IKEA Sparsnäs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lillahuset »

Troligen 4,3" 480x272 pixlar alltså.
Processorn är en LPC1785FBD208, Cortex M3 120MHz med 256k flash och 80k RAM. Kretsen snett ner till vänster från processorn ser ut att vara ett 1Mx16 SDRAM.

Skulle kunna vara basen för något kul projekt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Igår ringde IKEAs kundtjänst och undrade varför jag inte varit och lämnat in min huvudenhet för reklamation. Jag svarade att jag inte haft vägarna förbi ett IKEAvaruhus och den har ju fungerat tillfredsställande med 100% bakgrundsbelysning.

Dock ville dom verkligen ha in den för att en tekniker skulle kunna titta på den, så dom skickar ut en ny huvudenhet tillsammans med en retursedel till mig. :tumupp:

/// Marcus
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Paxman »

Inget nytt i detta ärende?

Jag köpte Sparsnäs senast jag var på IKEA och tycker att den är riktigt kul! Enda negativa är väl att det känns som att den har en väldigt stor potential men att de snikat in på funktionerna ganska rejält, antagligen för att de inte vill konkurrera med EliQ, men den var ju billig.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Gizmo »

Jag har lite nytt i detta ärende.
Från annat forum så har jag fått informationen om att Ikea nu säljer ut alla "Sparsnäs" för kostnaden 299:- styck. Dock, detta gäller BARA om du är på plats i varuhuset samt har ett Ikea-familykort (kostar inget att skaffa).
(Det står ett annat, högre pris, på ikeas websida, det är bara i varuhuset med andra ord).

Skulle tro att de försvinner från hyllorna inom två veckor så det är nog passa på som gäller.
Är det nån som lyckats använda jtag eller hacka enheten?
zOOge
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 januari 2010, 00:16:53

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av zOOge »

Idag kränger man ut dem för 99kr om man är IKEA Family-medlem :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rvl »

För det priset kunde det faktiskt vara basen för nåt kul projekt, men det kanske inte blir nån alltför stor community kring dem. Finns tydligen inte ens i sortimentet hos finska ikea.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rvl »

hanzibal skrev:Nu återstår det att se vem som först spelar "Pong" på sin Sparsnäs :-)
Har ännu inte sett nån rapport av någon som gjort nåt eget, eller ens dumpat den befintliga firmwaren. Nån som sökt fram behövliga verktyg för att ha Sparsnäsen till nåt annat än det den är gjord för, (som man kanske till stor del har möjlighet att göra på kraftbolagets web, helt utan snäs), anyone?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av AndLi »

Hur tänkte du att det skulle gå att dumpa firmware ur en uc utan extern flash?
Debuginterfacet är det första man stänger av efter programmering i produktion... (På NXP går det nog dock att återställa fuse:arna med en komplett erase av enheten)

Behövliga verktyg? JA IAR Cortex kompilator stödjer denna uc...

Men du kan ju börja rita ett schema av kortet och hur display osv är ansluten, eller vill du ha allt serverat på silverfat?

(uc på givarkortet är sannolikt kört då man blåser fusarna "hårt" på MSP430...)

Jag hade tänkt labba med ett kort, men sen insåg jag att det går mycket snabbare att köpa dyrare saker med dokumentation....
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rvl »

Jag har ingen Sparsnäs, så jag behöver inga silverfat här. 8) Därför har jag heller inte tillsvidare satt mig in var NXP uCn har sitt program lagrat och vad den kan tänkas ha för boot modes etc. Spekulerar bara hur intressant en såndär kunde tänkas vara att skaffa, ifall man fick en chans. Samt försöker få en bild av om det finns tilräckligt med motivation ens bland dem som faktiskt har en enhet att med gemensamma krafter komma in på djupet i dessa.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Hedis »

Angående buggen som gör att det inte går att väcka bakgrundsbelysningen igen så fungerar den korrekt på 100% och 90% på min, men 80% och neråt så ligger den i koma tills den får en hård omstart.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av GastonDeVille »

Min "sparsnäs" tuffat på och gör vad den ska förutom de små buggarna med display och sånt. En sak jag funderade på att när den ändå har trådlös kommunikation skulle det vara intressant att göra en enkel batteribackup så att man kan göra iakttagelser i huset och kanske ute för att lokalisera "strömtjyvar" :badgrin: Just nu är man begränsad till att hänga på ett eluttag och sen rycka sladden och hänga på en powerbank med följd att den slocknar... och så får man vänta på att den vaknar :|

Någon som varit inne på samma spår?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Glenn »

Jag har monterat min, på mätaren stod det "500imp", så jag satte in det i sparsnäsen, och nu gnölar den hela tiden om att jag har osannolikt hög förbrukning så jag troligen satt impuls-värdet fel..

Sen har jag också buggen med bakgrundsbelysningen, fantastiskt att dom sålt den så länge utan att fixa den..


Kul att se grafen dock, man kan noter en kraftigt höjd förbrukning precis efter att man duschat, eller när sambon julbakar :)
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av carpelux »

Det är ju nu ett antal personer här nu som har installerat sin sparsnäs. Jag funderar lite på över hur er förbrukning ser ut?

Själv ligger jag på ca 650 - 700 W som något slags grundläge, dvs när allt belysning och så är släckt för natten. Värmen och varmvatten får jag via pelletspanna.

Det är väl alla strömadaptrar, nätutrustning, vmware-server, diverse raspberries, kyl & frys osv som står för denna grundlast.

Hur ser det ut hos er?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av bearing »

Jag har under 100W på natten när värmepumpen inte jobbar. Displayen brukar visa 50-60W minimum per dygn. Det som är inkopplat då är Sparsnäs, Kyl+Frys, Microvågsugn, och bergvärmepump.

Min bror har ungefär 500W. Han har bergvärmepump, två kyl+frys, luftavfuktare i källaren, och en massa i standby, som datorer, TV, TVspel, router, osv.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av bearing »

GastonDeVille skrev:En sak jag funderade på att när den ändå har trådlös kommunikation skulle det vara intressant att göra en enkel batteribackup så att man kan göra iakttagelser i huset och kanske ute för att lokalisera "strömtjyvar" :badgrin: Just nu är man begränsad till att hänga på ett eluttag och sen rycka sladden och hänga på en powerbank med följd att den slocknar... och så får man vänta på att den vaknar :|
Displayen bootar väl på mindre en än minut?
Hur ofta behöver du rycka strömmen till displayen?

Annars finns det väl "powerbanks" som kan laddas i ena änden och ge spänning i andra.
GastonDeVille skrev: Någon som varit inne på samma spår?
Hehe, jo jag var inne på att kanske någon tjuvade ström när min visade 12kW... =)
Skriv svar