Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

IKEA Sparsnäs
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=74837

Författare:  Supersnigel [ 10.32 2014-11-10 ]
Inläggsrubrik:  IKEA Sparsnäs

Spontanköpte en IKEA Sparsnäs i helgen, någon annan som köpt och kikat inuti?
600 spänn för en elmätare med trådlös kommunikation från elskåpet samt basenhet med touchpanel och grundläggande mjukvara kändes helt ok men jag saknar verkligen koppling till PC-miljö för att kunna plocka ut dataloggarna och koppla till t.ex. utomhustemperatur och väder. Någon annan som plockat isär och kikat inuti basenheten? Annars får jag ta tag i det och försöka skapa en projekttråd framöver.

Författare:  lond [ 10.54 2014-11-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: IKEA Sparsnäs

Är den driven av en USB-adapter? Då går det kanske att ansluta sig den vägen?

/// Marcus

Författare:  Micke_s [ 11.21 2014-11-10 ]

Ta isär och lägg upp bilder

Författare:  lond [ 16.31 2014-11-10 ]

Kunde inte låta bli, utan när jag åkte och handlade så blev det ett stopp på IKEA. Tur att man kan farsans personnr, så att man kunde köpa den till det lägre priset :vissla: :vissla:

Datorn reagerade inte när man anslöt huvudenheten till den :doubt: men den var lätt att öppna :)

Bild

Finns ledarbanor för D+ & D- fram till µP, så det borde gå att få den att prata på USB. Sitter även 5 paddar på PCB:et med passande hål i skalet för vad jag misstänker är till att ansluta en programmerare eller en serieport :vissla: :vissla:

Letade ett tag efter knappar att styra den med innan jag kom fram till att det var en pekskärm på den :doh:

Data på µP: länk

/// Marcus

Författare:  lond [ 16.59 2014-11-10 ]

Hittat vad som kan vara en bugg i mjukvaran: sätter man att bakgrundsbelysningen skall tonas ner efter 1 minut, så får jag inte igång displayen utan att bryta matningen.

Kan någon annan bekräfta detta?

/// Marcus

Författare:  Supersnigel [ 22.16 2014-11-10 ]

Tusan, jag som precis haft isär enheten och så hann lond före. :) Kan väl bara bekräfta att min ser likadan ut. Kan också bekräfta buggen med bakgrundsbelysningen, får inte igång min skärm igen utan att bryta matningen.

Författare:  Supersnigel [ 22.18 2014-11-10 ]

Verkar förresten vara något sådant här som sitter i enheten: http://www.nxp.com/products/microcontrollers/cortex_m3/lpc1700/
Borde gå att hitta lite användbara pinnar att koppla in på här, får se när jag hinner.

Författare:  lond [ 03.30 2014-11-11 ]

Hade även länk till NXP i mitt inlägg :vissla:
Skrev till IKEA:s kundtjänst om buggen, så vi får se vad dom svarar.

/// Marcus

Författare:  lond [ 08.39 2014-11-11 ]

Märkte att skärmen blivit inbränd med "hastighetsmätaren" när jag kom hem från jobbet :( Får se om det har kommit något svar från IKEA när jag har vaknat.

edit: Det som ser ut som inbränd skärm är nog bara dålig hantering av skärmen i mjukvaran, då den inte syns när man startar den, utan uppstår efter att mätaren visats på skärmen.

/// Marcus

Författare:  hanzibal [ 17.44 2014-11-12 ]

Nu återstår det att se vem som först spelar "Pong" på sin Sparsnäs :-)

Författare:  Glenn [ 09.10 2014-11-13 ]

..eller skriver ett inlägg på EF med hjälp av den :D

Författare:  Hedis [ 23.12 2014-11-13 ]

Jag försökte återskapa "buggen" på den enheten dom hade uppsatt för demo på Ikea i Uddevalla, men det går inte att spara ändringar när den tuffar på i demo läge.

