Showview programvara i htPC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
space
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 december 2003, 23:12:43

Showview programvara i htPC

Inlägg av space »

Tjena ny här..

Tänkte slänga in en simpel fråga.
Jag undrar om det finns något liknade system som tiVO i USA här i Sverige. tiVO är en HårdDisk inspelningsapparat för vanliga TV sändningar samt annan video utrustning. tiVo bygger på att man prenumenererar på en tjänst liknande showview som är gratis i Sverige.

Jag undrar då om man på något sätt kan integrera showview avkodning i en dator (mjukvara / hårdvara ?) så att man på det sättet kan bygga en billig HD inspelningsburk för TV. Och om man kombinerar detta med en htPC (dator med speciellt gränsnitt för dvd , divx, mp3, tv dekoder) så borde man få en grymt praktisk och användar pryl. Showview används för att man lätt ska kunna programera in vilka program som skall spelas in och sen sköter datorn resten.

Bra ide ?? :D
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Finns det specifikationer tillgängliga för Showview? Borde vara en smal sak att implementera det i så fall.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Fungerar showview överhuvudtaget? Jag har aldrig lyckats med att nyttja det.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Eeehhh... ShowView funkar utmärkt...

Sista raderna i Space inlägg förklarar vad det är... Dvs det skriver in siffrorna som står i tidningen/ text-TV i videon så "avkodar" den dem och får kanal, tid, datum då den ska spela in...

//Rille
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

... fast det tar ungefär lika lång tid som att skriva in tidpunkterna direkt...
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Sebastian>> :lol: Kan väl euförsig hålla med... men med min nya TV finns det en cool funktion som jobbar mot text-tv så man trycker på en knapp och får upp en snygg lista på vilka program som är sen kan man bläddra och trycka på det så att säga så skickar den det till videon... det man gör sen är bara att aktivera timer inspelning på videon med en knapp tryckning på video kontrollern... MKT smidigt... har dock "tappat" bort info sidan till TV4 så det funkar inte att göra så... åtminstone inte för TV4 :roll:

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är det inte meningen att showview ska vara lite "intelligent" också, att inspelningen inte startar förrän programmet verkligen börjar? Exempelvis förseningar och sånt?
Är det bara som jag fått för mig? Vad jag märkt funkar det inte isåfall.
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Tyvärr möjliggör inte Showview det i sig självt. Det finns en teknik som kallas VPS/PDC som kan förändra start- och stopptid efter behov. Exakt hur det fungerar vet jag inte. Dessutom vet jag inte hur ofta de där signalerna används.
Skriv svar