Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Orfeous »

Jag håller på med billjud och har problem med att alla mina tre hög-lågnivåomvandlare distar.
Detta enligt SMD DD-1. (testinstrument som kollar när signalen distar 1% på 40hz och 1khz)
Jag har provat tre olika märken och det blir i stort sett likadant på samtliga.

Det finns givetvis några youtubevideos ang detta.
Där man även kopplat upp ett lab oscilloskåp för att visa den distade signalen.

SMD har haft en prototyp av hög-lågnivåomvandlare som inte distade.. den släpptes i ett begränsat antal och tillverkas inte mer.

Därför undrar jag om det går att tillverka en egen sån här?
Det borde ju inte vara raketforskning. Men jag antar att man måste vara kunnig inom elektronik och ljudsignaler o sånt?
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Länkar några videos från youtube ang detta.
Kolla gärna in dessa för att förstå mer.
https://www.youtube.com/watch?v=Enlri-V9in4 (DD-1 Video Manual Video 3 - DD-1 vs. a high level converter)
https://www.youtube.com/watch?v=E7lZ5ULUil8 (Car Audio Amplifier Gain Setting Device! O-Scope Vs SMD DD-1 Distortion Detector)
https://www.youtube.com/watch?v=v0Jcsn3-Uf4 (DD-1 vs Oscilloscope vs $1300 Alpine INE-Z928HD headunit brand new out of the box.)
https://www.youtube.com/watch?v=zT37rZgPIlw (SMD HLC-2 Prototype tuning with a DD-1 and CC-1)
https://www.youtube.com/watch?v=fysQlOn6Bew (SMD HLC-2 High/Low (Level) Converter - Clean RCA Output from Stock Stereo)
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Retroperra »

Vad pratar vi om för nivåer och impedanser?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Orfeous »

Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt.
Kanske finns det specifikationer på andra omvandlare som man kan kika på.
Vissa omvandlare verkar vara digitala och vissa analoga.

Det verkar ju finnas komponenter i dessa omvandlare som gör att utsignalen distar mer än 1%

Omvandlaren ska va en aktiv vilket kräver att man ansluter till 12v konstant spänning.
Även till jord.
Detta gör att jag får ut en styrsignal (remote) till slutsteget. När omvandlaren känner av
en viss spänning på insignalen så startar slutsteget.
Så jag antar att denna omvandlare behöver ha någon form av mikroprocessor eller någon IC-krets..
vilket jag inte vet något om. Detta är ju mer på en idéstadium som sagt.
Men vore ju kul om det gick att fixa något.

Kanske går att labba i multisim eller nåt.

Om du tittar på SMD HLC-2 prototypen så verkar det vara den som fungerar bäst när det kommer till distorsionsfri signal.
Åtminstone runt ~1%

Någon skrev såhär om prototypen:
Frustrated with DIRTY Line Output Converters? At least half of the ones we have tested were completely distorted and could not put out a clean signal even at its lowest level. The SMD HLC-2 puts out a clean signal all the way up to 10.3v. You might not ever need that much but it is there if you do! Particularly if you have 8 or more bass amps all feeding off of one signal. Other then something like that, somewhere in the 4-6v range is all you need, and this one does it distortion free! No clipping, none of that! This is a prototype
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Orfeous »

Jag har som sagt provat tre olika märken på omvandlare.
Enligt DD-1 så distar allihopa direkt då man rör potentiometrarna.
Kopplar jag däremot in mitt kinaoscilloskop så ser jag ingen distorsion utan endast när signalen klipper.
Detta beror ju lite på att upplösningen är så dålig antar jag.

Vore intressant o se hur signalen ser ut i min bil med ett riktigt fint oscilloskop för o se hur det egentligen ser ut.
Enligt min lilla rackare ser det ju "bra" ut. Sinusvågen ser ju ut som en sinusvåg ända tills insignalen blir för hög och då
får jag en klippande signal. Topparna på vågen blir förvrängda.

Distorsion är ju svårt att höra men jag tycker inte att det låter illa när jag spelar musik i bilen. Olika volymer och olika låtar.
Allting är ju relativt när det gäller vad som låter bra och inte men.. det knastrar och sprakar inte. Inget brus heller.
Sången från folk låter också relativt bra.

Den senaste omvandlaren jag köpte heter NVX XPLOC-4 och ska enligt många kunder vara en "problemlösare"
Har löst folks vinande generatorljud och annat. Många upplever ett mycket förbättrat ljud.
En del skriver också att dom inte får någon distad signal när dom provar med DD-1.