Om det är en bugg och det släpps en uppdatering så är det ju ett lysande tillfälle för att få lyssnat av och kanske kunna få sparat en dump på mjukvaran. (men frågan är om dom inte återkallas o byts ut emot nya, det känns inte riktigt som Ikeas stil att släppa firmwareuppdateringar)

Författare:  lond [ 23.20 2014-11-13 ]

Har inte fått något svar på min fråga till IKEA än. Dom har 6 arbetsdagar på sig att svara, så ett svar senast måndag 17/11. Någon mer som har köpt en (och konstaterat felet) kan göra en anmärkning till IKEA:s kundtjänst, så att dom inte tror att det är bara en som har problemet.

/// Marcus

Författare:  Supersnigel [ 10.00 2014-11-17 ]

Gjorde en felanmälan samma kväll som dig lond, borde få svar idag.

Författare:  Supersnigel [ 11.54 2014-11-17 ]

Fick svar från IKEA nu. Får försöka ta mig till IKEA någon dag framöver helt enkelt.

Citera:
Tack för ditt mail!
Jag förstår verkligen att detta är ett problem, vi skulle hemskt gärna vilja att du besöker ett varuhus med din enhet så att de kan få kika på den och därefter informera våra tillverkare om detta problem.
Jag har gjort ett ärende på de uppgifter jag har till dig som heter xxxxxxx.
OM du inte skulle ha möjlighet att besöka ett varuhus vill vi gärna att du kontaktar oss per telefon på nummer 0775 700 500.
Ha en fortsatt bra dag!
Med vänliga hälsningar
IKEA Kundservice

Författare:  lond [ 18.23 2014-11-17 ]

Inget svar från IKEA än :(

Testade även inställningen "Tona ner på natten (22 - 07)", efter att skärmen släcktes första gången kl 22 så tändes den inte igen.

/// Marcus

Författare:  lillahuset [ 18.57 2014-11-17 ]

LPC1785, en riktig processor. Vad är det för skärm? Storlek? Grafisk? Upplösning?

Edit: Användarinterface? touch? Kollade IKEAs "manual". Intressant upplevelse.

Författare:  lond [ 19.36 2014-11-17 ]

Grafisk display med touch-interface. IKEAs manualer för enheten är minimal och bara upplyser om skall lämna den till återvinning.

/// Marcus

Författare:  lillahuset [ 19.52 2014-11-17 ]

Jo jag noterade att IKEA förmodligen uppfyller minimikraven i EU.

Sökte på "touch" i databladet för processorn men hittade inget. Men det finns ju A/D. Någon som vet vad som finns i sändaren?

Författare:  Sabbe [ 13.14 2014-11-18 ]

Det kul ut, men inget jag skulle plocka isär och pilla med.

Författare:  lond [ 16.45 2014-11-18 ]

Då jag inte har fått ett svar från IKEA så tog jag och gjorde en reply på deras bekräftelse och fick ett svar att dom skall återkomma inom 6 arbetsdagar :doh: :doh: Får nog ta och ringa till dom istället...

/// Marcus

Författare:  Hedis [ 02.32 2014-11-19 ]

lond skrev:
Inget svar från IKEA än :(

Testade även inställningen "Tona ner på natten (22 - 07)", efter att skärmen släcktes första gången kl 22 så tändes den inte igen.

/// Marcus

Den är helt enkelt gjord för att inte fördyra elräkningen ytterligare. ;)

En så fatal grej måste ju nästan hittats vid tester av mjukvaran, det ska bli spännande att följa detta.

Författare:  Videonisse [ 10.22 2014-11-19 ]

Verkar ju riktigt intressant och gratis är ju bra när man dessutom redan är GodEl-kund :-)

Tydligen är det svenska Exibea som levererar Sparsnäs till Ikea, dvs tillverkaren av Eliqs trådlösa energimätare... :bravo:
Källa, http://issuu.com/b2bnyheter.se/docs/e-t ... 5_2014_2/1 samt se bilden från annonsen nedan.

