Styra låsvred automatiskt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av sebastiannielsen »

Allra enklast är ju att använda en motor som tål att vridas runt för hand, dvs med lämpliga skyddskretsar och sådant runtom. Och använda annan övervakning såsom optisk återkoppling & övervakning av strömförbrukning för att sluta snurra om man märker att det tar emot.
Den lösningen har aptus valt på sin Låsmotor.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Uh, vad komplicerat detta skulle vara.
Tack!
rilleraket
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 november 2015, 00:26:30

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av rilleraket »

Vet att hemtjänsten använder ett system som heter phoniro som är en liten klump dom skruvar på insidan av dörren och öppnar via mobilen.

Om du är sugen på utveckla lås kanske vi kan slå våra skallar ihop? =)
Har klurat på detta själv men är mer inne på att sätta ett servo i låshuset och vips har man ett motorlås under 1000kr istället för 9000kr =)

Att styra vredet finns ju alltid små fallgroppar då man måste ha någon indikation om vart vredet är när låskolven är ute.
dom flesta små motorer måste ha en elektronisk inbromsning, endel motorlås har fortfarande bara ström av för att bromsa och då tar motorn/växellådan stryk.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av danielr112 »

Motorlås kostar inte 9000. Ligger mellan 1500-2500 i regel idag. Och då är dom uppkopplade.


Jag har också tittat på detta fram och tillbaks. Även om det är enkelt att sätta på utsidan så är min plan att byta kistan så att man slipper den fula klumpen :)
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av G-man »

Titta på Z-Waves produkt, https://www.m.nu/dana-lock-bluetooth-zw ... -2354.html

Inte för att jag menar att du ska köpa en färdig lösning men de har ju tänkt på vissa saker så det kan ju vara bra att utgå ifrån så att ma inte glömmer uppenbara saker.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av mrfrenzy »

Danielr: vilket motorlås kostar 1500?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av danielr112 »

För det första finns det hur många olika som helst på Ebay. Från 500 och uppåt. Dock börjar de bättre på 1500 skulle jag nog säga.
http://august.com/
Kwickset ska ha med för runt 200 usd
http://www.schlage.com/ ska finnas från 200usd om jag inte minns galet.

Finns dock inte ute än:
https://lockitron.com/

Såg dock att dollarn är något högre än jag beställde sist så 200usd blir mer 1750.

Här är också alternativ som man kan trycka in om man vill bygga själv:
http://www.ebay.com/itm/Electric-Drop-B ... Sw7aBVCSLB
rilleraket
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 november 2015, 00:26:30

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av rilleraket »

danielr112 skrev:Motorlås kostar inte 9000. Ligger mellan 1500-2500 i regel idag. Och då är dom uppkopplade.


Jag har också tittat på detta fram och tillbaks. Även om det är enkelt att sätta på utsidan så är min plan att byta kistan så att man slipper den fula klumpen :)

Motorlås och styrcentral kostar det du säger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Meduza »

Annars kan du köpa den mekaniska delen av Lockitron V1 från Sparkfun: https://www.sparkfun.com/products/13648 och bygga elektroniken själv :-)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av chille »

Se för fasiken till att inte bygga låset som Volvo's lås på sina bilar. När batteriet laddar ur låser sig skiten och går dessutom i baklås så det inte ens går att låsa upp vare sig med den fysiska nyckeln, eller öppna innifrån med dörrhantaget. :mrgreen:
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Tjena och tack för responsen. Precis beställt hem lite arduino-komponenter, men det tar väl en månad innan de hittar hit från Kina. Om det blir att styra låsvred automatiskt återstår att se, men det är en kul och praktisk funktion.

rilleraket - Absolut, jag är alltid intresserad av samarbete, men jag saknar nog än så länge nödvändiga kunskaper. Jag hade i stort sett bara tänkt mig att den inte skulle vara så avancerad. Mitt problem är bara att se till så att låset snurrar si och så antal varv åt ena hållet när man trycker på "lås" och vice versa åt andra hållet när man trycker på "lås upp"

Jag antar att man kunde använda en steppermotor då man kan kontrollera rotationen exakt.
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Soap »

ruskar liv i den här gamla tråden igen!.

Letade efter ett prisvärt låssystem som kan styras av RFID/Befintlig larmlösning och hittade låset "aptus". Priset var ju ganska tilltalande om man jämför med andra motorlås, elslutbleck osv.
Det går att byta låskistan till en variant med dubbelfallregel och komma undan med ungefär samma pengar, men man har då ett lås som inte är helt godkännt från förs-bolagen.. Därför kändes aptusversionen bättre - eftersom man kan använda en vanlig kista med rak regel eller hakregel.

Rent estetiskt är aptusen inte extremt tilltalande, så jag började kolla på motorlås, men då springer pengarna iväg i rask takt.
Någon som har förslag på annan lösning som ligger på <4kkr ?

Befintligt lås idag är ett assa 2000 ( monteringen av aptus borde fungera även på detta lås och inte bara assa 8765 som de föreslår som låsmodell)
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av PatrikB »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av mrfrenzy »

Motorslutblecken från Step är riktigt bra, och godkända. Tyvärr kostar dom nästan lika mycket som ett motorlås, det går liksom inte komma ifrån.
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Soap »

Att komma undan billigt är bara att glömma!

Det blev ett motorslutbleck från Kaba ( minidelta compact) känns gediget och fungerar precis som jag vill.
Skriv svar