Automatisk öppnare för skjutdörrar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bjornhallberg
Inlägg: 63
Blev medlem: 7 november 2013, 07:07:36

Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av bjornhallberg »

Hej,

Jag har börjat fundera på om jag möjligen skulle kunna knåpa ihop nån slags öppnare för skjutdörrarna på altanen. Två dörrar får räcka. Tänker mig att knyta in det till befintlig hemautomation (MySensors) så den delen av projektet är nog inte det egentliga problemet. Det finns alltid reläer och transistorer som kan funka. Problemet är istället den rent mekaniska biten samt motorer.
IMG_20150507_145639_1.jpg
IMG_20150507_145617_1.jpg
IMG_20150507_145544_1.jpg
De enda förutsättningarna är att de ska vara (1) gör-det-själv, (2) se någorlunda presentabelt ut samt (3) inte springa iväg i pris. Jag tänker mig kanske nån 1000-lapp max per öppnare, hälften av det motor. Men jag har som sagt ingen koll alls på var jag ska börja eller hur det rent mekaniska ska funka. Spontant såg jag bara nån kuggkrans framför mig samt att man fick nöja sig med att öppna en av sektionerna givetvis, typ max nån meter. Eller kanske nån wire eller rem?

Hur ska man avgöra hur stark motor man behöver? Kraftmätare?

Var hittar man el-motorer (begagnade gärna)? Funderade på om bilskroten hade nåt typ till vindrutetorkare eller nån annan elmotor i bilen man inte tänkt på. Om det går att hitta nån stegmotor eller om man behöver nån sensor eller microbrytare för att känna av när motorn nått sitt ändläge är ju en annan grej. Är helt lost just nu ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av bit96 »

Skrota en batteridriven skruvdragare.
Där finns motor, elektronik, växellåda och "momentinställare" som släpper vid överbelastning.
Sedan behövs några löphjul med tillhörande rem.
Användarvisningsbild
bjornhallberg
Inlägg: 63
Blev medlem: 7 november 2013, 07:07:36

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av bjornhallberg »

Bra tips, ska kolla på det. Borde ju gå att hitta "trasiga" skruvdragare där batteriet gett sig och det inte lönar sig för folk att köpa nytt.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av MiaM »

En rätt viktig fråga är hur styrningen ska reagera på ifall nån försöker köra dörrarna för hand. Kugga över? Låsa fast stenhårt? Uppfatta rörelsen och hjälpa till? Bara ta tag i dörrarna medan de rör sig, och i övrigt ha nån enklare broms (kanske deras inbyggda friktion) som håller dem på plats och som gör det möjligt att köra dem för hand?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hornbach hade ju ett erbjudande. Byt din gamla skruvdragare.
Tänk om man kunde fa fatt på dessa, vilka motorer och slikt.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av Gimbal »

Det går säkert att få till med en skruvdragare, men de låter också som en skruvdragare och det vet jag inte om det är så himla fräckt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi har MYCKET kraftiga motorer till våra brandluckor på jobbet. De ska lyfta en lucka på 30-35kg samt en halv glaciär ovanpå. Dock lyfter de bara runt ett lock 140 grader. Kan ju ev. kolla om vår leverantör har något annat kul i lager.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av danielr112 »

Plocka en motor från en vindruta på bil. T ex på volvo så sitter de med kugghjul. Bra med utväxling och kan lätt flytta en dörr.

Lite vajer som drar och infäst med fjädrar. Tar det stopp dras fjädern ut och man triggar en brytare för att inte dra sönder det hela.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av danei »

En pneumatisk lösning skulle nog gå att få snygg. Men det kan nog vara svårt att få in i din budget.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av lond »

Använder man tryckluft gäller det att dörren inte kärvar. Luften kommer till slut att övervinna motståndet och då kommer dörren att röra sig väldigt fort :shock: :shock:

/// Marcus
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av slurry »

så sant lond, då får man sopa glas om det går åt helvete,
man kan förvisso peta in en övertrycksventil om man nu ger sig fan på pressluft :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av lond »

För att inte tala om eventuella personskador.

Man kan sätta en fjäderbelastat brytare i änden av cylindern som hindrar att den kan trycka genom att bryta tillluften om motståndet är för högt, man har gjort så på jobbet för att hindra att tryckarmarna skall knyckla kretskorten.

/// Marcus
Användarvisningsbild
bjornhallberg
Inlägg: 63
Blev medlem: 7 november 2013, 07:07:36

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av bjornhallberg »

Kul att läsa alla idéer! Tryckluft är nog som sagt lite utanför min budget.

Hade faktiskt inte funderat så mycket på manuell öppning. Men det var en mkt bra poäng. Det bör nog helst vara så att man kan koppla ifrån hela systemet så att dörrarna öppnas och stängs manuell om man så vill. Eller om man är hemma och inte vill ha på någon automatik (regn+fuktighet+temp eller vad det nu ska vara som avgör öppning och stängning).

Ska börja med att se vad skroten tar för vindrutetorkarmotorer. Såg att de kostade omkring 1500 nya.

Svårt det där med vajrar och remmar kors och tvärs, det är ju isf om man kan kapsla in dem så att man slipper se dem.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skrev något om våra motorer på jobbet som öppnar brandluckor tidigare. Styrelektroniken stoppar när motorerna börjar gå trögt, dvs strömmen ökar. Ska man ha en skjutdörr går det ju att ha skapligt osynliga gränslägesbrytare iofs.
andpe
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 januari 2011, 23:18:37

Re: Automatisk öppnare för skjutdörrar

Inlägg av andpe »

I kommersielle produkter, så er det en "vindustørkemotor" som driver en reim.
Hvert dørblad står på hver sin side av reimen, slik at når nedre del av reimen og høyre dørblad går til høyre, så følger venstre dørblad med øvre del av reima som går til venstre. Motoren har en rotasjonsenkoder og strømbegrensning.
Skriv svar