Även om det förmodligen är en budgetvariant som Ikea säljer så är ju Eliq ändå en bra lösning så kunskapen har de (Exibea).

Författare:  lond [ 12.31 2014-11-19 ]

Idag fick jag ett svar från IKEA där dom ville ha reda på leverantörsnummer (22811) och tillverkningsdatum (1430) på enheten.

/// Marcus

Författare:  Purre [ 17.02 2014-11-19 ]

Eliq verkar vara en bättre produkt än både IKEA sparnäs och Eons 100koll men sen kostar den mera också

Författare:  Aaaaaaalm [ 19.31 2014-11-19 ]

Efergy finns ju med, 599:- på clasohson (iaf när jag köpte) har usbinterface och pc-mjukvara.

Författare:  Supersnigel [ 20.38 2014-11-25 ]

Efter en inledande kontakt med Exibea som verkade lovande (testade lite inställningar åt dem, kom fram till att felet inte uppstod om bakgrundsbelysning var satt till 100%) fick jag följande nedslående svar. Återstår väl bara att gå till IKEA då.

Citera:
Vi har inte möjlighet att hjälpa dig mer i detta fall eftersom det inte är vi som säljer produkten men eftersom det funkar med 100% ljusstyrka hoppas jag att du är nöjd ändå. Lycka till med energibesparingen och din Sparsnäs.

Författare:  lond [ 22.04 2014-11-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sv: IKEA Sparsnäs

Får även du skuggor på displayen?

Bilaga:
uploadfromtaptalk1416949424140.jpg

/// Marcus

Författare:  lillahuset [ 09.31 2014-11-26 ]

Någon som vet storlek och upplösning på displayen? Monokrom?

I londs inlägg 23.04 2014-11-25 ser displayen monokrom ut.
I Videonisses inlägg 11.22 2014-11-19 ser displayen inte monokrom ut men det är väl bara "artist's impression" antar jag.

Författare:  lond [ 12.33 2014-11-26 ]

Kan bekräfta att "skärmsläckaren" fungerar vid 100% bakgrundsbelysning, men jag har fortfarande kvar skuggorna på skärmen.

Displayen är i färg och har en dimension på 95 x 54mm.

/// Marcus

Författare:  lillahuset [ 14.32 2014-11-26 ]

Troligen 4,3" 480x272 pixlar alltså.
Processorn är en LPC1785FBD208, Cortex M3 120MHz med 256k flash och 80k RAM. Kretsen snett ner till vänster från processorn ser ut att vara ett 1Mx16 SDRAM.

Skulle kunna vara basen för något kul projekt.

Författare:  lond [ 13.06 2015-02-05 ]

Igår ringde IKEAs kundtjänst och undrade varför jag inte varit och lämnat in min huvudenhet för reklamation. Jag svarade att jag inte haft vägarna förbi ett IKEAvaruhus och den har ju fungerat tillfredsställande med 100% bakgrundsbelysning.

Dock ville dom verkligen ha in den för att en tekniker skulle kunna titta på den, så dom skickar ut en ny huvudenhet tillsammans med en retursedel till mig. :tumupp:

/// Marcus

Författare:  Paxman [ 12.26 2015-04-28 ]

Inget nytt i detta ärende?

Jag köpte Sparsnäs senast jag var på IKEA och tycker att den är riktigt kul! Enda negativa är väl att det känns som att den har en väldigt stor potential men att de snikat in på funktionerna ganska rejält, antagligen för att de inte vill konkurrera med EliQ, men den var ju billig.

Författare:  Gizmo [ 22.37 2016-11-08 ]

Jag har lite nytt i detta ärende.
Från annat forum så har jag fått informationen om att Ikea nu säljer ut alla "Sparsnäs" för kostnaden 299:- styck. Dock, detta gäller BARA om du är på plats i varuhuset samt har ett Ikea-familykort (kostar inget att skaffa).
(Det står ett annat, högre pris, på ikeas websida, det är bara i varuhuset med andra ord).

