på Classe, IKEA, Biltema, Kjell&Co m.fl.
Blyackar på skroten, Biltema bl.a. (5-10 Ah räcker nog)
Finns mycket att välja på och i intervallet 1 - 4 Watt ungefär kan jag utan vidare lysa upp
ganska stora ytor, större än ett stort tält i alla fall. Beror lite på hur ljusspridningen är på lamporna.
Med mörkeradapterade ögon behövs inte många watt och då räcker en liten blyack på några kilo
länge. En DC-motor med hög verkningsgrad blir oxo en bra generator. Finns nog flera typer
av fläktmotorer och liknande från en bilskrot som gör jobbet. Laddningsregulator behövs inte alltid
om strömmen är begränsad till en robust blyack. Lite skillnad på att fixa livslängd på flera år
eller överleva ett par nätter.
LED-lampor finns på Classe, IKEA, Biltema, Kjell&Co m.fl.
Blyackar på skroten, Biltema bl.a. (5-10 Ah räcker nog)
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Förr kunde man hitta gamla militära trampgeneratorer till salu, men det var länge sen jag såg nån nu.
Tror försvaret gjorde sej av med de sista på 90-talet eller nåt.
Tror försvaret gjorde sej av med de sista på 90-talet eller nåt.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
En cykelgenerator har riktigt usel verkningsgrad. Den bromsar rätt mycket oavsett last. Orsaken är att den har en roterande permanentmagnet som givetvis inte bara inducerar ström i statorn (spolen) utan även "kärvar" mot alla magnetiskt reagerande material i närheten.
I stort sett varje elmotor/generator av annan typ är nog bättre.
Vad jag förstått så har de moderna Li-*-batterierna klart bättre verkningsgrad än äldre batterier, så du sparar nog ett märkbart antal % cykeltramp på att ha moderna batterier. Det finns ju inget intresse av att trampa fram mer energi än vad som faktiskt går åt (inkl att fylla batterierna helt) så lämpligt kan kanske vara varningslampa/varningssignal som säger till när det är dags att inte trampa längre.
Eller tänkte du att generatorn ska drivas av nån slags förbränningsmotor eller liknande? I så fall måste det ju vara en riktig laddregulator.
Ett tips värt att tänka på är att LED har inte så fantastiskt mycket bättre verkningsgrad än lysrör. Det må vara hippt med LED men ett par 12V-drivna "husvagns"-lysrörsarmaturer eller liknande, eller för den delen fullstora (med elektronisk ballast) ihop med 12->230V-konverterare, kan kanske vara klart mer ekonomiskt än en LED-lösning.
Ja, eller så låtsas ni bara att strömmen kommer från nån reservkraft men använder vanliga elnätet
I stort sett varje elmotor/generator av annan typ är nog bättre.
Vad jag förstått så har de moderna Li-*-batterierna klart bättre verkningsgrad än äldre batterier, så du sparar nog ett märkbart antal % cykeltramp på att ha moderna batterier. Det finns ju inget intresse av att trampa fram mer energi än vad som faktiskt går åt (inkl att fylla batterierna helt) så lämpligt kan kanske vara varningslampa/varningssignal som säger till när det är dags att inte trampa längre.
Eller tänkte du att generatorn ska drivas av nån slags förbränningsmotor eller liknande? I så fall måste det ju vara en riktig laddregulator.
Ett tips värt att tänka på är att LED har inte så fantastiskt mycket bättre verkningsgrad än lysrör. Det må vara hippt med LED men ett par 12V-drivna "husvagns"-lysrörsarmaturer eller liknande, eller för den delen fullstora (med elektronisk ballast) ihop med 12->230V-konverterare, kan kanske vara klart mer ekonomiskt än en LED-lösning.
Ja, eller så låtsas ni bara att strömmen kommer från nån reservkraft men använder vanliga elnätet
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Du missade nog syftet lite. Syftet är inte att vet ska vara det optimal belysning systemet som jag fattar det, utan det är grejen att man ska behöva cykla för att få el.
Sen håller jag inte med om din kategoriska förklaring om att permanentmagnetmaskiner per definition har taskig verknings grad. Jag skulle påstå det motsatta. Men jag håller med om att cykelgeneratorer har taskig verkningsgrad, framför allt på grund av friktionsförluster.
Men frågan är lite om vilken karakteristik du vill ha. Jag gissar att 5min cykling för att ha ljus hela kvällen liksom förtar grejen. Skulle kontinuerlig cykling med låg effekt vara bättre kanske, Supercapar på några vitala ljuskällor så att det inte blir tvärsvart när man slutar cykla kanske. Eller ett svänghjul kanske, en gammal träningscykel utan broms snurrar på ganska länge om man har låg last.
