Styra låsvred automatiskt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Eugene
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 november 2009, 15:36:29

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Eugene »

Jag monterade elektriska tillbehör i dörrar och portar hos Sveriges största tillverkare i den branschen under arton år.
Och det är precis som Icecap säger, det är lätt gjort att montera dit t.ex. en kabel,
men fungerar det efter t.ex. 3000 öppningar/stängningar. Och vad kan inträffa om det inte fungerar?

Jag behöver säkert inte nämna det här, men gör det ändå, ni som vet kan ju hoppa över detta:

Säkerhetstänkandet först, är det t.ex en ytterdörr i en bostad så måste den fungera som det är tänkt!
Brinner det för fullt inne i en bostad så gäller det att evakuera så snabbt det går, en självklarhet. Punkt.

Vid en paniksituation så fungerar hjärnan lite annorlunda och därför bör det sitta ett vred som öppnar dörren, när man vrider såväl medsols som motsols.
Går inte dörren att öppna p.g.a. att någon uppfinnare har gjort ett eget patent som varken är utprovat eller godkänt,
eller att någon förutom uppfinnaren försöker att låsa upp men misslyckas, så förstår de flesta vad som kan inträffa.
Även det rättsliga efterspelet.

Byggfirmor som utför installationer är inte alltid experter, men de är försäkrade om något oförutsett skulle inträffa.
Experimentera gärna med låssystem, men välj då en dörr där funktionen inte är lika viktig.

M.V.H.
Eugene
Användarvisningsbild
LittleFish
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 juni 2010, 03:44:14

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av LittleFish »

Bygger vidare på gryms funderingar. Kan man inte sätta ett förhöjt vred med en remskiva runt roddaren -> rem till motor -> avkänning av strömmen till motorn för att känna av ändlägena eller reflextape och optiska givare för samma funktion. Fördelen är att vredet fungerar precis som vanligt men kan även styras av motorn, Behöver heller inte bli någon åverkan på dörren heller.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av VikHe »

http://www.aptus.se/sv/site/aptusse/Pro ... tId=752181

En lösning kanske?

Att dra kabel i en dörr är inget större problem som sagt :)

Förmodligen är det billigare att bygga något själv, men låsmotorn är garanterat billigare än ett riktigt motorlås.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av frownlayer »

Vi har gjort saker till phoniro lock system.
det fiffiga är att det fungerar med rakel, så om man blir svårt sjuk och inte kan komma till dörren, så kan ambulanspersonalen låsa upp själva.

sen tror jag att det är mest gjort för gamlingar i grunden. :D
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Tjena igen. Tänkte återuppliva denna tråden.
Går i samma funderingar igen och tänkte göra något av det nu.
Jag är ute efter en Lockitronliknande design.
Självklart är brandsäkerhet A och O så den skall ju ha ett vred som man kan vrida runt manuellt.

Det jag tänker är att jag installerar en motor som snurrar några varv tills låset är öppet. Detta kommer vara godtyckligt eftersom vredet i sig kan ju vara olika mycket vridet. Dvs. jag kan inte säga att det alltid skall rotera 180 grader. Det skall också fungera även om dörren är öppen(vid misstag) utan att motorn drar sönder vredet. Dvs. det måste finnas en funktion som gör att den hoppar över kuggar vid för stort motstånd eller hellre stannar då motståndet blir för stort.

Åsikter, tack :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av netrunner »

Bild
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Hej.
Jag är medveten om att dessa produkter redan finns, men vill hellre lära mig bygga en själv.
Undrar om du har något råd på vad jag ska googla på för att ta reda på hur motståndet skall justeras så att den inte sliter sönder kuggar eller vred?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av netrunner »

Kugghjulen kommer ju inte att tycka om att "hoppa" så någon form av slirkoppling måste till.

Tex ett gummihjul som ligger mot en metallhylsa... sen får man spänna trycket tills man tycker att det blir bra.

All form av mekanisk precisionstillverkning, framförallt i metall är svår att göra som privatperson. Har man en 3D-skrivare eller laserskärare så är det givetvis en helt annan sak.

Vad man skulle kunna bygga amatörmässigt och få att fungera bra är en magnetisk koppling av den typ som ibland används inom kemi-industri.

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av grym »

eller elektronisk momentbegränsning :wink: :vissla:

om det är en vanlig dc motor så räcker det ju med en enkel strömbegränsning
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Hej och tack för tipsen.

netrunner, förstår dessvärre inte riktigt bilden, men så är jag inte bekant med kemi-industriella maskiner.

grym, tack!

Så det tog ett litet googlande och det jag behöver veta kallas alltså torque limiter eller torque overload.
Ett gummiband är en smidig lösning, men jag vill gärna ha något som är mer utmanande.

EDIT: Hm...Jag hittar ändå inte mycket praktisk hjälp med att skapa ett sådant system. Har ni några bra länkar på diy-konstruktioner? Jag tänker mig samma system som finns på skruvdragare. Det hade ju fungerat perfekt. Det är väl också vanligen en mekanisk lösning och inte en elektrisk kontrollerad sådan?
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av MiaM »

sebastiannielsen skrev:Jag tror TS är inne mer på en lösning för lägenheter där man inte får byta låscylinder/låskista enligt hyresavtalet. Sådana avtalsvillkor finns för att hyresvärdens huvudnycklar ska passa.
Jag förstår poängen med att man inte får byta cylinter, men hur sjutton kan låskistan i sig påverka huruvida en huvudnyckel passar så länge man har samma cylinder?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av sebastiannielsen »

Miam: Jag vet inte varför, men antagligen någon avtalsrättslig sak för att inte några missförstånd ska uppstå. Eller så är det helt enkelt att "utsidan av dörren är en del av trapphuset och tillhör det gemensamma" typ, och därför man har den regeln.

Och då är det smidigt ifall man bara sätter en grej över vredet på insidan och skruvar i med samma skruvar som vredet har.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Tjena igen.
Fann diverse animationer på mekaniska rörelser bland en av mina favoriter på youtube här:

Kanske kan jag hitta något där som är en lämplig design. Men jag vill gärna kunna justera gränsen utan att byta fjädrar och liknande. Hellre genom att vrida som man gör på skruvdragare. Kanske är det så enkelt som att skruva in en mutter och spänna fjädern efter den hårdhet man vill ha.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av sebastiannielsen »

Dock lär ju kuggarna bli slut direkt. Jag tror mer på en friktionskoppling i så fall med en fjäder. Är det ont om plats så kan man ju t.o.m. använda ett tunt axiellt kullager & en gummiskiva (som "fjäder") för att hålla ihop friktionskopplingen. Momentet ställs då in genom hårdare press på gummiskivan eller olika tjocklekar på gummiskiva. Då kan friktionskopplingen även användas för den manuella vredanvändningen.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av netrunner »

Sen blir det givetvis roligt den dag då slirkopplingen är lite sliten eller batteriet har låg nivå.

Motorn orkar inte låsa dörren ... eller låsa upp dörren.

Så antingen står dörren olåst eller så kommer man inte in.

Man kan givetvis installera en återkoppling som kontrollerar att allt fungerade och sen larmar om det blir fel men det höjer ju nivån lite. :D

Hemförsäkringen lär ju inte gälla om huset är olåst.

Sen kanske det inte är så kul att få meddelandet "dörren är låst och det går inte att låsa upp".
Skriv svar