Skulle tro att de försvinner från hyllorna inom två veckor så det är nog passa på som gäller.
Är det nån som lyckats använda jtag eller hacka enheten?

Författare:  zOOge [ 12.55 2016-11-25 ]

Idag kränger man ut dem för 99kr om man är IKEA Family-medlem :)

Författare:  rvl [ 13.21 2016-11-25 ]

För det priset kunde det faktiskt vara basen för nåt kul projekt, men det kanske inte blir nån alltför stor community kring dem. Finns tydligen inte ens i sortimentet hos finska ikea.

Författare:  rvl [ 13.53 2016-11-29 ]

hanzibal skrev:
Nu återstår det att se vem som först spelar "Pong" på sin Sparsnäs :-)

Har ännu inte sett nån rapport av någon som gjort nåt eget, eller ens dumpat den befintliga firmwaren. Nån som sökt fram behövliga verktyg för att ha Sparsnäsen till nåt annat än det den är gjord för, (som man kanske till stor del har möjlighet att göra på kraftbolagets web, helt utan snäs), anyone?

Författare:  AndLi [ 16.15 2016-11-29 ]

Hur tänkte du att det skulle gå att dumpa firmware ur en uc utan extern flash?
Debuginterfacet är det första man stänger av efter programmering i produktion... (På NXP går det nog dock att återställa fuse:arna med en komplett erase av enheten)

Behövliga verktyg? JA IAR Cortex kompilator stödjer denna uc...

Men du kan ju börja rita ett schema av kortet och hur display osv är ansluten, eller vill du ha allt serverat på silverfat?

(uc på givarkortet är sannolikt kört då man blåser fusarna "hårt" på MSP430...)

Jag hade tänkt labba med ett kort, men sen insåg jag att det går mycket snabbare att köpa dyrare saker med dokumentation....

Författare:  rvl [ 17.15 2016-11-29 ]

Jag har ingen Sparsnäs, så jag behöver inga silverfat här. 8) Därför har jag heller inte tillsvidare satt mig in var NXP uCn har sitt program lagrat och vad den kan tänkas ha för boot modes etc. Spekulerar bara hur intressant en såndär kunde tänkas vara att skaffa, ifall man fick en chans. Samt försöker få en bild av om det finns tilräckligt med motivation ens bland dem som faktiskt har en enhet att med gemensamma krafter komma in på djupet i dessa.

Författare:  Hedis [ 21.05 2016-11-29 ]

Angående buggen som gör att det inte går att väcka bakgrundsbelysningen igen så fungerar den korrekt på 100% och 90% på min, men 80% och neråt så ligger den i koma tills den får en hård omstart.

Författare:  GastonDeVille [ 23.00 2016-12-12 ]

Min "sparsnäs" tuffat på och gör vad den ska förutom de små buggarna med display och sånt. En sak jag funderade på att när den ändå har trådlös kommunikation skulle det vara intressant att göra en enkel batteribackup så att man kan göra iakttagelser i huset och kanske ute för att lokalisera "strömtjyvar" :badgrin: Just nu är man begränsad till att hänga på ett eluttag och sen rycka sladden och hänga på en powerbank med följd att den slocknar... och så får man vänta på att den vaknar :|

Någon som varit inne på samma spår?

Författare:  Glenn [ 09.48 2016-12-13 ]

Jag har monterat min, på mätaren stod det "500imp", så jag satte in det i sparsnäsen, och nu gnölar den hela tiden om att jag har osannolikt hög förbrukning så jag troligen satt impuls-värdet fel..

Sen har jag också buggen med bakgrundsbelysningen, fantastiskt att dom sålt den så länge utan att fixa den..