Så frågan är vad är prioriterade egenskaper.
Sen håller jag inte med om din kategoriska förklaring om att permanentmagnetmaskiner per definition har taskig verknings grad. Jag skulle påstå det motsatta. Men jag håller med om att cykelgeneratorer har taskig verkningsgrad, framför allt på grund av friktionsförluster.
Men frågan är lite om vilken karakteristik du vill ha. Jag gissar att 5min cykling för att ha ljus hela kvällen liksom förtar grejen. Skulle kontinuerlig cykling med låg effekt vara bättre kanske, Supercapar på några vitala ljuskällor så att det inte blir tvärsvart när man slutar cykla kanske. Eller ett svänghjul kanske, en gammal träningscykel utan broms snurrar på ganska länge om man har låg last.
Så frågan är vad är prioriterade egenskaper.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Många LED-lampor har ett område där ljuset följer inspänningen även om de inte
kallas dimbara. Bra "prestationsmätare" för nog ar väl tävlingmomentet inte helt ointressant.
En 24V motor till kupefläkt borde ge någonting ut även vid lägre varvtal.
En gammal gjutjärnshoj med en gummitrissa mot bakhjulet som drivning borde få upp
varvtalet på "generatorn". En diod till lampan och laddning av en 6V blyack som ger
svag nödbelysning om velocipedryttaren slöar till. En amperemeter graderad i hur många
pilsner belöningen blir efter insatsen? Jag får associationer till stem-punk av TS fråga.
Effekten är inga problem, 100-150 watt under en timma är någonstans mellan soffpotatis
och halvtränad motionär. Att få ut t.ex. 10 watt är mer en fråga om att inte missa fysikens lagar helt.
kallas dimbara. Bra "prestationsmätare" för nog ar väl tävlingmomentet inte helt ointressant.
En 24V motor till kupefläkt borde ge någonting ut även vid lägre varvtal.
En gammal gjutjärnshoj med en gummitrissa mot bakhjulet som drivning borde få upp
varvtalet på "generatorn". En diod till lampan och laddning av en 6V blyack som ger
svag nödbelysning om velocipedryttaren slöar till. En amperemeter graderad i hur många
pilsner belöningen blir efter insatsen? Jag får associationer till stem-punk av TS fråga.
Effekten är inga problem, 100-150 watt under en timma är någonstans mellan soffpotatis
och halvtränad motionär. Att få ut t.ex. 10 watt är mer en fråga om att inte missa fysikens lagar helt.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Jag tolkar det mer som lowtech science fiction.
Inga dioder har ett ljusutbyte som är i närheten av linjärt med spänningen överhuvudtaget.
Inga dioder har ett ljusutbyte som är i närheten av linjärt med spänningen överhuvudtaget.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Nu blandar du ihop lysdioder som enskilda komponenter och kompletta LED-lampor
(för t.ex. 12 V AC/DC) med tillhörande drivkretsar. Köp några, öppna och mät så
får du se och lära.
(för t.ex. 12 V AC/DC) med tillhörande drivkretsar. Köp några, öppna och mät så
får du se och lära.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
24V kupefläktmotor är kanske inte den mest hitt-aktiga att prova om det inte är en permanentmagnetisk motor - vilket det oftast inte är i typiska elmotorer för bilar då de brukar köra med fältmagneter och sådana måste ha ström för att ge ström...
Skall man köra med likströmmare eller växelströmsgenerator så kommer man finna att man kommer få svettas ganska mycket bara för fältmagnetmatningens effektförbrukning och vid låga varv för max magnetflöde för att få lite spänning ut från generatorn så får man inte bli förvånad om det går åt > 50 Watt bara för det innan det ger överskottsenergi ur generatorn.
Till detta så är bilgeneratorer notoriskt kända för att ha dålig verkninsgrad - typiskt runt 50% och förmodligen inte är mycket bättre än en cyckelgenerator av typen som ligger mot däckkanten.
Skulle nog hellre sikta på en modern navgenerator - dock är dessa optimerad för just kring 3 Watt eller 0.5 Ampere ström - kan man hålla strömmen lite under 0.5 Ampere så kan spänningen klättra iväg med högre varvtal och den vägen få ut mer effekt - dock kräver det en förbrukare som håller strömmen något under 0.5 Ampere även om inspänningen varierar stort och dessutom av effektiv modell som transformerar den högre inkommande spänningen till mer ström vid lägre spänning istället för att bränna av till värme.
skall man ha mer så är det svänghjul och generatorspole från en MC av lämplig (generator)storlek då dessa generatorer har ganska hög verkninsgrad relativt sett.
