IKEA Sparsnäs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

IKEA Sparsnäs

Inlägg av Supersnigel »

Spontanköpte en IKEA Sparsnäs i helgen, någon annan som köpt och kikat inuti?
600 spänn för en elmätare med trådlös kommunikation från elskåpet samt basenhet med touchpanel och grundläggande mjukvara kändes helt ok men jag saknar verkligen koppling till PC-miljö för att kunna plocka ut dataloggarna och koppla till t.ex. utomhustemperatur och väder. Någon annan som plockat isär och kikat inuti basenheten? Annars får jag ta tag i det och försöka skapa en projekttråd framöver.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Är den driven av en USB-adapter? Då går det kanske att ansluta sig den vägen?

/// Marcus
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Micke_s »

Ta isär och lägg upp bilder
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Kunde inte låta bli, utan när jag åkte och handlade så blev det ett stopp på IKEA. Tur att man kan farsans personnr, så att man kunde köpa den till det lägre priset :vissla: :vissla:

Datorn reagerade inte när man anslöt huvudenheten till den :doubt: men den var lätt att öppna :)

Bild

Finns ledarbanor för D+ & D- fram till µP, så det borde gå att få den att prata på USB. Sitter även 5 paddar på PCB:et med passande hål i skalet för vad jag misstänker är till att ansluta en programmerare eller en serieport :vissla: :vissla:

Letade ett tag efter knappar att styra den med innan jag kom fram till att det var en pekskärm på den :doh:

Data på µP: länk

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Hittat vad som kan vara en bugg i mjukvaran: sätter man att bakgrundsbelysningen skall tonas ner efter 1 minut, så får jag inte igång displayen utan att bryta matningen.

Kan någon annan bekräfta detta?

/// Marcus
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Supersnigel »

Tusan, jag som precis haft isär enheten och så hann lond före. :) Kan väl bara bekräfta att min ser likadan ut. Kan också bekräfta buggen med bakgrundsbelysningen, får inte igång min skärm igen utan att bryta matningen.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Supersnigel »

Verkar förresten vara något sådant här som sitter i enheten: http://www.nxp.com/products/microcontro ... 3/lpc1700/
Borde gå att hitta lite användbara pinnar att koppla in på här, får se när jag hinner.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Hade även länk till NXP i mitt inlägg :vissla:
Skrev till IKEA:s kundtjänst om buggen, så vi får se vad dom svarar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Märkte att skärmen blivit inbränd med "hastighetsmätaren" när jag kom hem från jobbet :( Får se om det har kommit något svar från IKEA när jag har vaknat.

edit: Det som ser ut som inbränd skärm är nog bara dålig hantering av skärmen i mjukvaran, då den inte syns när man startar den, utan uppstår efter att mätaren visats på skärmen.

/// Marcus
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av hanzibal »

Nu återstår det att se vem som först spelar "Pong" på sin Sparsnäs :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Glenn »

..eller skriver ett inlägg på EF med hjälp av den :D
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Hedis »

Jag försökte återskapa "buggen" på den enheten dom hade uppsatt för demo på Ikea i Uddevalla, men det går inte att spara ändringar när den tuffar på i demo läge.

Om det är en bugg och det släpps en uppdatering så är det ju ett lysande tillfälle för att få lyssnat av och kanske kunna få sparat en dump på mjukvaran. (men frågan är om dom inte återkallas o byts ut emot nya, det känns inte riktigt som Ikeas stil att släppa firmwareuppdateringar)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Har inte fått något svar på min fråga till IKEA än. Dom har 6 arbetsdagar på sig att svara, så ett svar senast måndag 17/11. Någon mer som har köpt en (och konstaterat felet) kan göra en anmärkning till IKEA:s kundtjänst, så att dom inte tror att det är bara en som har problemet.

/// Marcus
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Supersnigel »

Gjorde en felanmälan samma kväll som dig lond, borde få svar idag.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Supersnigel »

Fick svar från IKEA nu. Får försöka ta mig till IKEA någon dag framöver helt enkelt.
Tack för ditt mail!
Jag förstår verkligen att detta är ett problem, vi skulle hemskt gärna vilja att du besöker ett varuhus med din enhet så att de kan få kika på den och därefter informera våra tillverkare om detta problem.
Jag har gjort ett ärende på de uppgifter jag har till dig som heter xxxxxxx.
OM du inte skulle ha möjlighet att besöka ett varuhus vill vi gärna att du kontaktar oss per telefon på nummer 0775 700 500.
Ha en fortsatt bra dag!
Med vänliga hälsningar
IKEA Kundservice
Skriv svar