Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus haft?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus h

Inlägg av netrunner »

Vi är sen länge på väg dit, vi kommer att komma dit och i praktiken kan vi inte göra något åt det.

En annan sak är att nya lägenheter kommer att behöva anpassas till högre boendetäthet.

Det finns ingen möjlighet att vi kan ha det som idag där en nyproducerad trerumslägenhet kostar 4-5 miljoner och sen förvänta sig att 2 personer ska stå för kostnaden.

Om 2-3 år kommer nyproduktionen att vara kanske 15% dyrare och ... folk kommer ju inte att tjäna mer. osv osv...

Att minska priset för nyproduktion är nog administrativt och politisk omöjligt så istället får vi anpassa varje 3:a till att ha 4 till 7+ personer boende där.

- en / flera lampa/or som visar om toan är ledig

- möjlighet att skärma av delar av rummet när man tex ska byta kläder så att man inte behöver göra det framför 3-4 okända inneboende som är i samma rum.

- fler låsbara utrymmen, då det tex kommer att finnas vänner till någon av dom inneboende på besök.

- låsbara utrymmen i bad / toa så att du tex vet att igen har använt din tandborst till att rengöra fötterna med.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus h

Inlägg av qx5 »

Känner inte igen de problemen från mina ställen där jag bott. Kanske läge för flytt?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus h

Inlägg av netrunner »

Besök några länder i södra EU. Vi kommer att få det som dom.

Det välstånd vi har idag är bara en restprodukt från den tiden då vi hade industri och folk som jobbade.
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus h

Inlägg av Josasp »

Här i Thailand är det standard med mur / staket på minst 1,60m och sedan autogate, fjärrstyrd sliding grind till huset.
Delvis är det pga att det enl lag endast är intrång om det är 1,60 samt stängd grind, annars är det inte inbrott.

Annars tycker jag det är ganska bra, man vet att ingen smyger runt huset och man håller andras hundar ute.
Något man borde ha lite mer av i Sverige tycker jag, att man stänger av tomten lite mer, gör att man kan få ha saker lite mer i fred.

Det är även standard här med galler på fönser, men det anser jag överdrivet, hjälpr ändå inte emot en kofot.
Då är riktigt larm och CCTV smartare.


Så att tänka på när man bygger hus:
  • Autogate till tomten
  • CCTV kameror
  • Larm
  • Entry system, rfid kort/keyfobs
Ni anar inte hur praktiskt det är att kunna få öveblick över tomten med CCTV direkt.
Även om man inte får övervaka allmän plats i Sverige så tror jag egen tomt och inomhus är ok.
Superbra om någon stjäl något, eller man bara slarvat bort nycklarna ;)

Lämpligt här i Thailand, bara övervaka, inga regler, bara polisen får tillgång om de vill så är det lungt ;)
Skriv svar