Parallelkoppla Kondensatorer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
pudid
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 mars 2015, 10:55:59

Parallelkoppla Kondensatorer

Inlägg av pudid »

Hej, jag vill försöka driva ett 10W 12V ledchip med kondensatorer, skulle någon kunna ge mig respons på ifall detta funkar?
hoppas min bild är tydlig nog :)

tack på förhand!



Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Parallelkoppla Kondensatorer

Inlägg av danei »

Kondensatorerna kommer att se till att dioden blinkar till när du kopplar in den med sedan kommer den inte att lysa alls.

EDIT: Det var kanske lite överdrivet, den kommer att lysa några sekunder.
pudid
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 mars 2015, 10:55:59

Re: Parallelkoppla Kondensatorer

Inlägg av pudid »

Tcak för snabbt svar, finns de nån möjlighet att få den att lysa nån timme utan att behöva gå upp till en allt för stor kondensator ? (vill komma ifrpn batteriet)
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Parallelkoppla Kondensatorer

Inlägg av limpan4all »

Förutom att det är felkopplat (skulle bara blinka till och sedan inte lysa alls).
10W är 10Joule per sekund.
1F och 5,5V är ca 15J (J=1/2*U*U*C), vilket grovt sett skulle "kunna" ge 3 sekunder, men utan switchregulatorer och sådant så kan du inte utnyttja hela den lagrade energin så i praktiken skulle jag gissa på maximalt ca 0,3 sekunder lite längre vid sjunkande ljus..
Sedan så kan du inte ta ut all energi ur kondensatorerna pga lysdiodernas sätt att jobba.
Dessutom så vid en korrekt koppling så måste du seriekoppla kondensatorerna (och får då bara maximalt 11V spänningstålighet) och kondensatorerna skall ligga parallellt med lysdiodlasten (och spänningskällan).

Så i korthet, nej detta är inte en framkomlig väg alls, tänk om gör om...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Parallelkoppla Kondensatorer

Inlägg av danei »

Till att börja med kan inte kondenstorn kopplas i serie med dioden. För det andra kommer spänningen snabbt att gå ner på kondensatorn.

Vad man kan gör är att ha en switchsregulator som kan nyttja en stor del av energin i kondensatorn, och gå ner i effekt på lyset. 10W är rätt mycket. Dina kondensatorer kan lagra ca 15Ws, som limpan4all skrev.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Parallelkoppla Kondensatorer

Inlägg av Icecap »

Med "ett par timmer" ljustid efter bortkoppling från nätspänning är det ganska klart att det ska till någon form av ackumulator för att uppnå detta.

10W i ett par timmar (2 timmar) betyder 20Wh om vi bortser helt från förluster i regulator osv.

En (bra) laddningsbar AA brukar ligga runt 1,5Ah vid 1,25V, det ger 1,875Wh per cell.

För att uppnå det du beskriver måste du alltså ha 11 sådana ackumulatorer - och räknar vi med förluster osv hamnar antalet runt 13-15 st.

Att hålla kvar den mängd med kondensatorer blir mycket stort och dyrt!
Skriv svar