Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sensors)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Kewngen
Inlägg: 40
Blev medlem: 1 oktober 2013, 12:37:48

Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sensors)

Inlägg av Kewngen »

Var ett tag sen jag var här, men nu är det dags för några projekt. Det första är att göra klart gräsmattan!
Har precis köpt en robotgräsklippare också :)

Jag har ett bevattningssystem från Gardena, som är indelat i 2 zoner:
Zonerna är uppdelade på mitten, norra zonen och södra zonen (väderstrecken är i stort sett som bilden också).
Bild

Jag skulle nu vilja ha en eller flera sensorer som känner av när det är dags för bevattning (har redan en väderstation där jag kan få regn-data).
Tanken är att göra något simpelt som dessa:
http://gardenbot.org/howTo/soilMoisture/

Så jag har egentligen två frågor.
1. Hur många sensorer tycker ni jag ska ha? Räcker 1? Eller 1 per zon? Eller fler?
2. Vilket material ska jag göra sensorerna av? Vill inte behöva byta dem efter 1 vecka pga rost. Måste dessutom vara låga nog för robotgräsklipparen att köra över dem.

Något jag inte tänkt på? Alla förslag är välkomna!

TL;DR

Jag kommer använda mig av Raspberry Pi med en ADC för att läsa sensorerna. Vet att många kommer skrika overkill och att jag ska använda mig av Arduino eller något annat, men jag är en Raspberry Pi-kille så därför har jag valt att använda den.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av xxargs »

Skall man ha en fuktsensor vars elektroder inte korroderar upp i förtid eller inte vill använda elektroden med yta av ädelmetall, bly eller kolstavar och motsvarande så stavas teknikvalet till kapacitiv sensorteknik och all mätsignal går igenom en plastkondensator för att garantera att ingen DC-ström löper mellan elektroderna och ökar på korrosionstakten av elektroden.

Med andra ord ingen mätning med likström om man skall minimera korrosion och polarisering av elektrodytor.

Vet att det fans någon tråd här på EF för många år sedan om blomkruksövervakning men kommer inte ihåg vilken lösning som användes där.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av Agwan »

Jag höll på lite med blomkruksbevattning för ett tag sedan. Det blev solklart att man inte kan ha exponerade elektroder så som xxargs också säger. Han har helt rätt i att man behöver gå på kapacitiv avkänning. Jag kom dock inte så långt att jag hittade eller konstruerade någon sådan sensor.

Det vore kul att se din garderainstallation, du kan inte ta en bild? Jag har funderat på att göra samma som du.

Helst vill jag kunna mäta markfukten på lite olika djup och gärna på ett gäng olika ställen i gräsmattan. Man skulle ha en sticka som man pressar ner typ 30 cm som mäter på tre olika djup. Och så tycker man ner sådan lite här och var. Det jobbiga är kablaget mellan dem. Iofs är kabeln så tunn att det räcker att man hugger ner en spade och vilker lite fram och tillbaka för att skapa en fåra som man lägger ner kabeln i och stampar till. Men den behöver ligga tillräckligt djupt för att inte skadas när man kör vertikalskäraren som går ner några cm.
Kewngen
Inlägg: 40
Blev medlem: 1 oktober 2013, 12:37:48

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av Kewngen »

När man pratar om att metallen korroderar snabbt, vad betyder det i tid på ett ungefär? Förutsatt att elen är avstängd när man inte läser av sensorn och att man läser av den högst ett par gånger per dag?
Jag skulle inte ha några problem med att byta ut pinnarna/spikarna (eller vad man vill kalla dem) i början på varje säsong, får bara göra en smidig lösning för det. Däremot är det "ohållbart" att byta ut dem en gång i månaden.

Självklart kan jag ta en bild, vad vill du ha en bild på? :)
Munstyckena, när bevattningen är igång eller något annat?

Någon som vet eller är kreativ nog att komma på en vettig lösning? Skulle verkligen uppskattas!
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av zealotry »

Dyker ju upp massor om man googla "capacitive soil moisture sensor", första bästa: http://www.instructables.com/id/Soil-Mo ... /?ALLSTEPS
Kewngen
Inlägg: 40
Blev medlem: 1 oktober 2013, 12:37:48

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av Kewngen »

Grymt zealotry!
Man kanske inte kan tro det, men jag har försökt att googla. Uppenbarligen på fel saker dock.

Det blir nog till att beställa ett gäng sådana där.
Någon som har tips på vart man kan beställa PCB'er för en rimlig peng med en rimlig leveranstid? (Ja, jag ska söka på forumet och google, tänkte om ni har någon right of the bat)

Någon som har input ang. antalet sensorer? Har inte läst igenom helt, men verkar räcka med en GPIO per sensor (behövs inte ens ADC), så borde gå att få till ett gäng på en enda RPi.
Tänker mig 3 st per zon.

Här är originalposten som instructables baseras på (och länkar till):
http://zerocharactersleft.blogspot.se/2 ... ensor.html
Kewngen
Inlägg: 40
Blev medlem: 1 oktober 2013, 12:37:48

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av Kewngen »

Hittade denna extremt billiga sensor:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... are-p48089

Vad tror ni om den? Vad är det för procent den visar (länka gärna till en sådan uträkning, om ni kan)?
Vad är en bra procent för en gräsmatta i detta fall?

Borde gå att hacka så den pratar med en RPi? Är inte direkt grym på elektronik, helst vill man ju få ut det faktiskt värdet.
Worst case scenario borde det gå att koppla en GPIO-pin till varje LED som finns på mätaren för att se om den är high eller low, då vet man procenten utifrån det.

Om ni tror den kommer funka så kan jag beställa ett gäng för att testa.
Kan ladda upp en bild på insidan också så kan vi försöka få den att prata med RPi/Arduino :)

Edit: Kampanjpriset (30 kr) gäller hela sommaren, till Augusti. Om någon undrar.

Edit2: Hittade en bild på insidan, kan man få ut procenten till en RPi tror ni?
Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av Micke_s »

Det går garanterat. Om du har tur så har varje led en egen pinne på MCU:n. Då kan du koppla till rpi gpio direkt. Gissar även på 3.3v från rpi går att använda istället för batteriet...

Edit: Ta gärna reda på vad som står på MCUn
Kewngen
Inlägg: 40
Blev medlem: 1 oktober 2013, 12:37:48

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av Kewngen »

Skulle ju vara guld om man slapp batteriet i samma veva!
Hittade även denna: http://www.aliexpress.com/item/Wireless ... 97998.html

Den är trådlös, vilket skulle vara ännu bättre. Bara plocka signalerna med RPi och en 433 mhz receiver.
Däremot kommer man inte undan batterierna då, men man kanske kan få en bättre procent än max 20%.

Beställer nog en av varje och testar. Återkommer med resultatet!
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av alexanderson »

Guldelektroder är bra i jord.
Skär i sönder ett gammalt kretskort med guldpläterade kontaktfingrar.
Löd in ledningar till kretskortet.
Epoxikapsla lödningarna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sensorer för bevattning av gräsmatta (Soil Moisture Sens

Inlägg av tecno »

VARFÖR GRÄVER DU I GAMLA TRÅDAR
Skriv svar