Kul att se grafen dock, man kan noter en kraftigt höjd förbrukning precis efter att man duschat, eller när sambon julbakar :)

Författare:  carpelux [ 15.50 2016-12-14 ]

Det är ju nu ett antal personer här nu som har installerat sin sparsnäs. Jag funderar lite på över hur er förbrukning ser ut?

Själv ligger jag på ca 650 - 700 W som något slags grundläge, dvs när allt belysning och så är släckt för natten. Värmen och varmvatten får jag via pelletspanna.

Det är väl alla strömadaptrar, nätutrustning, vmware-server, diverse raspberries, kyl & frys osv som står för denna grundlast.

Hur ser det ut hos er?

Författare:  bearing [ 16.28 2016-12-14 ]

Jag har under 100W på natten när värmepumpen inte jobbar. Displayen brukar visa 50-60W minimum per dygn. Det som är inkopplat då är Sparsnäs, Kyl+Frys, Microvågsugn, och bergvärmepump.

Min bror har ungefär 500W. Han har bergvärmepump, två kyl+frys, luftavfuktare i källaren, och en massa i standby, som datorer, TV, TVspel, router, osv.

Författare:  bearing [ 16.55 2016-12-14 ]

GastonDeVille skrev:
En sak jag funderade på att när den ändå har trådlös kommunikation skulle det vara intressant att göra en enkel batteribackup så att man kan göra iakttagelser i huset och kanske ute för att lokalisera "strömtjyvar" :badgrin: Just nu är man begränsad till att hänga på ett eluttag och sen rycka sladden och hänga på en powerbank med följd att den slocknar... och så får man vänta på att den vaknar :|

Displayen bootar väl på mindre en än minut?
Hur ofta behöver du rycka strömmen till displayen?

Annars finns det väl "powerbanks" som kan laddas i ena änden och ge spänning i andra.

GastonDeVille skrev:

Hehe, jo jag var inne på att kanske någon tjuvade ström när min visade 12kW... =)

Författare:  lond [ 17.13 2016-12-14 ]

Bryter man strömmen till displayenheten, så tappar man bara noggrannheten på grafen. Enligt rPi-projektet så skickas en totalförbrukning som räknas upp typ räkneverket på din elmätare.

/// Marcus

Författare:  Paxman [ 17.21 2016-12-14 ]

carpelux skrev:
Det är ju nu ett antal personer här nu som har installerat sin sparsnäs. Jag funderar lite på över hur er förbrukning ser ut?

Själv ligger jag på ca 650 - 700 W som något slags grundläge, dvs när allt belysning och så är släckt för natten. Värmen och varmvatten får jag via pelletspanna.

Det är väl alla strömadaptrar, nätutrustning, vmware-server, diverse raspberries, kyl & frys osv som står för denna grundlast.

Hur ser det ut hos er?

Jag har som lägst sett 56W tror jag. Det var en natt på sommaren, minimiförbrukning senaste dygnet brukar generellt ligga på runt 60W när "stjärnorna är i linje", alltså troligen väldigt korta stunder när bergvärmepumpen, värmegolv, kyl och frys råkar vila samtidigt.

När jag sett denna låga siffra några gånger insåg jag att hela "stand-by propagandan" är klart överdriven. Vi har ett flertal laddare, nätadaptrar, en bergvärmepump, en TV, tre digitalboxar, trådlösa telefoner, skrivare m.m som är inkopplade dygnet runt. Om totala förbrukningen för dessa är 56W finns det ju verkligen ingen anledning för oss att "jaga strömtjuvar". Dessa 56W bidrar ju dessutom till uppvärmingen av huset under vinterhalvåret (om än inte lika effektivt som bvp:n), så det vore ju löjligt att hålla på att dra ut dem eller koppla allt till fördelardosor med avstängning.

Dock kan jag säga att jag blev väldigt förvånad när jag insåg att alla dessa apparater tillsammans drar så lite.