Så nånting verkar ju hända med signalen när den kommer ut från omvandlaren eftersom den är ren in.

Den här omvandlaren kan både användas som aktiv och passiv.
När man väljer att använda den som passiv så kopplar man in 12v konstant spänning på den samt jord.
Det finns också möjlighet att koppla in en brun jordkabel som man kan använda om man upplever brus eller liknande.
Antar att den jorden sammankopplar jorden på RCA-utgången så att den kopplas ihop med bilens jord.
Men jag har läst att man ska passa sig för detta. Beroende på om RCA-ingångarna på slutsteget är ihopkopplad med jorden på slutsteget eller ej.
Det stod nånstans att det inte var bra.

NVX har ju ingen supportsida på deras hemsida. Ingen mail eller nåt. Däremot finns ett telefonnummer men jag tänker inte ringa till utlandet :)
Frågan är om det spelar någon roll om jag kör den som aktiv eller passiv i distorsionssyfte? en del omvandlare har ju jorden som referens.
Alla bilar är ju kopplade olika från fabrik. Sen spelar det ju också roll vilka RCA-kablar man har.. om man har en balancerad eller obalancerad.
en djungel.. Detta var lite kuriosa bara.

Men eftersom många säger att den här omvandlaren som jag skaffat inte distar för många så undrar man ju om jag har gjort något fel eller om det
är något med mina kablar osv som är fel på. Kanske min integrerade stereo skickar ut något som inte omvandlaren tycker om och därmed distar signalen.

Produktspecifikationer för NVX:en
The NVX XPLOC4 Premium line-out converter is the perfect solution for adding an aftermarket amplifier to your stock or aftermarket stereo system. The XPLOC4 handles a large amount input power (600 watts total, 150 per channel) and uses the signal from your stock stereo or amplifier by tapping into the stock speaker wire and converting it to a 4-channel RCA signal output. This allows you to add an amp simply and effectively. It features a 3:1 Step down with an adjustable gain output, DC amplifier turn-on trigger and a 150 watt maximum input. The end result is a high quality line out converter with super low distortion, and as with all NVX products the engineering and build quality is second-to-none.

PRODUCT FEATURES:
4-channel High-powered, 600w Total Maximum Input (150w per channel)
Premium adjustable line output converter with digital noise filter and line driver
3:1 Step Down With Adjustable Output
DC Amplifier Turn On Trigger
Super Low Distortion
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Retroperra »

Så du tar signalen från en högtalarutgång och vill ta ner den till 1V ca (linjenivå)?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Orfeous »

Ja precis, fast kanske 3-4v lågnivå (RCA) nånting.

Dock har jag fått omvandlaren NVX att fungera nu.
Det var handhavande fel givetvis hehe. Ingen distorsion längre visas.
Så nu är det distortionsfritt i hela signalledet iaf mindre än 1% THD

Men det skulle ändå vara kul om det gick att bygga en egen omvandlare
som inte distar och har lågt brus.

Kanske måste man ha både analoga och digitala kretsar?
AD/DA-omvandlare eller nånting.

Jag är dålig på att förklara saker och ting.
Jag har inte så mycket kunskaper därför blir det mycket text och mest spekuleringar.

Vad är det som gör att dessa "billiga" omvandlare som finns förändrar signalen så att den
blir riktigt distad om man kollar oscilloskop, distorsions analyserare och t.ex DD-1 instrumentet.
Dåliga komponenter?

Om du kollar in alla länkar till youtubeklippen så förstår du både funktion och problem.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Retroperra »

Normalt skulle man kanske lösa det här med en shunt (effektmotstånd) och en spänningsdelare. Men jag vet inte direkt hur man ska impedansanpassa så att bilradion ser 8 ohm medan "utgångsimpedansen" mot det ni benämner lågnivå ligger på 600ohm. Att använda en transformator är en väg.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av B1n4ry »

Vill du ha en riktigt ren signal så finns det nog bara en lösning, nämligen att INTE utgå från "högtalarsignal" utan plocka linjenivå direkt från huvudenheten. Så fort du börjar att först förstärka en signal och sedan dela ner den så kommer det in massor med olinjäriteter både från förstärkningen och från dämpningen som sabbar resultatet. Jag kan tänka mig att inte ens en klass-A förstärkare är 100% linjär.

Finns det någon anledning till att du måste utgå från en högnivå signal?