Skall man köra med likströmmare eller växelströmsgenerator så kommer man finna att man kommer få svettas ganska mycket bara för fältmagnetmatningens effektförbrukning och vid låga varv för max magnetflöde för att få lite spänning ut från generatorn så får man inte bli förvånad om det går åt > 50 Watt bara för det innan det ger överskottsenergi ur generatorn.
Till detta så är bilgeneratorer notoriskt kända för att ha dålig verkninsgrad - typiskt runt 50% och förmodligen inte är mycket bättre än en cyckelgenerator av typen som ligger mot däckkanten.
Skulle nog hellre sikta på en modern navgenerator - dock är dessa optimerad för just kring 3 Watt eller 0.5 Ampere ström - kan man hålla strömmen lite under 0.5 Ampere så kan spänningen klättra iväg med högre varvtal och den vägen få ut mer effekt - dock kräver det en förbrukare som håller strömmen något under 0.5 Ampere även om inspänningen varierar stort och dessutom av effektiv modell som transformerar den högre inkommande spänningen till mer ström vid lägre spänning istället för att bränna av till värme.
skall man ha mer så är det svänghjul och generatorspole från en MC av lämplig (generator)storlek då dessa generatorer har ganska hög verkninsgrad relativt sett.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
En anliggningsgenerator ligger inte i närheten av 50% verkningsgrad.
Men som sagt vad är syftet?
Men som sagt vad är syftet?
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
jag hadde, hm, hadde , tagit en navmotor, annvänt den som generator
haft en switchupp eller ner till lagom batteriladdningsspnning/ström för det batteripack man vill ha
sedan en lämplig switch upp ner till att driva lysdioderna
med bra lysdioder, drivna lagom lågt får man mycket ljus per watt
Men
för lagom partystämning ala sammhällskollaps så hadde jag tagit ett par cyklar riggat dom på rullar, klämt dit några gamla anläggningsgeneratorer(vanliga cykelgeneratorer), en tre fyra per cykel
haft vettiga lysdioder, kopplat dom antiparrallelt så man slipper likriktingen
blir ganska lagom med 4 per generator
sedan, så för att ha lagom undergångskänsla så så får folk cykla på dom utan batteribackupp, det blir lite pulsande flämtande ljus
men ingen får någon alkoholhaltig dryck förrens dom gjort sina minutrar i cykel
sätt cyklarna centralt och se till att resten av folket runt om hejar fram belysningen så får ni lite kul under tiden med
haft en switchupp eller ner till lagom batteriladdningsspnning/ström för det batteripack man vill ha
sedan en lämplig switch upp ner till att driva lysdioderna
med bra lysdioder, drivna lagom lågt får man mycket ljus per watt
Men
för lagom partystämning ala sammhällskollaps så hadde jag tagit ett par cyklar riggat dom på rullar, klämt dit några gamla anläggningsgeneratorer(vanliga cykelgeneratorer), en tre fyra per cykel
haft vettiga lysdioder, kopplat dom antiparrallelt så man slipper likriktingen
blir ganska lagom med 4 per generator
sedan, så för att ha lagom undergångskänsla så så får folk cykla på dom utan batteribackupp, det blir lite pulsande flämtande ljus
men ingen får någon alkoholhaltig dryck förrens dom gjort sina minutrar i cykel
sätt cyklarna centralt och se till att resten av folket runt om hejar fram belysningen så får ni lite kul under tiden med
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Sidospår: Är en modern bilgenerator lika dålig som de alltid varit förr så att säga?
Om man tänker en motor typ kupéfläkt eller liknande så kanske en cykelgenerator räcker för att få den initiala magnetismen ifall batterierna är så urladdade att de inte räcker för att starta generatorfunktionen?
Om man tänker en motor typ kupéfläkt eller liknande så kanske en cykelgenerator räcker för att få den initiala magnetismen ifall batterierna är så urladdade att de inte räcker för att starta generatorfunktionen?
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
Mitt förslag: Cykel med ställning så att bakhjulet kan snurra fritt, sedan ett gäng med "vanliga" cykeldynamos som kan knäppas in en efter en mot bakhjulet beroende på hur tungt man vill ha det. En likriktare till varje och ett gemensamt litet blybatteri.
Kanske inte det allra mest effektiva, men väldigt postapokalyptiskt.
Kanske inte det allra mest effektiva, men väldigt postapokalyptiskt.
Re: Cykelgenerator för att driva belysning.
I just detta fallet tycker jag att ett batteri förtar hela grejjen med att man måste trampa, ett större blybatteri klarar fler nätter.
Möjligen ett klent batteri för att inte få becksvart. Men 100W in i LED:ar så får du ordentligt ljust, kanske för ljust, men det är iofs lätt ordnat
Möjligen ett klent batteri för att inte få becksvart. Men 100W in i LED:ar så får du ordentligt ljust, kanske för ljust, men det är iofs lätt ordnat