Författare:  rikkitikkitavi [ 17.29 2016-12-14 ]

det är ju för att det finns krav på standby förbrukning du ligger på 56W i tomgång. Sedan var det aktiv effekt, reaktiv effekt är troligen betydligt större och därmed transmissionsförlusterna från Stora sjöfallets kraftstation..

Författare:  bearing [ 17.49 2016-12-14 ]

lond skrev:
Bryter man strömmen till displayenheten, så tappar man bara noggrannheten på grafen. Enligt rPi-projektet så skickas en totalförbrukning som räknas upp typ räkneverket på din elmätare.

/// Marcus

Någon länkade tidigare till ett Raspberry pie-projekt. Där fanns kommunikationsprotokollet beskrivet.

Författare:  Paxman [ 18.27 2016-12-14 ]

Citera:
det är ju för att det finns krav på standby förbrukning du ligger på 56W i tomgång. Sedan var det aktiv effekt, reaktiv effekt är troligen betydligt större och därmed transmissionsförlusterna från Stora sjöfallets kraftstation..

Det må så vara, men min poäng var att det inte finns någon direkt användning att jaga strömtjuvar vid så låg standby-förbrukning. Sen förstår jag inte vad du menar med din sista mening...

Författare:  bearing [ 19.59 2016-12-14 ]

De resistiva förlusterna i ledningarna från Norrland beräknas med P = R * I². Om den skenbara effekten är större än den aktiva blir det alltså betydligt mer förluster i dom ledningarna, än ifall de hade varit samma.

Vid standby används typiskt ingen PFC, utan enkel likriktning in i en kondensator, kapacitiv spänningsdelare, eller liknande lösningar, vilka orsakar hög skenbar effekt. Detta ger lägre förluster i apparaten än om PFCn används (om det nu finns en PFC överhuvud taget) , men högre i el-ledningarna.

Författare:  rvl [ 20.03 2016-12-14 ]

Men hade det verklig betydelse, även med så små effekter, så skulle vi få betala för det, så som storförbrukare gör när det har betydelse.

Författare:  GastonDeVille [ 20.33 2016-12-14 ]

bearing skrev:
GastonDeVille skrev:
En sak jag funderade på att när den ändå har trådlös kommunikation skulle det vara intressant att göra en enkel batteribackup så att man kan göra iakttagelser i huset och kanske ute för att lokalisera "strömtjyvar" :badgrin: Just nu är man begränsad till att hänga på ett eluttag och sen rycka sladden och hänga på en powerbank med följd att den slocknar... och så får man vänta på att den vaknar :|

Displayen bootar väl på mindre en än minut?
Hur ofta behöver du rycka strömmen till displayen?
GastonDeVille skrev:
Jomen, alltså jag tyckte att den borde ha en liten backup och vem vill vänta på att en grej ska boota upp? JAg vill ha lite koll så jag springer en trappa upp och klickar till på nån apparat och sen får den ligga och jäsa på sitt vanliga ställe..

Annars finns det väl "powerbanks" som kan laddas i ena änden och ge spänning i andra.
GastonDeVille skrev:
Den tanken var jag också inne på.. meeeen det är ju roligare om den gör som den ska, bara fungera så att säga. Med inbyggda batterier som laddar sig själv och så. Vill inte ha en massa sladdar som ska dras i och dras om

GastonDeVille skrev:

Hehe, jo jag var inne på att kanske någon tjuvade ström när min visade 12kW... =)

GastonDeVille skrev:
Jo jag fick hicka när den rusade upp till 6 - 7 kW annars ligger det och skvalpar runt 1 kW - 2,6 när varmvattenberedaren fläskar på. Man blir väl mer medveten om hur mycket förbrukningen faktiskt ligger på trots att man har koll. Och dessa fina grafer som man kan studera :?

Författare:  bearing [ 10.52 2016-12-15 ]

Paxman skrev:
Jag har som lägst sett 56W tror jag

Intressant siffra. Min har visat 57 och 58W som lägst flera nätter i rad. Kan detta vara egenförbrukningen av elmätaren?
Väldigt hög i så fall... Blir ju en halv megawatt-timme per år.