//B1N4RY
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av MiaM »

Man lär inte kunna se mindre än ett par procents distortion på en sinussignal när man tittar på oscilloskop, om man nu inte visar signalen både före och efter det som ger distortionen och lägger båda kurvorna "på varandra" på oscilloskopet.

Det verkar sorgligt att hög->lågnivåomvandlare behövs idag. :cry:
Anekdot: Om jag inte minns fel så hade Clarion en sån på 80-talet som hette AS/CL. Kanske inte det bästa namnet, den fick öknamnet arschel :wink: :roll:

Har dagens moderna bilstereo någon ny typ av slutsteg (klass D eller liknande)? Om inte så är det bara två varianter som är aktuella, dels ett vanligt enkelt steg där högtalarens minuspol har kontakt med batteri-minus, och dels bryggkopplade steg.

Det enkla steget kan kopplas direkt till en spänningsdelare som sen matar slutsteget. Du kommer få ett "plopp"-ljud vid start om inte spänningsdelaren är rätt lågohmig.

Ett bryggkopplat steg har inga utgångskondensatorer. Där kan man ta lämplig seriekonding och sen spänningsdelare ner till batteri-minus, tagen direkt vid stereon, och mata slutsteget. Eftersom det ligger cirka halva batterispänningen på sådana utgångar när stereon är påslagen så kan den spänningen användas för att styra remote. Lågpassfiltrera (<10Hz) och DC-förstärk signalen så du får full batterispänning på remote.

OBS att ovanstående två varianter är inte generella, de passar bara till vissa typer av slutsteg. Därför säljs inte sådana som generella omvandlare - utan de omvandlare som finns på marknaden har väl ofta nån trist transformator eller liknande.

Jag minns att åtminstone förr kunde man köra fast på att vissa slutsteg detekterade batteristatus via remoteledningen och någon stereos proprietära utgång (Clarion med 12-polig din, kanske?) gav inte full batterispänning på remote varpå ljudet blev jättesvagt. Oj vilket funderande det var innan detta blev ordentligt felsökt första gången...

Har inte moderna stereo utgång för aktiv antenn / styrning av motorantenn? I så fall duger den nog som remote. I värsta fall kanske den inte ger spänning vid spelande av cd/blåtand/aux/band men då är det bara att se till att trafikinfogrejen på RDS är påslagen så kommer radiodelen och därmed antennstyrningen vara på även vid lyssning på cd/blåtand/aux/band. Även om motorantenner är sällsynta så används kanske någon sådan utgång för att mata antennförstärkare för fönsterantenner?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Orfeous »

Som jag länkade i mitt första inlägg så finns alla de produkter jag försöker förklara i den här videon.
https://www.youtube.com/watch?v=zT37rZgPIlw

Skulle vilja att funktionerna av SMD DD-1 och SMD-CC1 finns i samma testapparat eller vad man ska kalla det.
givetvis monterat på kretskort. Förmodlingen simulerat i multisim eller liknande? där man även kan designa och göra kretskorten också.

Givetvis också omvandlaren SMD HLC-2 och dess funktioner fast som en separat grej.

Subslutsteget som jag har nu är BD-klassad så det är både analogt och digitalt.
vilket också gör att den har inbygd hög-lågnivåomvandlare på RCA ingången. vilket även gör att
remote in på slutsteget blir en remote out som kan användas att starta andra steg.
detta kräver en hög-lågnivå adapterkabel.. slutsteget har även funktionen av SMD DD-1 inbyggt med input clip led och output clip led.

men jag har ett till slutsteg ett för framsystem.. ett fyrkanaligt som saknar högnivåingång.. därav behöver jag en omvandlare.
jag kan använda subslutsteget passthrough utgång och skicka signalen till fyrkanaliga stegets bakre kanaler. vilket gör att jag endast behöver en 2 kanals omvandlare.
förutsatt att jag då använt mig av rca-adaptern till subslutsteget.

Är dessa två projekt något som är för avancerat och svårt för någon här? går det att genomföra?
eller är det enda att försöka hitta färdiga produkter någonstans på marknaden?

SMD-DD1 har jag redan köpt.. mycket användbar. Men kul om det gick att göra två produkter i en och samma skal.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av Orfeous »

kanske kan man rent av använda sig av en arduino som grund och bygga någon modul mot den?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Distortionsfri hög-/lågnivåomvandlare med remote ut

Inlägg av chille »

Är du säker på att det är convertern som skapar distrotion? Bilslutsteg brukar inte precis vara kända för att ha så rent ljud. Det är nog inte helt orimligt att din huvudenhet ger >1% distrotion.
Skriv svar