Författare:  Glenn [ 11.47 2016-12-15 ]

skulle den dra över 50 Watt så skulle det ju märkas på att den blev väldigt varm, och det är inte min iaf.

Författare:  Paxman [ 12.07 2016-12-15 ]

bearing skrev:
Paxman skrev:
Jag har som lägst sett 56W tror jag

Intressant siffra. Min har visat 57 och 58W som lägst flera nätter i rad. Kan detta vara egenförbrukningen av elmätaren?
Väldigt hög i så fall... Blir ju en halv megawatt-timme per år.

Hos oss inkluderar de 56 watten alla inkopplade grejer som jag listade i inlägget, så elmätaren är bara en liten del av den. Som Glenn skriver skulle mätaren vara väldigt varm om den drog så mycket.

Författare:  rvl [ 12.44 2016-12-15 ]

Är mätarens matning kopplad så att man betalar för det den själv drar? Jag ser två möjligheter lika lätta att genomföra, men låter bli att spekulera och tro hur det är. Om någon vet hur det är kopplat så berätta gärna.

Författare:  bearing [ 13.25 2016-12-15 ]

Haha, jag ber om ursäkt om mina inlägg innehåller en aning för mycket spekulationer för er smak. Jag reagerade som sagt bara på att siffran var så lik min egen.

60W ger ett blink per minut på min elmätare, så det kan ju hända att det finns någon timer i IKEAs mjukvara som snurrar runt ifall perioden är längre. D.v.s att minimum blir siffran vi fått.

Kan testa att stänga av allt och se vad displayen visar. När jag får lust och möjlighet. Har inte någon batteridriven 5V-källa.

Författare:  rvl [ 14.03 2016-12-15 ]

Det var ingen kritik mot dig eller nån annan, bara allmänt intresse. Har man både möjlihet att stänga av allt och tillgång till mätaren. Ja, då kan man ju testa om det slutar blinka. Ingen snäs behövs ens för en sån laboration. Lättare kommer man undan om man faktiskt vet mer detaljer om vad som döljer sig under mätarmodellens plomberade skal.

(Och no need to state the obvious: ja man betalar ju också en betydande summa bara för anslutnigen även med nollförbrukning.)

Författare:  Borre [ 15.23 2016-12-15 ]

Cirkulationspumpen i värmepumpen är en trolig kandidat.

Författare:  lond [ 17.40 2016-12-15 ]

Annars får man testa med att mata displayen med en batteribank och bryta efter elmätaren för att se om man får 0W :)

/// Marcus

Författare:  Jonaz [ 18.53 2016-12-15 ]

Eller från en laptop om man har en sådan.

Författare:  Paxman [ 19.18 2016-12-15 ]

rvl skrev:
Är mätarens matning kopplad så att man betalar för det den själv drar? Jag ser två möjligheter lika lätta att genomföra, men låter bli att spekulera och tro hur det är. Om någon vet hur det är kopplat så berätta gärna.

Alltså displydelen har en nätadapter man sätter i ett vägguttag, så den går ju på vanliga elförbrukningen. Sen sitter det en liten grej med fotosensor framför huvudelmätarens LED, denna är kopplad till trådlösa sändaren som drivs av batteri.

Författare:  rvl [ 19.23 2016-12-15 ]

Ursäkta att jag inte ens tänke på att någon kunde missförså att jag talade om någonting annat än huvudelmätaren.

Författare:  Paxman [ 19.28 2016-12-15 ]

Känns som att du tycker att det är jag som ska be om ursäkt för att jag trodde det...

Författare:  sommarlov [ 16.37 2017-12-12 ]

Den kostar nu (utan Ikea familjekort) 199 kr, iallafall på Ikea Kungens Kurva.

Författare:  jonis [ 13.03 2018-02-10 ]

Köpte en sparsnäs idag och funderar redan på att hacka den! :vissla:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme